Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MONOGRAFIE] SGR si reglementari cheie

31-Mar-2025
13624
[MONOGRAFIE] SGR si reglementari cheie
Cuprins

Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) este un mecanism foarte important, cu rol in a preveni poluarea, introdus recent de autoritatile din Romania. Astfel, prin acordarea unor stimulente financiare sunt incurajati cetatenii sa recicleze mai des pet-urile si sticlele de plastic folosite. Iar in acest articol vom vedea cateva dintre cele mai importante reglementari legislative cu privire la sistemul SGR, dar si o monografie contabila utila contribuabililor.

Reglementari cheie despre SGR

  • SGR, unic la nivel national, este obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar;
  • Companiile vizate de implementarea SGR din categoria Producatori/Importatori, dupa finalizarea inregistrarii in platforma RetuRO SGR si semnarea contractului, vor solicita, in nume propriu, codificarea produselor SGR, cu noi GTIN-uri, denumite GTIN SGR;
  • Un cod Global Trade Item Number (GTIN) este un identificator unic si recunoscut la nivel international al unui produs. Cand este disponibil un GTIN, acesta va aparea langa codul de bare de pe pachetul produsului;
  • Companiile vizate de implementarea SGR in categoria Producatori/Importatori, dupa inregistrarea initiala in sistemul RetuRO SGR, procedeaza la codificarea/recodificarea produselor SGR cu noi GTIN-uri, denumite GTIN SGR, ce identifica aceste produse exclusiv pentru piata nationala, in acord cu clarificarile administratorului SGR;
  • GS1 Romania este, conform regulilor Sistemului International de Standarde GS1, sigura entitate autorizata de catre GS1 Global pentru emite si gestiona, la nivel national, identificatorii de produs cu licenta GS1 (GTIN), utilizati pentru marcarea produselor cu coduri de bare (EAN-8, EAN-13, GS1-128, DataMatrix):

https://gs1.ro/sgr-sistemul-de-garantie-returnare/

  • Sunt considerati “producatori” in sensul H.G. nr. 1074/2021 si operatorii economici care realizeaza o achizitie intracomunitara ori import de produse in ambalaje SGR, acestia fiind cei care introduc aceste produse pe piata nationala;
  • Produsele care vor fi importate sau achizitionate intracomunitar si introduse pe piata romaneasca trebuie sa respecte setul de specificatii definite in acest document pentru ambalajele supuse SGR;
  • Noile coduri de bare nationale obtinute, in nume propriu, de catre operatorii economici care realizeaza o achizitie intracomunitara ori import de produse in ambalaje SGR trebuie aplicate in mod obligatoriu pe toate containerele, asigurandu-se ca noul cod de bare national acopera integral codul de bare international;

Este la latitudinea importatorului sa aplice codurile de bare romanesti la un furnizor extern sau la nivel local.

  • Conform Hotararii de Guvern nr. 1074/2021 (cu modificarile aduse prin urmatoarele acte: HG 12/2023; HG 1075/2023), comerciantii cu amanuntul care vand produse in ambalaje nereutilizabile sunt obligati sa se inregistreze in Sistemul de Garantare a Returului (SGR);

-Acestia vor trebui sa aplice o taxa de garantie de 0.5 lei pentru fiecare ambalaj nereutilizabil si sa returneze aceasta garantie consumatorului in cazul in care acesta returneaza ambalajul sau sa vireze aceasta garantie catre operatorul economic de la care a achizitionat produsele ambalate in cadrul sistemului SGR.

  • Inregistrarea in SGR a producatorului presupune transmiterea catre administratorul SGR a unei notificari in format digital cu semnatura electronica simpla sau calificata care sa cuprinda elemente precum datele de identificare, copia certificatului de inregistrare fiscala, datele de contact ale persoanei de contact desemnate in relatia cu administratorul SGR, precum si date detaliate despre ambalajele introduse pe piata (ex. numar de unitati de ambalaje care fac obiectul SGR si greutatea aferenta de ambalaj exprimata in kg introduse pe piata nationala in anul calendaristic anterior, categorii de produse continute etc);

 
-In mod similar, comerciantii ii vor transmite administratorului SGR o notificare de inregistrare, care va cuprinde, in plus fata de elementele de mai sus, si detalii privind punctele de desfacere operate de comerciant, punctele de preluare a ambalajelor SGR, modalitatea de preluare, numarul de produse in ambalaje SGR pe care le-a comercializat in anul anterior/ anticipeaza ca le va comercializa in anul urmator etc.

