Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

14-Oct-2025
318
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare.

Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de persoane responsabile si implementarea de politici si proceduri interne.

O societate de productie romaneasca parte a unui grup international are obligatii doar in masura in care deruleaza tranzactii in numerar peste plafonul legal sau identifica operatiuni suspecte.

Toate entitatile raportoare trebuie sa desemneze o persoana cu responsabilitati privind aplicarea Legii 129/2019, numita persoana responsabila ONPCSB. Aceasta va gestiona procedurile interne, instruirea personalului si, daca este cazul, va raporta direct catre ONPCSB. Desemnarea se face printr-o decizie interna a conducerii.

Potrivit metodologiei, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa https://raportari.onpcsb.ro/.

Responsabilitatile contabililor

Expertii contabili sunt responsabili de:

Aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei pentru evaluarea riscurilor asociate fiecarui client si identificarea beneficiarului real.

Raportarea tranzactiilor suspecte, astfel daca in activitatea desfasurata identifica operatiuni care ridica suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la ONPCSB.

Au inceput controalele din partea Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019! Aveti acum 5 proceduri editabile specifice gata scrise, in concordanta cu cele mai noi modificari legislative, click AICI>>

Raportul cu tranzactii numerar

Raportarea tranzactiilor in numerar in cazul in care sunt implicate sume mai mari de 10.000 euro in numerar, fie prin incasare, fie prin plata, acestea trebuie raportate catre ONPCSB.

Mai exact se intocmeste raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare.

Raportul cu tranzactii numerar (RTN) contine, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, tranzactiile cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

Toate tranzactiile cu numerar din ziua / perioada pentru care se face raportarea sunt incluse intr-un singur RTN.

Au inceput controalele din partea Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019! Aveti acum 5 proceduri editabile specifice gata scrise, in concordanta cu cele mai noi modificari legislative, click AICI>>

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Continuare Trebuie sa revin asupra acestei spete, deoarece nu am inteles ce vrea sa spuna Legiuitorul (Codul FIscal) prin compararea celor 2 elemente: Astfel, pentru determinarea diurnei...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Distribuire si plata dividende potrivit Legii 311990 In Legea societatilor nr. 31/1990 exista o prevedere legala prin care toate firmele pot distribui dividende interimare cu conditia ca in actul constitutiv sa existe o prevedere in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Calcul salariu, indemnizatie concediu medical. Suma neimpozabila Un salariat este angajat in 12.09.2025, cu salariu minim 4050 lei, are in luna septembrie urmatoarea situatie: 1 zi lucrata, venit brut 184 lei, 5 zile CM (fond salarii), venit...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Casare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    TVA nededus. Regim cheltuiala Firma obtine venituri din inchiriere si facturarea se face fara TVA. Pentru facturile primite de la diversi furnizori respectiv utilitati, consumabile birou, softuri si alte...citeste mai mult


RTN contine urmatoarele categorii de informatii:

  • data raportarii si identificarea entitatii raportoare;
  • date de identificare si administrative ale clientul entitatii raportoare;
  • date de identificare si administrative ale persoanei care a efectuat propriu-zis operatiunea raportata: imputernicit, delegat, reprezentant, mandatar al clientului;
  • date despre tranzactie;

Atributiile principale cu privire la ONPCSB

Atributiile pe linia ONPCSB sunt urmatoarele:

a) Desemnarea uneia sau mai multor persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019

b) Raportarea tranzactiilor suspecte catre ONPCSB (daca este cazul);

c) Raportarea tranzactiilor in numerar de peste 10.000 eur catre ONPCSB (daca este cazul);

d) Instruirea periodica a salariatilor;

e) Stabilirea unor politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate, care includ cel putin urmatoarele elemente:

a) masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, prin care sunt stabilite masurile standard, simplificate si suplimentare, in raport cu anumite categorii de clienti si incadrarea acestora in categoria corespunzatoare gradului de risc identificat, cu posibilitatea trecerii dintr-o categorie de clientela in alta, in functie de evolutia riscului;

b) mecanismele de evaluare pe baza de risc fata de clienti si de operatiunile derulate de acestia, in scopul detectarii tranzactiilor suspecte, precum si pentru a detecta modificarile survenite in informatiile detinute si utilizate pentru stabilirea profilului de risc al clientului;

Au inceput controalele din partea Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019! Aveti acum 5 proceduri editabile specifice gata scrise, in concordanta cu cele mai noi modificari legislative, click AICI>>

c) modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute in Legea nr. 129/2019, in cazul in care aplicarea acestora nu este supravegheata intr-o maniera echivalenta celei stabilite prin legislatia nationala;

d) masuri aplicabile in materie de raportare si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, in formatul si metodologia stabilite de acestea;

e) masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, management de conformitate si comunicare;

f) masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;

g) standardele pentru angajare si verificarile efectuate in acest sens, precum si programele de pregatire a personalului cu atributii in domeniul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului si de instruire si evaluare periodica a angajatilor;

h) modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, precum si stabilirea accesului la acestea al personalului care detine atributii si responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii reglementate;

i) procesele interne de verificare a modului in care sunt implementate politicile si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 129/2019, precum si de evaluare a eficientei acestora;

j) procedurile de raportare interna si de raportare catre autoritatile competente;

k) evaluarea riscului in raport cu tipurile de activitati pe care profesionistul contabil intentioneaza sa le ofere, toleranta la risc, precum si limita maxima a nivelului de risc 3 considerata acceptabila la nivel de clienti, servicii, precum si la nivelul intregii activitati;

l) directiile si masurile generale considerate adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, pe componente si la nivelul intregii activitati desfasurate, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;

m) masurile menite sa asigure respectarea politicilor si procedurilor.

Ce trebuie sa detina orice companie cand vine vorba de ONPCSB?

In concluzie, societatile trebuie sa se asigure ca detin cel putin urmatoarele:
1. Politici si norme interne actualizate privind combaterea spalarii banilor intocmite la nivelul entitatii;
2. Persoana desemnata din cadrul entitatii cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
3. Pentru fiecare client afiliat/neafiliat:
a. Fisa de evaluare risc
b. Informatii privind beneficiarul real;
4. Programul de instruire al salariatilor anual (frecventa/perioadele de desfasurare);
6. Evidenta instruirilor personalului efectuate de entitate.

Au inceput controalele din partea Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019! Aveti acum 5 proceduri editabile specifice gata scrise, in concordanta cu cele mai noi modificari legislative, click AICI>>


In concluzie, se desemneaza o persoana in cadrul societatii ca responsabil in aplicare Legii 129/2019. Doar in masura in care apar fapte raportabile la ONPCSB, responsabilul desemnat intern va si raporta respectivele situatii la ONPCSB.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016