
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus recent in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordin pentru aprobarea Procedurii privind redirectionarea impozitului pe profit, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Conform Referatului de Aprobare prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, au fost aduse o serie de modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si pentru acordarea de burse private.
Modificarile/completarile au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:
- abrogarea dispozitiilor referitoare la redirectionarea unor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private;
- abrogarea dispozitiilor privind redirectionarea unor sume din impozitul pe profit pentru acordarea de burse private;
- modificarea termenului in care platitorii de impozit pe profit pot solicita redirectionarea unor sume din impozitul datorat;
- eliminarea dispozitiilor potrivit carora contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat.
Platitorii de impozit pe profit pot dispune redirectionarea unor sume din impozitul datorat, in limita prevazuta de lege, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si pentru acordarea unor sume Fondului Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF sau altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte. Optiunea poate fi exercitata prin depunerea unui formular de redirectionare, pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totodata, potrivit art.LV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023, in baza acordului scris exprimat de contribuabili, organele fiscale comunica entitatilor beneficiare informatii cu privire la sumele redirectionate, codul de identificare fiscala si, dupa caz, denumirea contribuabililor care au redirectionat sumele.
De asemenea, potrivit art.LX din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023, prin derogare de la prevederile art.25 alin.(4), lit.i) din Codul fiscal, in cazul operatorilor economici definiti de Ordonanta Guvernului nr.26/2013, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre valoarea calculata prin aplicarea a 0,15% din cifra de afaceri si valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
Avand in vedere prevederile legale mai sus mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea procedurii privind redirectionarea impozitului pe profit, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si aprobarea modelului si continutului formularelor 177 “Cerere privind redirectionarea impozitului pe profit” si ”Notificare privind redirectionarea impozitului pe profit”.
Formularul 177 din prezentul proiect de ordin se utilizeaza incepand cu redirectionarea impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024, avand primul termen de depunere in anul 2025.
Pentru a vedea intreaga declaratie, click AICI>>
I. Depunerea formularului
1. Formularul se completeaza si se depune de catre contribuabilii care, potrivit legii, dispun redirectionarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si pentru acordarea unor sume Fondului Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF sau altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte.
2. Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile art.79 alin.(1 1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. In cazul in care, contribuabilul corecteaza formularul depus, cererea rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind "X" in spatiul special prevazut in acest scop. in acest caz, se completeaza elementele de identificare a cererii care se rectifica, respectiv data si numarul de inregistrare.
4. Termen de depunere
Redirectionarea impozitului pe profit se poate face pana la termenele de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit, potrivi legii.
In cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, Cererea privind redirectionarea impozitului pe profit se depune de catre persoana juridica responsabila a grupului.
5. Organul fiscal competent
Formularul se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre contribuabil/platitor.
Pentru a vedea toate instructiunile, click AICI»
Cap. I. Dispozitii generale
1.Platitorii de impozit pe profit pot dispune redirectionarea unor sume din impozitul datorat, potrivit legii, pana la termenele legale de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit.
2.(1) Valoarea impozitului pe profit sau a diferentei de impozit pe profit care poate fi redirectionata se calculeaza prin scaderea din valoarea minima stabilita, potrivit art.25 alin.(4) lit.i) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, acordate entitatilor beneficiare in anul pentru care s-a depus declaratia anuala de impozit pe profit, conform art.25 alin.(4) lit.i) si lit.t) si a sumelor reportate, astfel cum au fost inscrise in formularul 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” a anului respectiv.
(2) In cazul contribuabililor definiti de Ordonanta Guvernului nr.26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, valoarea minima din impozitul pe profit care se ia in calcul pentru determinarea sumelor care pot fi redirectionate, se stabileste potrivit art.LX din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene.
(3) Pentru stabilirea limitei impozitului pe profit prevazuta la art.25 alin.(4) lit.i) pct.2 din Codul fiscal, se va avea in vedere si scaderea din acesta a sumelor aferente creditului fiscal si a impozitului pe profit scutit/redus, in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” si 120 “Decont privind accizele”.
3. (1) Obligatia platii sumei redirectionate din impozitul pe profit revine organului fiscal competent.
(2) Redirectionarea impozitului pe profit pentru sponsorizarea persoanelor juridice fara scop lucrativ, inclusiv a unitatilor de cult, poate fi efectuata doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data platii sumei respective de catre organul fiscal, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
(3) In cazul redirectionarii impozitului pe profit catre Fondul Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, nu exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
4. In sensul prezentei proceduri, entitatea beneficiara poate fi persoana juridica fara scop lucrativ, unitate de cult, Fondul Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF, orice organizatie internationala care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, alti beneficiari prevazuti de Legea nr.32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare si de Legea bibliotecilor nr.334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
5. Prezenta procedura se aplica de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal central competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
6. Termenul pentru solutionarea cererilor privind redirectionarea impozitului pe profit este de 45 de zile de la depunere, potrivit art.77 din Codul de procedura fiscala.
Cap.II Depunerea cererilor privind redirectionarea impozitului pe profit
7.(1) Contribuabilii isi exercita optiunea de redirectionare a impozitului pe profit prin completarea si depunerea formularului 177 "Cerere privind redirectionarea impozitului pe profit".
(2) Optiunea de redirectionare poate fi exercitata pentru una sau mai multe entitati, in limita sumei stabilite potrivit pct.2.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile micro in 2022. Prin Ordinul 1679/2022 a fost aprobata noua proceduraREDIRECTIONARE IMPOZIT PE PROFIT si micro. Formularul 177 a fost actualizat de fisc si poate fi depus pana pe 25 decembrie 2022Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Reminder ANAF! Marti, 25 iunie 2024, termenul limita de depunere a Formularului 177Declaratia 177 si redirectionarea impozitului pe profit. Exemplu de calcul util contribuabililorUltimele articole
Modificare an fiscal. Cum se completeaza D177 pentru redirectionarea impozitului pe profitREDIRECTIONARE IMPOZIT PE PROFIT 2025. Termen, formular si reglementari cheieArticole similare
Redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile micro in 2022. Prin Ordinul 1679/2022 a fost aprobata noua proceduraPana pe 25 decembrie 2022 platitorii de impozit pe profit si pe veniturile micro pot depune la ANAF formularul 177Formularul 177: Cine trebuie sa il depuna si care este termenul limita, conform Ordinului 1679/2022Redirectionare impozit pe profit si micro. Formularul 177 a fost actualizat de fisc si poate fi depus pana pe 25 decembrie 2022Declaratia 177 si redirectionarea impozitului pe profit. Exemplu de calcul util contribuabililorUltimele articole
Reminder ANAF! Marti, 25 iunie 2024, termenul limita de depunere a Formularului 177Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA