Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

15-Sep-2025
289
[MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie
Cuprins
Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala.

In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.

Reglementari cheie despre ajustarea TVA

Ajustarea de TVA este procedura fiscala prin care firmele recalculeaza si corecteaza taxa pe valoarea adaugata dedusa initial, atunci cand intervin schimbari legate de bunurile sau serviciile achizitionate. De exemplu, daca o companie a dedus TVA la momentul cumpararii unor bunuri/servicii, dar ulterior se schimba modul in care acestea sunt utilizate (nu mai sunt folosite pentru activitati taxabile, ci pentru operatiuni scutite sau pentru uz personal), atunci firma trebuie sa „ajusteze” TVA-ul, adica sa restituie sau sa corecteze partea corespunzatoare din TVA dedus.

Scopul ajustarii este sa asigure corectitudinea deducerii TVA: fiecare firma are dreptul sa deduca TVA doar in masura in care bunurile si serviciile sunt folosite pentru activitati care genereaza TVA colectata.

Pentru a inregistra corect ajustarea de TVA, persoanele juridice trebuie sa respecte prevederile legislative. Iata principalele ASPECTE FISCALE ce trebuie avute in vedere:

1. Bunuri pentru care se face ajustarea de TVA. Conform Codului Fiscal, societatea poate ajusta TVA pentru:
a) bunurile aflate in stoc, servicii neutilizate si active corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere;
b) bunurile de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietate societatii in momentul trecerii la regimul normal de taxa;
c) activele corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa;
d) achizitiile de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute (avansuri), respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

2. Ajustarea de TVA pentru bunurile de capital. Ajustarea de TVA in cazul bunurilor de capital se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul Fiscal, si anume:

a) pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b);
b) pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.

3. Conditii ajustare TVA. Dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii taxei, conform art 297 alin 1 din Codul Fiscal. Ajustarea de TVA se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei bunurilor, iar ajustarea se realizeaza pe baza documentelor justificative – factura, declaratia vamala de import sau actul constatator emis de organele vamale. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa inscrie ajustarile efectuate in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. 

4. Ajustarea de TVA in cazul unui client radiat/in faliment. Se poate ajusta TVA doar ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca. Simplul fapt ca o societate s-a radiat, nu presupune ca s-a deschis si procedura de intrare in faliment. Ajustarea in cazul falimentului se poate efectua chiar daca societatea nu s-a inscris la masa credala.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.

Elimina riscul generarii eronate a fisierului SAF-T!

Comanda ACUM Mapare contabila SAF-T. Cazuri practice - ghidul util care te ajuta sa stapanesti maparea SAF-T la perfectie si te scapa de penalizari aspre si amenzi semnificative!!!

Model calcul ajustare TVA

Pentru o intelegere corecta a modului de calcul ajustare TVA, va prezentam mai jos un studiu de caz util. 

Ajustare TVA


Intrebare: 
O societate depaseste plafonul de TVA in luna septembrie 2024 si devine platitor de TVA incepand cu data de 01.10.2024. Domeniul de activitate este constructii. Societatea are urmatoarele imobilizari din perioada in care era neplatitoare de TVA:

1. Excavator achizitionat in data de 01.07.2022 - 199.795,7983 lei (baza) si 37.961,20 lei TVA, inregistrat in contabilitate la valoarea de 237.757 lei (baza + TVA), cu durata de amortizare de 48 luni.

2. Placa compactoare achizitionata in data de 31.03.2024 - 10.678,1513 lei (baza) si 2.028,8487 lei TVA, inregistrata in imobilizari la valoarea de 12.707 lei (baza + TVA), cu durata de amortizare de 36 luni.

1. Se poate ajusta TVA pentru excavator pentru anii 2024, 2025 si 2026? Asta inseamna 37.961 lei / 5 = 7.592,2 lei / an * 3 ani = 22.776,60 lei. Este corect asa?


2. Se poate trece intreaga suma pentru cei trei ani in primul decont de TVA? La ce rand din decontul de TVA se trece aceasta suma?

3. Pentru placa compactoare achizitionata in anul 2024, inainte ca societatea sa devina platitoare de TVA, se poate ajusta intreaga valoare a TVA sau se scade anul 2024?

4. Va rog sa ma ajutati si cu o monografie contabila.

5. Are vreo importanta durata de amortizare in raport cu durata de ajustare a TVA pentru imobilizari? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 10 Ian 2025 

Persoanele juridice care se inregistreaza in scopuri de TVA prin optiune, sau ca urmare a depasirii plafonului au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente.

Potrivit prevederilor pct. 83 alin. (11) din normele de aplicare a Codului Fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:

a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

Potrivit art. 305 din Codul Fiscal, perioada de ajustare pentru bunurile de capital altele decat constructiile este de 5 ani.

Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate, pentru bunurile de capital mentionate la art. 305 alin. (2) lit. a), daca acestea au fost achizitionate sau fabricate dupa data aderarii.

Astfel:

1. Pentru excavator achizitionat in data de 01.07.2022- 199 795.7983 baza si 37961.20 TVA, inregistrat in contabilitate la valoare 237 757 lei (baza tva) - durata de amortizare 48 luniPerioada de ajustare este 2022- 2026
Se ajusteaza TVA aferent perioadei de ajustare ramasa 2024,2025,2026, adica 3 ani din 5.
TVA de ajustat (37.961,20/5 ani) x 3 ani = 22.776,6 lei

In contabilitate se inregistreaza diminuarea valorii activului cu valoarea TVA de ajustat:
4426 = 213 22.776,6 lei

Ulterior se va recalcula amortizarea activului corespunzator noii valori si duratei de viata ramase.
Suma de ajustat se declara in primul decont de TVA ce se depune, prin inscrierea la rd. 24 Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 27

2. Pentru placa compactoare achizitionata in data de 31.03.2024
Perioada de ajustare este 2024- 2028

Se ajusteaza TVA integral aferent achizitiei

In contabilitate se inregistreaza diminuarea valorii activului cu valoarea TVA de ajustat:
4426 = 213 2028.8487

Ulterior se va recalcula amortizarea activului corespunzator noii valori.
Suma de ajustat se declara in primul decont de TVA ce se depune, prin inscrierea la rd. 24 Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 27 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016