Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obtinerea Certificatului de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri oferite de MEEMA

08-Apr-2020
3882

Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat pe site-ul oficial o serie de raspunsuri si intrebari punctuale cu privire la modalitatea in care poate fi obtinut Certificatul de Situatie de Urgenta.

Intrebari si raspunsuri:

1. Operatorii economici care si-au suspendat activitatea (au spatii pe care le-au inchiriat) ca urmare a suspendarii activitatii firmelor carora le-au inchiriat spatii pot beneficia de CSU?

Da, toti operatorii economici a caror activitate este afectata de pandemia de SARS-CoV-2 pot solicita CSU, dupa cum urmeaza:

-TIP 1 (ALBASTRU) – eliberat in baza declaratiei pe propria raspundere ce poate fi descarcata de pe platforma prevenire.gov.ro, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta;

-TIP 2 (GALBEN) – eliberat in baza declaratiei pe propria raspundere ce poate fi descarcata de pe platforma prevenire.gov.ro, din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor/veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

2. Marii contribuabili care sunt afectati de situatia de urgenta pot beneficia de CSU?

Da, toti operatorii economici a caror activitate este afectata de pandemia de SARS-CoV-2.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie server. Cont 231 sau 214 1. Serverul este folosit pentru stocare informatii, baze de date ale companiei. Este corect sa ramana incadrat in cont 214? 2. Am primit alta opinie in sensul ca el, fiind...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Revenire Referitor la intrebarea cheltuieli deductibile ale unui cabinet de psihologie care are declarat la ANAF sediu la locuinta personala, am o nelamurire. Ati mentionat in raspuns ca...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Regim TVA pentru achizitie servicii CHATGPT Societate platitoare de tva a primit o factura de servicii, abonament lunar CHATGPT, de la o firma din California, si mentioneaza pe factura cod TVA cu indicativ EU OSS. Factura...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Incasare despagubiri la compania de asigurari Societatea a incasat un venit din despagubire de la compania de asigurari in urma avarierii unei remorci in valoare de 130.000 lei, mentionez ca remorca este deja vanduta? Va rugam...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Declaratie Unica dividende asociat decedat O persoana fizica care a incasat dividende in valoare de 100.000 lei pentru anul 2024 de la o societate, dar a decedat in aprilie 2025, are obligatia de a depune declaratia fiscala...citeste mai mult

3. Beneficiar al SUN 2017, care nu a avut diminuare de venituri/incasari in martie fata de media ianuarie-februarie, dar va avea in aprilie comparativ cu ianuarie/februarie, poate beneficia de ajutor de somaj tehnic si de CSU?

Da, acestia pot opta pentru CSU TIP 1 (ALBASTRU) – eliberata in baza declaratiei pe propria raspundere ce poate fi descarcata de pe platforma prevenire.gov.ro, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta – daca pot demostra ulterior cu inscrisuri o restrangere a activitatii.

4. CSU are valoare juridica? Il poate obliga pe proprietarul spatiului la anularea chiriei sau la o reducere mai mare, in conditiile in care operatorul economic a negociat deja o reducere de 25%?

 Ordonanta de urgenta nr. 29/2020:

“ Art. X. - (1) Pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.”

5. Certificatul pentru situatii de urgenta se obtine o singura data si este valabil pe toata perioada starii de urgenta, in situatia in care aceasta se intinde pe mai multe luni?

Da, certificatul se va elibera o singura data pe perioada starii de urgenta.

6. Daca un agent economic are mai multe activitati economice ce se incadreaza la ambele situatii (intrerupere totala sau partiala a unei activitati si diminuare incasari) cum va proceda?

Va opta pentru unul dintre tipurile de certificat disponibile, cu oricare dintre acestea putand beneficia de masurile fiscale.

7. Este posibila obtinerea unui CSU pentru o agentie de turism in conditiile in care aceasta s-a lansat de curand si nu a avut incasari in perioada ianuarie-martie?

Da, poate obtine certificate de tip 1 – albastru.

8. O firma avand ca domeniu de activitate intermedierea tranzactiilor imobiliare poate aplica pentru CSU? Ce tip?

Da, opteaza pentru unul dintre tipurile de certificate disponibile:
-TIP 1 (ALBASTRU) – rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta
-TIP 2 (GALBEN) - rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor/veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

9. O firma avand ca obiect de activitate 1071 fabricarea painii/ fabricarea prajiturilor si a produselor proaspete de patiserie si-a intrerupt partial activitatea, inchizand o parte dintre magazine - se incadreaza in conditiile pentru certificatul de tip 1?

Da, se incadreaza. Avand in vedere cele expuse, societatea ar putea, in aceeasi masura, scoate CSU de tip 2, intreruperea partiala a activitatii cauzand o diminuare cu 25% a veniturilor sau incasarilor in luna martie, fata de lunile ianuarie si februarie.

10. Aplicatia ramane deschisa pe toata perioada situatiei de urgenta?

Da, aplicatia va fi deschisa pe perioada starii de urgenta.

11. Daca sunt afectate activitatile secundare, iar pe cea principala nu se deruleaza activitati, se poate solicita CSU?

Da, daca au alte coduri CAEN afectate.

12. Daca cel care incarca este administratorul si are semnatura electronica, mai trebuie sa semneze olograf declaratia?

Nu, va bifa in declaratie ca semneaza doar digital.

13. De ce mai trebuie sa completeze rubricile de venituri si incasari cei care in martie au avut activitatea sistata?

Pentru datele statistice, pentru o oglinda clara a situatiei economice nationale.

14. Operatorii economici care nu intra sub incidenta ordonantelor militare, dar care au activitatea afectata pentru ca depinde de societati care intra sub incidenta acestora pot solicita CSU? Ce fel de CSU ?

Da, acestia pot opta pentru tipul 1 de certificat, respectiv albastru. 

15. Daca, din greseala, aplicatia a generat un alt tip de certificate poate fi anulat si solicitat tipul care corespunde situatiei societatii?

Puteti solicita doar un singur tip de certificat:

-TIP 1 (ALBASTRU) – rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii de urgenta.
-TIP 2 (GALBEN) - rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor/veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Atentie! In cazul in care ati obtinut certificatul care nu trebuia, semnalati situatia la e-mail info.csu@imm.gov.ro.

16. De ce nici cabinetele medicale individuale – stomatologice – si nici PFA-urile nu sunt recunoscute de aplicatie ca agent economic? Se da mesaj ca acest agent economic nu exista.Nu pot merge mai departe in aplicatie.

In cazurile expuse, se introduc doar CUI/CIF si cod CAEN si aplicatia functioneaza.

 

Sursa: Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016