Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructie

06-Iul-2009
6657

Intrebare: Un SRL obtine o autorizatie de constructie pentru executarea lucrarilor de construire pentru "locuinta p+m" pe un teren aflat in proprietatea sa.

Materialele de constructii achizitionate si puse in opera au fost destinate uneia dintre operatiunile taxabile prevazute la art. 128 Codul fiscal.

1 . nu rezulta destinatia finala a investitiei - daca va ramane locuinta de serviciu ori dupa receptia finala i se va schimba "denumirea investitiei "(destinatia) in sediu social ";
2. din dosarul tehnic rezulta o compartimentare a spatiului caracteristic unei locuinte (camera de zi dormitoare birou etc);
3. am apreciat ca o "PREZUMTIE -INTENTIE" ca, investitia ar avea destinatia finala care sa nu conduca la incadrarea acesteia in prevederile art 145(2) lit a din C. Fiscal ."..

Raspuns: Asa cum rezulta din intrebarea dvs., lucrarea de constructie a fost realizata in regie proprie, prin achizitionarea de materiale de constructie, fara a apela la o firma specializata in constructii care sa va predea totul ?la cheie?.

In situatia in care cladirea urmeaza a fi considerata locuinta de serviciu, pe parcursul construirii, se poate exercita dreptul de deducere aferenta facturilor de materiale sau servicii prestate de terti desi autorizatia de constructie a fost obtinuta pentru construirea unei cladiri pentru locuit.

Pentru acordarea unei locuinte de serviciu salariatilor, angajatorul trebuie sa justifice necesitatea atribuirii acesteia si indeplinirea unei obligatii asumate prin contractul de munca incheiat cu salariatul. Ulterior, daca firma pe care o reprezentati nu poate justifica utilizarea acesteia cladiri drept locuinta de serviciu, se poate aprecia ca operatiunea reprezinta punerea la dispozitie a cladirii in alte scopuri decat cele legate de desfasurarea activitatii economice.

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

In aceasta situatie, operatiunea este considerata asimilata unei livrari de bunuri. Deoarece pe parcursul constructiei s-a dedus TVA din facturile emise pentru livrarea materialelor si prestarea serviciilor, la momentul schimbarii destinatiei cladirii catre alte activitati decat cele de natura economica, operatiunea se considera o livrare de bunuri pentru care se colecteaza TVA.

O astfel de operatiune se incadreaza in prevederile articolului 128 alineatul 4 litera a) motiv pentru care se colecteaza TVA la valoarea de receptie finala a cladirii.

Daca operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri, firma dvs. trebuie sa emita autofactura, doar in scopuri de TVA. Aceasta factura se inregistreaza prin formula contabila:

635 = 4427
?Cheltuieli cu alte impozite, ?T.V.A. colectata?
taxe si varsaminte asimilate?

Contul 635 poate fi inlocuit prin contul 658 ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Pentru emiterea autofacturii, trebuie sa aveti in vedere prevederile punctului 70 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din care rezulta faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri se emite numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei.

Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

 numarul autofacturii;
 data emiterii;
 numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs. care are atat calitatea de furnizor cat si calitatea de cumparator;
 mentiunea ?bunuri lipsa in gestiune? cf. art. 128 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
 denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
 valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
 cota de taxa aplicabila;
 valoarea taxei colectate.

Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt raportate ca atare in decontul de taxa completat si depus pentru perioada fiscala in care s-a emis autofactura.

In egala masura, in situatia in care constructia nu este destinata realizarii unor activitati economice, nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil nici cheltuiala aferenta amortizarii acesteia.

O alta posibilitate ar fi ca respectiva constructie sa fie acordata asociatului/actionarului drept dividend in natura, motiv pentru care operatiunea este considerata o livrare de bunuri din patrimoniul firmei dvs. In astfel de conditii, pentru distribuirea cladirii drept dividend se emite factura cu TVA colectata deoarece cladirea se considera noua.

In situatia in care, chiar la inceperea lucrarilor, aveti certitudinea ca materialele de constructie achizitionate nu sunt destinate realizarii de activitati economice, aveti posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA din facturile furnizorilor in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a), asa cum ati precizat si dvs. prin intrebarea formulata.

Suma TVA aferenta acestor materiale poate fi inclusa in valoarea materialelor achizitionate.

In concluzie, achizitia materialelor de constructie nu poate fi considerata operatiune care se incadreaza in prevederile articolului 128 deoarece aceasta este o operatiune de intrare a unor bunuri in patrimoniul firmei dvs.

Din aceasta cauza nu este motivata exercitarea dreptului de deducere in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a). Indirect, se poate considera ca operatiunea de achizitie a materialelor si constructia efectiva a cladirii este utilizata in folosul operatiunilor taxabile daca, dupa receptia finala, se acorda cladirii una din urmatoarele destinatii:

* locuinta de serviciu pentru salariati;
* sediu social;
* sediu administrativ;
* spatiu de productie; 
* spatiu comercial sau turistic.

In concluzie, simpla achizitie a materialele de constructii nu poate fi considerata operatiune taxabila reglementata prin articolul 128 din Codul fiscal. In alta ordine de idei, trebuie sa cunoasteti faptul ca verificarea obiectului unei autorizatii de constructie nu este de competenta organului de inspectie fiscala.

Organul de inspectie are doar competenta sa verifice daca bunurile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA au fost utilizate pentru realizarea obiectului de activitate al firmei supuse verificarii

Solutie acordata in luna iunie 2009 de Serviciul de Consultanta Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructie":
Rating:

Nota: 4 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.