Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: ANAF face primii pasi pentru implementarea DAC7. Vor exista si controale pentru verificarea respectarii obligatiei de raportare

26-Iul-2023
2593
Proiect: ANAF face primii pasi pentru implementarea DAC7. Vor exista si controale pentru verificarea respectarii obligatiei de raportare
Implementarea DAC7 va incepe propriu-zis din 31 ianuarie 2024, insa informatiile raportate vor viza anul 2023. ANAF face primii pasi in acest sens si astfel a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin pentru stabilirea primelor reguli despre cum va colecta informatii despre operatorii de platforme digitale. Mentionam ca vor exista si controale pentru verificarea respectarii obligatiei de raportare.

Reamintim ca prin DAC7 fiscul doreste sa aiba mai mult control si informatii despre operatorii economici care utilizeaza prin platforme digitale si market-placeuri. Este vorba despre persoanele care folosesc o platforma online pentru a vinde mancare, masini, pentru a inchiria bunuri imobile, etc.

Conform Referatului de aprobare, prin adoptarea Ordonantei Guvernului nr.16/2023, pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, au fost transpuse prevederile Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului din 22 martie 2021, de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal (denumita DAC 7).

Digitalizarea economiei, care a avansat intr-un ritm alert, mobilitatea contribuabililor, precum si numarul semnificativ al tranzactiilor transfrontaliere, desfasurate in contextul globalizarii, au condus la necesitatea adoptarii unor norme standardizate, cu scopul de a reglementa schimbul de informatii in domeniul fiscal intre statele membre ale Uniunii Europene (UE) si pentru a evalua si controla in mod corect si unitar veniturile realizate din activitatile comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale.

Actul normativ sus mentionat prevede obligatia ca Operatorii de platforme sa transmita noi tipuri de raportari catre ANAF, prin care sa declare anual activitatea economica derulata de persoane juridice si fizice prin intermediul acestora si are ca scop asigurarea transparentei fiscale, in vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscala si/sau evitarii declararii obligatiilor fiscale, rezultate din activitatile economice desfasurate prin intermediul platformelor digitale.

Avand in vedere faptul ca cea mai mare parte a veniturilor sau sumelor impozabile realizate de vanzatori pe platformele online circula transfontalier, raportarea informatiilor referitoare la activitatile relevante ar putea avea rezultate pozitive suplimentare, in situatia in care informatiile sunt comunicate si catre statele membre indreptatite sa impoziteze venitul realizat. Schimbul automat de informatii intre autoritatile fiscale este esential pentru a pune la dispozitia acestora datele necesare cu privire la toti vanzatorii care utilizeaza o anumita platforma digitala si desfasoara activitati pe aceasta.

Conform art. 291 5 alin (1) din Legea 207/2015 privind Codul de Porocedura Fiscala, Operatorii de platforme, carora le revine obligatia de raportare, trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare, prevazute in Sectiunile II si III din Anexa 5.

In temeiul subsectiunii G, sectiunea a II-a, Anexa 5, un Operator de platforma care are obligatia de raportare, poate alege sa efectueze procedura de diligenta fiscala in temeiul subsectiunilor A-F, sectiunea a II-a din Anexa 5 numai in ceea ce priveste vanzatorii activi, asa cum sunt definiti la alin. (2), subsectiunea B, sectiunea I din Anexa 5.

De asemenea, potrivit art. 291 5, alin. (4), in cazul in care un Operator de platforma care are obligatia de raportare, comunica informatii incorecte sau incomplete, autoritatea competenta din Romania ii trimite acestuia o notificare, pentru a-i furniza toate informatiile necesare, astfel incat sa isi poata indeplini obligatia prevazuta la art. 291 5 alin (2).

Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate efectua verificari si controale, pentru a asigura verificarea respectarii de catre Operatorii de platforme, care au obligatia de raportare, a procedurii de diligenta fiscala si a procedurilor de raportare, in conformitate cu prevederile art. 291 5 alin. (8).

