SRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri
Oficiul National al Registrului Comertului ne comunica, printr-un anunt pe pagina oficiala, ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justitiei nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, in conformitate cu CAEN Rev. 3, obligatia actualizarii fiind prevazuta de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
SRL, PFA, II, IF care actualizeaza coduri CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduri
In contextul obligatiei de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilita procedura necesara pentru implementarea actualizarii, asigurandu-se conformitatea cu noile reglementari.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2025, profesionistii completeaza Cererea de inregistrare in registrul comertului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil incepand cu 01.01.2025), in care precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3.
Cererea de inregistrare in registrul comertului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghiseu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de posta/curierat si se solutioneaza de catre registratorul de registrul comertului.
In acest sens:
-persoanele juridice in situatia in care:
- procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Notificare conformare e-TVA Decontul Precompletat este completat de ANAF (din surse SAF-T, e-FACTURA, E-TRANSPORT plus toate celelalte declaratii depuse) este incarcat in SPV e-TVA si tot acolo trebuie sa...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Salariati si zilieri nerezidenti Societatea este platitoare de impozit pe profit, inregistrata in scop de tva si activeaza in domeniul agriculturii. In sezon, societatea fiind localizata la granita cu UNGARIA,...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei/unor alte/altor mentiuni in registrul comertului, la sectiunea V ”
Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (
Anexa 2a) completeaza pct. 8 „
actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”
inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea casetei corespunzatoare modificarii/modificarilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului,
www.onrc.ro - Sectiunea
Mentiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, la sectiunea V ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului” din cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2a) completeaza pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” si pct.4 ”inscriere mentiuni pentru firma...” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte si fapte pentru care legea prevede obligatia inscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
-persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF) in situatia in care:
- procedeaza doar la actualizarea obiectului de activitate, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fara a fi necesar a depune alte documente, cu exceptia, dovezii privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul;
- odata cu actualizarea obiectului de activitate solicita inregistrarea unei alte mentiuni in registrul comertului, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b), atat la sectiunea dedicata de la pct. VII - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cat si la Sectiunea VI ”Obiectul cererii privind inregistrarea in registrul comertului, ...” prin bifarea corespunzatoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, dupa caz, cu precizarea ca documentele depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informatii referitoare la documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implica detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise in tabelul de corespondenta, completeaza cererea de inregistrare in registrul comertului (Anexa 2b) la sectiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” si ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea ca documentele, depuse in sustinerea cererii de inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, trebuie sa fie intocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun in sustinerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, www.onrc.ro - Sectiunea Mentiuni);
In toate cazurile care implica actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comertului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de inregistrare, precum si informatii punctuale la zi din registrul comertului.
Pentru cererile inregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, si care au depuse in sustinere documente intocmite conform CAEN Rev. 2, raman aplicabile dispozitiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN Rev.2 si se vor solutiona ca atare, chiar daca termenul de solutionare este stabilit dupa data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificari CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior si va impune depunerea unei noi cereri, care sa reflecte modificarile necesare conform acestei clasificari.
Aceasta situatie nu limiteaza dreptul solicitantului ca, pana la termenul de solutionare, sa depuna, in completarea cererii initiale, documentele intocmite conform CAEN Rev. 3 si sa efectueze completarea sectiunii dedicate actualizarii obiectului de activitate.
Certificatele de inregistrare si certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comertului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a inregistrarii datelor din declaratia-tip pe propria raspundere privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii, raman valabile pana la data actualizarii obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.
Sursa: ONRC
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acces e-Factura sindicat
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am incercat sa ma inregistrez ca reprezentant legal pe Ro e-Factura si imi solicita sa atasez o arhiva ZIP cu documentul semnat cu certificat electronic calificat sau documentul electronic care atesta calitatea de reprezentant legal. Precizez ca sunt posesorul unui...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie considerate aceste cheltuieli cu intretinerea beneficii salariale ale angajatului printr-un act aditional la contract? Ar trebui stabilita si o chirii ca beneficiu salarial pentru angajat sau este in regula sa fie oferit in mod gratuit? Sunt aceste cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectarea unei erori privind inregistrarea si amortizarea unui mijloc de transport
Intrebare: Cum as putea corecta/regla la acest moment (decembrie 2024) un mijloc de transport inregistrat eronat? In 2023 s-a achizitionat o autoutilitara, s-a facut inregistrarea 2133 = 401 si 4426 = 401, iar aceasta a fost luata in evidenta in Registrul imobilizarilor. Dupa cateva zile, s-a decis vanzarea acesteia si am corectat receptia 371 = 401 si 4426 = 401, insa nu am sters din Registrul imobilizarilor. Am constatat aceasta eroare, autoutilitara generand astfel cheltuieli de amortizare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din cedarea folosintei bunurilor. Obligatii de declarare
Intrebare: O persoana fizica, sa zicem George, detine in proprietate o suprafata de 10 ha teren agricol pe care il da in arenda prietenului sau, sa zicem Vasile, tot persoana fizica. Pretul stabilit in contract este de 1.000 lei/ha. Avand in vedere ca arendasul (Vasile) este persoana fizica, poate face retinere la sursa pentru impozit? Cum il declara? (Nu cred ca poate depune Declaratia 112). Cine declara impozitul aferent venitului din arenda in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet medical. OG 9/2025
Intrebare: O clinica are activitati medicale si de recuperare medicala si este constituita ca SRL cu codul CAEN 8622 si 8690. Are incheiate contracte de prestari servicii cu colaboratori medici (codul CAEN 8622) si cu terapeuti (codul CAEN 8690), tot SRL-uri, care presteaza la sediul acestei clinici. Avand in vedere Ordonanta 9/2025 privind activitatea cabinetelor medicale, va rog sa-mi spuneti daca se pot pastra aceste contracte intre SRL-uri, atat pentru medici, cat si pentru terapeuti. Mentionez ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<