-Administratorul SGR poate solicita clarificari si informatii suplimentare in legatura cu notificarea de inregistrare in SGR, la care companiile vizate au obligatia sa raspunda in termen de 5 zile lucratoare.

  • Data inregistrarii in SGR este considerata a fi data la care producatorul/ comerciantul transmite in mod corect si complet documentatia prevazuta de lege si, dupa caz, pe cea solicitata de administratorul SGR;
  • Procedura de inregistrare in SGR a fost stabilita de catre administratorul SGR, RetuRo Sistem Garantie Returnare SA, fiind disponibila pe pagina de internet a acestuia (https://returosgr.ro/);
  • De la data intrarii in functiune a SGR, va fi interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalaje SGRdaca producatorii acestora nu sunt inregistrati in SGR:

ARTICOLUL 10
Sistemul de garantie-returnare

07/11/2023 - ARTICOLUL 10 a fost modificat prin Hotarare 1075/2023

(1) Incepand cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel national, este obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor in conditiile prezentei hotarari, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar, in conditii nediscriminatorii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea participarii efective a operatorilor economici la functionarea sistemului si tarifele impuse acestora de catre administratorul SGR.

(2) Este interzisa introducerea pe piata nationala, respectiv comercializarea produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca producatorii, respectiv comerciantii nu respecta prevederile art. 3 alin. (1), art. 4 alin. (1) lit. a), art. 5 alin. (1) si art. 6 alin. (1) lit. a).

(3) Este interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca producatorii acestora nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil si daca nu respecta obligatia de inregistrare a ambalajelor SGR, potrivit art. 4 alin. (1) lit. c1).

(4) Este interzisa comercializarea catre consumatorii sau utilizatorii finali a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) de catre comerciantii care nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil.

(5) Este interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca acestea nu sunt inscriptionate in conditiile prevazute la art. 24, cu exceptia produselor care se afla in stocul producatorilor, distribuitorilor sau comerciantilor la data prevazuta la alin. (1).
07/11/2023 - Derogare prin Hotarare 1074/2021.

(6) Stocurile prevazute la alin. (5) pot fi introduse pe piata, respectiv comercializate, dupa caz, cel tarziu pana la data de 30 iunie 2024, data dupa care introducerea acestora pe piata nationala, respectiv comercializarea lor este interzisa.

(7) In cazul bunurilor importate sau achizitionate intracomunitar dupa data intrarii in functiune a SGR nu se aplica interdictia prevazuta la alin. (5) daca respectivele bunuri sunt inscriptionate inainte de prima furnizare pentru distribuire, consum sau utilizare.

(8) Produsele ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) si marcate potrivit art. 24, exportate sau vandute intracomunitar trebuie raportate in conformitate cu formatul si procedura stabilite de administratorul SGR.

(9) Neconformarea cu prevederile de la alin. (3), (4) si (8) se constata de catre sistemul intern de control managerial al administratorului SGR si se transmite Comitetului de supraveghere prevazut la art. 19 alin. (8).

  • In cazul in care la punctul de returnare:

a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali, in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant.

  • Administratorul SGR are urmatoarele obligatii:

- k) sa ramburseze comerciantilor, prin transfer bancar, valoarea integrala a garantiilor returnate consumatorilor sau utilizatorilor finali, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, cu o frecventa lunara, pana la data de 25 pentru luna anterioara achitarii; 

  • Comerciantii sunt obligati:

a) sa incheie contracte cu administratorul SGR in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare, in cel mult 90 de zile de la data inregistrarii potrivit prevederilor art. 5;

b) sa indice valoarea garantiei distinct de pretul produsului, atat la raft, cat si in documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
07/11/2023 - litera a fost modificata prin Hotarare 1075/2023

c) sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care producatorul a decis sa suporte plata garantiei in mod direct, in conditiile art. 4 alin. (1) lit. g);
07/11/2023 - litera a fost modificata prin Hotarare 1075/2023

d) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori;

e) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24;

f) sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care comerciantul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferirii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit, catre consumatorul si/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz in care garantia va fi suportata in mod direct de catre producator, potrivit art. 4 alin. (1) lit. g) daca oferirea gratuita se face la instructiunea acestuia, sau de catre comerciant daca oferirea gratuita se face de catre comerciant si nu va fi perceputa de la consumatorul si/sau utilizatorul final;
07/11/2023 - litera a fost modificata prin Hotarare 1075/2023

g) sa afiseze in cadrul structurilor de vanzare informatii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:

g.1) tipurile de produse care fac parte din sistemul de garantie-returnare;

g.2) valoarea garantiei;

g.3) posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR in vederea restituirii valorii garantiei in cadrul oricarui punct de returnare de pe teritoriul Romaniei;

g.4) adresa si programul de functionare ale punctului de returnare operat de comerciant;

g.5) modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;

g.6) modalitatile disponibile de restituire a garantiei;

g.7) dreptul celui care returneaza ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garantiei in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, conform art. 14 alin. (2);

g.8) situatiile de refuz al restituirii garantiei;

h) sa organizeze puncte de returnare, in conditiile prezentei hotarari;
21/11/2022 - Derogare prin Hotarare 1074/2021.

i) sa preia in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR, in conditiile prezentei hotarari;
21/11/2022 - Derogare prin Hotarare 1074/2021.

j) sa protejeze ambalajele SGR preluate in cadrul punctelor de returnare impotriva deteriorarii, furtului si a altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR;
21/11/2022 - Derogare prin Hotarare 1074/2021.

k) sa permita exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
21/11/2022 - Derogare prin Hotarare 1074/2021.

l) sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garantiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;

m) sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;

n) sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de catre comerciant, precum si documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, si celorlalti operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a incheiat contracte;

o) sa ofere in scris, in termen de maximum 10 zile lucratoare, clarificari si informatiile solicitate de catre administratorul SGRsi care sunt in legatura cu indeplinirea obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare.

(2) Comerciantii care, in temeiul art. 17 alin. (7), opteaza pentru organizarea punctelor de returnare in parteneriat cu unitatile administrativ-teritoriale sau cu asociatiile de dezvoltare intercomunitara, potrivit prevederilor art. 8, vor afisa in cadrul structurilor de vanzare, vizibil si usor lizibil pentru clienti, urmatorul text: "Acest magazin nu functioneaza ca punct de returnare a ambalajelor", precum si informatia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispozitie.

Monografie SGR

In continuare vom vedea o monografie cu privire la garantia ambalajelor nereturnate, asa cum a fost explicata de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro.


Cum se stinge contul 461.SGR pentru ambalajele inregistrate in evidenta contabila, avand in vedere ca inregistrarea lor a rezultat in urma cumpararilor de apa ½ l, cand administratorul societatii si in calitate de salariat, cumpara din statiile peco cate o sticla de apa cand pleaca in delegatie? Multumesc!

Specialistul ne spune ca, deoarece ambalajele (sticlele de apa) sunt achizitionate de catre salariatul societatii in deplasarea in interes de serviciu, apreciaza ca, in acest caz, cheltuiala aferenta ambalajelor nereturnate este deductibila in conformitate cu art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, fiind aferenta desfasurarii activitatii firmei.

Ca si inregistrare contabila, va sfatuiesc sa utilizati contul 6588 conform OMFP 1802/2014 - functiunea contului 6588.

Conform reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, cu ajutorul contului 658 "Alte cheltuieli de exploatare" se tine evidenta altor cheltuieli de exploatare:



6588 = 461

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • SAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NC

    • Incepand cu 2025, obligatiile de raportare in cadrul fisierului SAF-T (Standard Audit File for Tax) devin tot mai detaliate, iar una dintre cele mai frecvente intrebari vizeaza codurile NC (Nomenclatura Combinata). Acestea sunt esentiale in anumite tipuri de tranzactii, precum importuri, livrari intracomunitare, produse accizabile sau bunuri supuse cotei reduse de TVA. In acest articol explicam clar in ce situatii codurile NC sunt obligatorii, cand pot fi omise (completate cu "NULL") si ce...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%

    • Dividendele reprezinta modalitatea prin care o societate isi recompenseaza asociatii din profitul obtinut. Acestea pot fi distribuite anual sau, in mod optional, trimestrial, in baza unor situatii financiare interimare. Distribuirea si plata dividendelor implica respectarea unor reguli contabile si fiscale clare, inclusiv calculul si declararea impozitului aferent. In cele ce urmeaza, prezentam o speta practica privind societatea ALFA, care a repartizat dividende interimare in 2024, dar a omis...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016