Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul Economiei debirocratizeaza comertul

19-Aug-2021
2304
Ministerul Economiei debirocratizeaza comertul

Ministerul Economiei a pus in dezbatere publica o noua Ordonanta de Urgenta pentru debirocratizarea comertului. Printre noile masuri amintim eliminarea birocratiei la soldarea sau lichidarea stocurilor si anularea obligatiei antreprenorilor de a face curs de vanzatori.

Noile masuri pentru debirocratizarea comertului au fost incluse in Proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Ministrul Economiei a comunicat aceste lucruri pe pagina oficiala de Facebook, precizand ca va elimina mai multe obligatii care le revin antreprenorilor: ”Eliminam inca o tura de excese ale statului impotriva antreprenorilor. Azi am pus in transparenta un proiect pentru debirocratizarea comertului. Proiectul desfiinteaza mai multe bariere inutile si rente de baieti destepti”.

Va fi eliminata obligatia de a face curs de vanzator dar si obligatia antreprenorilor de a depune o notificare la primarie in cazul soldarii sau lichidarii stocurilor

„Eliminam obligatia de a face un curs inutil de vanzator pentru oamenii care vor sa faca vanzare. Acum, daca cineva vrea sa vanda ceva, trebuie sa ia o stampila cum ca a facut un curs inutil. Evident, cursul nu poate fi facut oriunde, ci numai la niste firme special „acreditate” de stat. Care, dupa cum ati intuit, ne taxeaza pentru asta. M-am uitat de curiozitate, preturile variaza intre 500 si 700 de lei. Va intrebati de ce nu scad preturile produselor? Sau nu scad sub anumite praguri? Pentru ca prin legea actuala acest lucru este amendat si descurajat printr-o birocratie infernala. Aberant, nu?.

Eliminam si birocratia de care era nevoie la soldarea sau lichidarea stocurilor. Daca o firma voia sa-si lichideze marfa, trebuia sa parcurga o birocratie intreaga, inclusiv sa faca o notificare la primarie. Eliminam si interdictia de a face mai mult de doua soldari pe an. Dupa acest proiect, totul se va face usor. O economie este cu atat mai sanatoasa cu cat permite concurenta. Concurenta pentru cele mai bune produse si concurenta pentru cele mai mici preturi”, a detaliat ministrul in functie.

Ministrul a vorbit si despre faptul ca statul blocheaza noile idei de afaceri

„O alta absurditate a statului roman este ca, desi zice ca vrea sa incurajeze inovatia si concurenta, blocheaza modele noi de afaceri prezente in toata Europa. Cum? Prin supra-reglementare si sanctiuni. Asa cum au aparut serviciile de tip Uber si livrarile la domiciliu, asa trebuie sa fim deschisi la mai multe inovatii.

De exemplu, in Europa s-a extins recent modelul de afaceri „from-farm-to-fork”, adica direct de la ferma la furculita, fara intermediari. Cum functioneaza? Fermierii se aduna pe retele de socializare impreuna cu clientii lor si spun ce produse au pe stoc. Clientii incep sa plaseze comenzi. si, ca sa evite costurile recurente de transport, se intalnesc o data pe saptamana timp de o ora sa isi livreze produsele comandate. Practic, oamenii cumpara direct de la fermier. Mai toate conceptele si politicile pe care le sustine Uniunea Europeana de lant scurt, bio, eco, green sunt acoperite de acest model de afaceri.

Capitalismul inseamna sa permiti concurenta si sa ajuti micul antreprenoriat, acela care nu a fost reprezentat de nimeni in 31 de ani”, a concluzionat ministrul in functie.

Conform notei de fundamentare, noile masuri sunt urmatoarele:
-se excepteaza expres de la normele Ordonantei nr. 99/2000 activitatile privind livrarea/furnizarea de alimente in baza contractelor incheiate la distanta.

-se abroga prevederile care creeaza paralelism legislativ, care nu sunt in concordanta cu realitatile comerciale actuale.

-se modifica articolele ca urmare a abrogarilor necesare.

-se elimina procedurile birocratice si limitarile impuse comerciantilor care nu aduc niciun beneficiu de nicio parte.

Toate aceste schimbari sunt necesare sa fie modificate cu celeritate astfel incat actul comercial sa nu mai fie impovarat si ingreunat si mai mult decat este ca urmare a contextului pandemic SARS-COV2. Avand in vedere imposibililatea unor comercianti de a-si desfasura activitatea pe perioada de urgenta din 2020, cat si pe perioada de alerta in anumite cazuri, precum si tinand cont si de imprevizibilitatea si impredictibilitatea desfasurarii activitatii economice, operatorii economici se afla in imposibilitatea de a valorifica eficient economic bunurile si serviciile pe care le ofera.

Totodata, urgenta se justifica si ca urmare a evolutiei modelelor de comert, care au fost nevoie sa se schimbe si sa se adapteze ca urmare a restrictiilor impuse de autoritati in contextul pandemic. Avand in vedere ca au fost perioade in care pietele si targurile au fost inchise, precum si faptul ca multe afaceri au fost nevoite sa se reorganizeze, s-au dezvoltat in tara si modele noi de comert, precum cel REKO. Lipsa reglementarii si intarzierea in crearea unui cadru legislativ poate duce la consecinte asupraproducatorilor locali, precum sanctiuni aplicate din interpretarea extensiva a legii, fara un temei special. 

De asemenea, imprevizibilitatea restrictiilor care se adopta la nivel national, cat si local, ii determina pe comercianti sa ramana cu produsele pe stoc si sa ajunga in imposibilitate de plata a furnizorilor si astfel duce la inchiderea afacerilor respective, care provoaca consecinte in efect de domino si asupra pietei muncii si veniturilor de la bugetul de stat. 

Totodata, recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii, cat si a autoritatilor nationale indeamna la evitarea interactiunilor intre oameni care nu sunt necesare, evitarea aglomeratiei si pastrarea distantarii sociale. Contrar acestora sunt procedurile birocratice de notificare a vanzarilor de lichiditati, care presupun interactiunea personala, nejustificata in fond, cu autoritatile locale, precum si cu toti ceilalti cetateni si comercianti care stau la aceleasi cozi. Pentru a vedea nota de fundamentare, click AICI>>

 

Sursa: MEAT

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici