Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reducerea saptamanii de lucru prin decizia angajatorului. Suspendare contract. Studiu de caz

19-Mai-2020
6808

In contextul reducerii activitatii (generat de pandemie) dorim sa reducem timpul de lucru al angajatilor de la 5 zile la 4 zile cf art 52 alin (3).



Care este modalitatea practica prin care se face acest lucru?

(Decizie interna urmata de operare in revisal a suspendarii contractului pt 1 zi/saptamana pentru fiecare salariat afectat de aceasta decizie sau modificarea in revisal la pozitia tip norma -32 ore/saptamana care implica modificare a contractului de munca prin act additional sau altceva?)

Raspunsul consilierului juridic Gabriela Dita:

Conform art. 52 alin. (3) din Codul muncii, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.


Angajatorul emite decizia privind reducerea programului de lucru care va cuprinde si ziua din saptamana care se reduce precum si perioada totala in care, in fiecare saptamana se reduce ziua respectiva.

De exemplu: incepand cu data de 1 mai pe o perioada mai mare de 30 de zile lucratoare programul de lucru se reduce de la 5 la 4 zile pe saptamana. Programul de lucru va fi Luni - joi de la 9,00 - 17,00.
Astfel, ziua redusa din saptamana se stabileste anticipat mentionandu-se in decizie.
Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile pe saptamana se dispune de angajator fara a fi necesar acordul salariatului. Prin urmare, decizia emisa unilateral se aduce la cunostinta salariatului.

Textul art. 52 alin. (3) are in vedere exclusiv reducerea activitatii (nu si intreruperea acesteia), stabilindu-se clar motivele ce determina aceste reduceri (economice, tehnologice, structurale sau similare), motive ce isi produc efectele pe o perioada de cel putin 30 de zile lucratoare.

In aceste ipoteze posibilitatea angajatorului de a reduce programul de lucru, de la 5 la 4 zile pe saptamana, trebuie aplicata intocmai, legea nepermitand un mod alternativ sau similar de reducere a programului de lucru (spre exemplu, reducerea programului normal de 5 zile pe saptamana, la 7 ore pe zi, sau cumularea zilelor suspendate intr-o singura saptamana).

In practica, angajatorul procedeaza la consultarea sindicatului reprezentativ sau a reprezentantilor salariatilor cu privire la intentia sa de a reduce programul de lucru (inainteaza acestora o informare scrisa, solicitandu-le punctul de vedere sau ii convoaca la o sedinta in acest scop); in absenta sindicatului reprezentativ si a reprezentantilor salariatilor angajatorul poate realiza o informare scrisa adresata tuturor salariatilor, solicitandu-le acestora sa isi exprime punctul de vedere.

Dupa primirea opiniei partenerului de discutie, aceasta opinie fiind doar consultativa, angajatorul va raspunde acestuia si apoi poate proceda la aplicarea masurii. Nimic nu impiedica partile acestei consultari ca, in masura in care ajung la un punct de vedere comun, sa incheie un acord referitor la modalitatea de aplicare a masurii reducerii programului de lucru.

Reducerea programulului de lucru, de la 5 la 4 zile pe saptamana se transmite in Revisal, temeiul legal este art. 52 alin. (3) din Codul muncii.
Hotarare a Guvernului nr. 905/2017 privind registrul de evidenta a salariatilor (Revisal), publicata in Monitorul Oficial nr. 1005 din 19 decembrie 2017, prevede termenele in care trebuie inregistrata modificarea anumitor elemente contractuale.

Astfel, atat suspendarea cat si incetarea suspendarii se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii / datei incetarii suspendarii.
Angajatorul, saptamanal va opera suspendare si incetarea suspendarii contractelor de munca. Prin eliminarea unei zile din programul saptamanal de lucru se va diminua si venitul salariat implicit. Pentru ziua eliminata nu se platesc drepturi salariale deoarece nu se presteaza activitate.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016