Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Strategia bugetara 2013-2015 revizuita | Revenirea TVA-ului la 19 la suta

31-Ian-2013
5451
Proiectia politicii fiscal-bugetare pe termen mediu se bazeaza pe ancorarea acesteia in cateva repere economice si institutionale esentiale: echilibrul macroeconomic, responsabilitatea fiscal-bugetara si disciplina financiara. Se continua practic conduita echilibrata, inceputa in a doua parte a anului 2012, de consolidare fiscala sustenabila si, in acest cadru, de relansare economica.

Viziunea strategiei fiscale pe termen mediu si lung este una calitativa, menita sa stimuleze mediul economic, investitiile si initiativa antreprenoriala, sa dinamizeze inclusiv reformele din sfera sectorului public, precum si sa incurajeze comportamentul onest in afaceri si in relatiile dintre stat si contribuabili.

In acelasi timp, in dimensiunea sa financiar-bugetara, modelul economic de dezvoltare va fi axat pe investitii publice de antrenare, acele investitii menite sa sustina infrastructura, agricultura si dezvoltarea rurala, energia si tehnologia avansata.

Obiectivele fundamentale ale strategiei fiscal-bugetare vizeaza:

>> Un sistem performant al finantelor publice - eficient, transparent, previzibil, care sa conduca la cresterea veniturilor bugetare prin largirea bazei de impozitare si nu prin cresterea poverii fiscale asupra economiei;


>> Asigurarea stabilitatii macroeconomice si a sustenabilitatii datoriei publice, prin mentinerea deficitului bugetar in trendul actual de consolidare fiscala;

>> Simplificarea sistemului de taxe si crearea predictibilitatii intr-un cadru fiscal-bugetar stimulativ pentru dezvoltarea mediului economic privat si public;

>> Cresterea calitatii finantelor publice, intarirea disciplinei si a guvernantei fiscale, precum si reducerea deciziei discretionare in politicile fiscale si bugetare, in conditiile acelorasi reguli pentru toti contribuabilii;

>> Rationalizarea cheltuielilor si transparentizarea folosirii acestora, in paralel cu regandirea achizitiilor publice in baza criteriilor de oportunitate, prioritate, eficienta. in acest sens, pe langa masurile de politica fiscal-bugetara referitoare la cresterea colectarii veniturilor bugetare si cresterea calitatii cheltuielilor publice, se impun si reforme structurale care sa vizeze reducerea pierderilor si a arieratelor precum si sporirea disciplinei financiare in special in sectorul companiilor de stat.
Strategia fiscal-bugetara este menita sa instituie o noua abordare a relatiei dintre stat si contribuabil, bazata pe transparenta si corectitudine. Aceasta va insemna regandierea si reproiectarea intregului sistem fiscal.

Principiile majore ale acestei reforme fiscale sunt transparenta, simplificarea si reducerea costurilor de conformare fiscala - la nivelul agentilor economici, si a costurilor de administrare fiscala - la nivelul autoritatilor publice.

In planul echilibrului macroeconomic, obiectivul central pe termen mediu este atingerea unei valori a deficitului structural al bugetului general consolidat care sa respecte prevederile Tratatului privind Stabilitatea, Coordonarea si Guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare, respectiv incadrarea in limita de 1% din PIB.

Pentru atingerea acestui obiectiv structural inca de la inceputul orizontului de prognoza, respectiv anul 2014, in conditiile celei mai recente prognoze macroeconomice pe termen mediu, este necesara reducerea deficitului cash al bugetului general consolidat cu numai 0,3 puncte procentuale fata de anul 2013, o ajustare mai putin abrupta fata de magnitudinea consolidarii fiscale aplicata in anii de dupa declansarea crizei economice.

Masurile de consolidare fiscala avute in vedere incepand cu mai 2012 si continuand in perioada 2013-2015 vor viza o noua abordare, respectiv dezvoltare, echitate, disciplina.

Directiile de actiune pe termen mediu au in vedere:

- reducerea generala a impozitarii;
- largirea bazei de impozitare;
- simplificarea sistemului de taxe;
- cresterea colectarii veniturilor bugetare;
- reducerea evaziunii fiscale.
Pe partea de venituri, se va urmari:
- Cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor prin combaterea evaziunii fiscale.
- Cresterea masei de impunere fiscala prin cuprinderea unor venituri neimpozabile aferente sectorul
agricol, ajustarea regimului deducerilor privind amortizarea in cazul autovehiculelor si a cheltuielilor cu diurna acordata angajatilor din sectorul privat;
- Masuri de ajustare a sistemului de impunere fiscala pentru sectorul resurselor naturale si a
operatorilor de transport din sectorul gaze si energie pana la introducerea unui nou sistem al
redeventelor;
- Cresterea nivelului de accizare pentru unele produse si decalarea termenului de aplicare a
programului de crestere a accizelor la tigarete;

Pe partea de cheltuieli, se va urmari, ca obiectiv fundamental:
- Cresterea eficientei acestora, concentrarea pe rezultate si calitate a alocarilor bugetare.


Pentru orizontul de timp 2013-2016 vor fi urmarite, ca obiective specifice:

- Revenirea TVA la nivelul de 19%.
- Pastrarea plafonului de 16% si introducerea impozitului diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale: cote de 8%, 12% si 16%, ce vor fi stabilite pe grile de venit.
- Reducerea la jumatate a numarului de taxe parafiscale.
- Cresterea deductibilitatii cheltuielilor in cercetare si dezvoltare de la 20% la 50%.
- Alinierea la media europeana a redeventelor incasate de stat ca urmare a concesionarii activelor
statului.
- Scutirea de impozitare, pe o perioada de 5 ani, a dividendelor care vor fi reinvestite in utilaje si
echipamente tehnologice, cercetare-dezvoltare, sub forma majorarii capitalului social la societatile
unde sunt actionari, sau participarea la capitalul social al altor societati comerciale si care conduc la
crearea de noi locuri de munca.
- Stimularea mediului de afaceri in limite admisibile pentru stabilitatea macroeconomica, prin
simplificarea procedurilor si debirocratizarea pentru micii intreprinzatori.
- Extinderea impozitului pe venit pentru microintreprinderile cu o cifra de afaceri mai mica de 65.000 de euro, in vederea simplificarii sistemului fiscal si a reducerii costurilor de administrare.
- Reducerea TVA la producatorii de produse agricole de la 24% la 9%, iar 15% va ramane la acestia
pentru dezvoltare.
- Reducerea CAS cu 5 puncte procentuale pentru angajatori.

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016