Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructie

06-Iul-2009
10662

Intrebare: Un SRL obtine o autorizatie de constructie pentru executarea lucrarilor de construire pentru "locuinta p+m" pe un teren aflat in proprietatea sa.

Materialele de constructii achizitionate si puse in opera au fost destinate uneia dintre operatiunile taxabile prevazute la art. 128 Codul fiscal.

1 . nu rezulta destinatia finala a investitiei - daca va ramane locuinta de serviciu ori dupa receptia finala i se va schimba "denumirea investitiei "(destinatia) in sediu social ";
2. din dosarul tehnic rezulta o compartimentare a spatiului caracteristic unei locuinte (camera de zi dormitoare birou etc);
3. am apreciat ca o "PREZUMTIE -INTENTIE" ca, investitia ar avea destinatia finala care sa nu conduca la incadrarea acesteia in prevederile art 145(2) lit a din C. Fiscal ."..

Raspuns: Asa cum rezulta din intrebarea dvs., lucrarea de constructie a fost realizata in regie proprie, prin achizitionarea de materiale de constructie, fara a apela la o firma specializata in constructii care sa va predea totul ?la cheie?.

In situatia in care cladirea urmeaza a fi considerata locuinta de serviciu, pe parcursul construirii, se poate exercita dreptul de deducere aferenta facturilor de materiale sau servicii prestate de terti desi autorizatia de constructie a fost obtinuta pentru construirea unei cladiri pentru locuit.

Pentru acordarea unei locuinte de serviciu salariatilor, angajatorul trebuie sa justifice necesitatea atribuirii acesteia si indeplinirea unei obligatii asumate prin contractul de munca incheiat cu salariatul. Ulterior, daca firma pe care o reprezentati nu poate justifica utilizarea acesteia cladiri drept locuinta de serviciu, se poate aprecia ca operatiunea reprezinta punerea la dispozitie a cladirii in alte scopuri decat cele legate de desfasurarea activitatii economice.

In aceasta situatie, operatiunea este considerata asimilata unei livrari de bunuri. Deoarece pe parcursul constructiei s-a dedus TVA din facturile emise pentru livrarea materialelor si prestarea serviciilor, la momentul schimbarii destinatiei cladirii catre alte activitati decat cele de natura economica, operatiunea se considera o livrare de bunuri pentru care se colecteaza TVA.

O astfel de operatiune se incadreaza in prevederile articolului 128 alineatul 4 litera a) motiv pentru care se colecteaza TVA la valoarea de receptie finala a cladirii.

Daca operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri, firma dvs. trebuie sa emita autofactura, doar in scopuri de TVA. Aceasta factura se inregistreaza prin formula contabila:

635 = 4427
?Cheltuieli cu alte impozite, ?T.V.A. colectata?
taxe si varsaminte asimilate?

Contul 635 poate fi inlocuit prin contul 658 ?Alte cheltuieli de exploatare?.

Pentru emiterea autofacturii, trebuie sa aveti in vedere prevederile punctului 70 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din care rezulta faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri se emite numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei.

Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

 numarul autofacturii;
 data emiterii;
 numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs. care are atat calitatea de furnizor cat si calitatea de cumparator;
 mentiunea ?bunuri lipsa in gestiune? cf. art. 128 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
 denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
 valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
 cota de taxa aplicabila;
 valoarea taxei colectate.

Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt raportate ca atare in decontul de taxa completat si depus pentru perioada fiscala in care s-a emis autofactura.

In egala masura, in situatia in care constructia nu este destinata realizarii unor activitati economice, nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil nici cheltuiala aferenta amortizarii acesteia.

O alta posibilitate ar fi ca respectiva constructie sa fie acordata asociatului/actionarului drept dividend in natura, motiv pentru care operatiunea este considerata o livrare de bunuri din patrimoniul firmei dvs. In astfel de conditii, pentru distribuirea cladirii drept dividend se emite factura cu TVA colectata deoarece cladirea se considera noua.

In situatia in care, chiar la inceperea lucrarilor, aveti certitudinea ca materialele de constructie achizitionate nu sunt destinate realizarii de activitati economice, aveti posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA din facturile furnizorilor in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a), asa cum ati precizat si dvs. prin intrebarea formulata.

Suma TVA aferenta acestor materiale poate fi inclusa in valoarea materialelor achizitionate.

In concluzie, achizitia materialelor de constructie nu poate fi considerata operatiune care se incadreaza in prevederile articolului 128 deoarece aceasta este o operatiune de intrare a unor bunuri in patrimoniul firmei dvs.

Din aceasta cauza nu este motivata exercitarea dreptului de deducere in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a). Indirect, se poate considera ca operatiunea de achizitie a materialelor si constructia efectiva a cladirii este utilizata in folosul operatiunilor taxabile daca, dupa receptia finala, se acorda cladirii una din urmatoarele destinatii:

* locuinta de serviciu pentru salariati;
* sediu social;
* sediu administrativ;
* spatiu de productie; 
* spatiu comercial sau turistic.

In concluzie, simpla achizitie a materialele de constructii nu poate fi considerata operatiune taxabila reglementata prin articolul 128 din Codul fiscal. In alta ordine de idei, trebuie sa cunoasteti faptul ca verificarea obiectului unei autorizatii de constructie nu este de competenta organului de inspectie fiscala.

Organul de inspectie are doar competenta sa verifice daca bunurile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA au fost utilizate pentru realizarea obiectului de activitate al firmei supuse verificarii

Solutie acordata in luna iunie 2009 de Serviciul de Consultanta Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T in 2024: Tu stii cum sa completezi CORECT declaratia 406? Iata cele mai frecvente dificultati

    • Declartia 406, pe care sunteti obligat sa o trimiteti lunar sau trimestrial catre ANAF, constituie cartea dvs. de vizita in fata autoritatilor fiscale, deoarece in baza ei, cu doar cateva clicuri, inspectorii vor putea verifica tot: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Declaratia trebuie sa fie, asadar, impecabila si sa nu ridice semne de intrebare, care se pot solda cu controale fizice, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere. Cum va asigurati ca declaratia dvs. nu va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205

    • Printr-un nou Proiect de Ordin pus in dezbatere publica de ANAF, institutia actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205. In plus, sunt modificate instructiunile de completare a formularului. Este vorba despre Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea Ordinului nr.179/2022 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscale

    • Prin Ordinul 6410/2024 au fost aduse 4 modificari importante cu privire la procedura de aplicare a amnistiei fiscale, aprobata prin Ordinul 5521/2024. Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscale Ordinul ministrului finantelor nr. 6410/2024 privind modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024, modifica si completeaza unele prevederi ale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016