Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

16-Oct-2025
239
Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele obligatii de raportare catre autoritati. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage sanctiuni semnificative.

Avem acest caz. O societate comerciala care are obiect de activitate - Comertul cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructii si echipamentelor sanitar - are ca parteneri clienti persoane juridice care cumpara materiale de constructii, pentru executarea unor lucrari de constructii, reparatii, amenajari etc sau pentru a le revinde altor persoane fizice sau juridice. Plata materialelor se face, cu ordin de plata, cec sau bilet la ordin si cu numerar. Valoarea comenzilor de vanzare este pendinte de nevoile clientilor.

Pot fi considerate "mai multe operatiuni care au o legatura intre ele" incasarile cu numerar pentru marfurile vandute? Exista obligatia de raportare la O.N.P.C.S.B. la atingerea sumei de 10.000 euro pe parcursul unui an calendaristic, in conditiile in care incasarea marfurilor de la un astfel de client se face cu preponderenta prin virament bancar?

Limita incasarilor si platilor in numerar Legea 70/2015

Actul normativ care reglementeaza limita incasarilor si platilor in numerar este Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar care la art. 1 stabileste ca operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

Exceptii in Legea 70/2015

Asa cum se dispune la art. 3 din lege, prin exceptie de la aceste prevederi, se pot efectua incasari si plati de la si catre persoanele prevazute la art. 1, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei (si 10.000 lei numai in relatia cu magazinele cash and carry).

Diferenta pana la concurenta sumei datorate sau de primit trebuie achitata prin virament bancar sau alte instrumente fara numerar.

Se sanctioneaza plata fragmentata a sumelor mai mari?

Legea nr. 70/2015 sanctioneaza plata fragmentata a sumelor mai mari, adica impartirea acestora in mai multe transe, tocmai pentru a se evita plafonul de plata in numerar stabilit de acest act normativ (art. 2 lit. b) din lege).

Este vorba de plati efectuate pentru aceeasi factura.

La art. 4 alin. (1) se prevede ca in relatia dintre persoanele prevazute la art. 1 si persoanele fizice, sunt admise sume zilnice de 10.000 lei in cadrul livrarilor sau achizitiilor de bunuri sau prestarilor de servicii.

Prin exceptie, in cazul operatiunilor efectuate prin instrumente de plata cu acces la distanta, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot transfera sume din contul lor in contul persoanelor fizice, cu conditia existentei documentelor justificative legale in evidenta platitorilor .

Ce trebuie sa stiti desper raportarea tranzactiilor in numerar la ONPCSB

In ceea ce priveste raportarea tranzactiilor in numerar la ONPCSB, conform prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare, mentionam ca obligatia respectiva se refera la entitatile raportoare care sunt enumerate la art. 5 alin. (1) din acest act normativ.

In Ordinul nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor sunt detaliate persoanele care sunt desemnate de entitatile juridice respective sa raporteze tranzactiile suspecte (cele a caror limita minima in numerar o reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro).

Ceea ce se subliniaza in actele normative respective este faptul ca nu numai suma de bani poate fi obiectul raportarii ci si faptul ca exista o suspiciune legata de scopul real al achizitionarii (de ex. identitatea cumparatorului).

Masuri de cunoastere a clientului

Este important de retinut ca orice societate ar trebui sa implementeze masuri de cunoastere a clientului si a intelege sursa fondurilor folosite pentru plata facturilor respective.

Cine raporteaza tranzactiile

Daca tranzactiile in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine exclusiv acesteia.

Chiar daca la art. 5 lit. i) din Legea 129/2019 se face trimitere la i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele consider ca daca operatiunea de plata a facturilor se deruleaza printr-o institutie financiara nu este necesar sa deveniti entitate raportoare (exceptand cazul in care considerati ca exista o suspiciune reala).

Asa cum s-a mentionat, daca tranzactiile prevazute sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform art. 7 alin. (5) din lege.

Obligatii de raportare pentru societatea in cauza

Societatea nu are obligatii de raportare decat in cazul tranzactiilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.

Daca suma respectiva se obtine din incasarea mai multor facturi pe parcursul unui an (pentru marfurile livrate in baza si conditiile prevazute in contractele incheiate) sunt respectate reglementarile bancare in vigoare si nu exista suspiciuni cu privire la clientul caruia ii livrati produsele, consider ca nu exista obligatia de raportare.

Concluzie

Raspunsul este formulat pe baza informatiilor prezentate in intrebare, fapt pentru care va sugerez sa solicitati si punctul de vedere al persoanei/elor care sunt implicate in verificarea din punct de vedere juridic a tranzactiilor.


Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016