In vederea respectarii de catre Operatorii de platforme, carora le revine obligatia de raportare, a procedurii de diligenta fiscala si de raportare, in conformitate cu prevederile Anexei 5 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala, a fost elaborat si avizat un Ordin al Presedintelui ANAF, care sa stabileasca proceduri administrative in ceea ce priveste modalitatea de efectuare a verificarilor si controalelor, precum si comunicarea ulterioara cu Operatorii de plaforme, care sa fie aplicabile in cazurile in care informatiile raportate sunt incomplete sau incorecte.

Procedura de punere in aplicare a prevederilor art. 291 5 alin.(8) din Codul de procedura fiscala

1.Verificarile privind respectarea procedurilor de diligenta fiscala si de raportare se efectueaza atat pe baza informatiilor raportate de catre Operatorii de platforme prin formularul pus la dispozitie de Agen?ia Na?ionala de Administrare Fiscala cat si pe baza surselor de informare deschise, in scopul identificarii Operatorilor de platforme care se afla in urmatoarelor situatii:

1.1. Nu au determinat, in conformitate cu prevederile subsectiunii A din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala, daca un vanzator se califica drept Vanzator exclus;

1.2. Nu au colectat toate informatiile prevazute la subsectiunea B din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;

1.3. Nu au procedat la verificarea informatiilor despre Vanzator, prevazute la subsectiunea C din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;

1.4. Nu au determinat statul/le membru/e al/ale Uniunii Europene de rezidenta al/ale Vanzatorului, in sensul prevazut la subsectiunea D din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;

1.5. Nu au colectat informatiile privind bunul imobil inchiriat, prevazute la subsectiunea E din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;

1.6. Nu au respectat termenele de finalizare si de valabilitate ale procedurii de diligenta fiscala, prevazute la subsectiunea F din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;

1.7. Au incredintat unui prestator de servicii tert indeplinirea procedurii de diligenta fiscala prevazute de sectiunea II din Anexa nr. 5, cu nerespectarea prevederilor subsectiunii H din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura Fiscala;

1.8. Nu au respectat calendarul si modalitatea de raportare, prevazute la subsectiunea A din sectiunea III a Anexei nr. 5 la Codul de procedura fiscala;

1.9. Nu au raportat catre ANAF informatiile prevazute la subsectiunea B din sectiunea III a Anexei nr. 5 la Codul de procedura fiscala;

2. In oricare dintre situatiile prevazute la pct. 1 din prezenta anexa, se aplica prevederile art. 336 din Codul de procedura fiscala, in mod corespunzator.

Anexa nr. 2

Procedura de punere in aplicare a prevederilor art. 291 5 alin. (9) din Codul de procedura fiscala

1. Verificarile privind raportarea completa si corecta se efectueaza atat pe baza informatiilor raportate de catre Operatorii de platforme prin formularul pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cat si pe baza surselor de informare deschise.

2. In situatia in care se constata ca informatiile raportate de catre Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare sunt incorecte si/sau incomplete, se procedeaza dupa cum urmeaza:

2.1. Se comunica Operatorului de platforma care are obligatia de raportare, ”Notificarea privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare”, in cuprinsul careia sunt indicate in mod concret care sunt informatiile despre care s-a constatat ca sunt incorecte si/sau incomplete, precum si perioada de raportare la care de refera acestea.

2.2. In baza notificarii mentionate la pct. 2.1. al prezentului articol, Operatorul de platforma in cauza verifica, completeaza si/sau corecteaza, dupa caz, informatiile despre care i s-a adus la cunostinta ca sunt incorecte si/sau incomplete si ia toate masurile ce se impun pentru corectarea erorilor si/sau completarea datelor/informatiilor respective.

3. In cazul in care, dupa 15 de zile de la comunicarea notificarii mentionate la pct. 2.1. al prezentului articol, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu remedieaza neconformitatile prevazute la pct. 2 din prezenta Anexa, sunt aplicate prevederile art. 336 din Codul de procedura fiscala, in mod corespunzator.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016