Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz - Contract european de cercetare

08-Sep-2010
10192

Studiu de caz

Intrebare:

Sunt o societate platitoare de TVA. Derulez un contract european de cercetare. Colaborez cu o societate comerciala coordonatoare care are contract direct AMCESIT POLITEHNICA. Urmea-za sa emit o factura pentru prestatia efectuata pana in prezent. Mi s-a spus sa fac factura fara TVA si cerere de plata, deoarece activitatea de cercetare este scutita de TVA. Nu stiu daca este corect. De asemenea nu stiu daca pot deduce TVA-ul pentru achizitiile de bunuri si servicii facute in cadrul proiectului. Eu am cheltuit suma alocata si am platit in plus si TVA-ul.

R aspuns:

Consider ca pentru serviciile prestate, firma dvs. nu trebuie sa considere operatiunea scutita fara drept de deducere a TVA astfel incat sa emita factura fara TVA colectata. Aduc drept argument prevederile punctului 251 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal conform carora nu este aplicabila scutirea reglementata la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens se face trimite la hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-287/00 pronun-tata in data de 20 iunie 2002 de comisia din Germania. Din aceasta hotarare am selectat pentru dvs. ur-matoarele aspecte formulate de catre Curte la urmatoarele alineate:

> alineatul 27: activitatea prestata are la baza un contract privat referitor la activitatea de cercetare intre o universitate de stat si o parte contractanta care stabilesc tipul si scopul serviciului. Pentru indeplinirea obiectivului de cercetare, universitatea de stat aplica principii similare unei companii private. Prin urmare, exceptia reglementata prin subparagraful articolului 4 (5) din Directiva a sa-sea cu privire la activitatile desfasurate de autoritati publice nu este aplicabila. Astfel, partile con-tractante sunt considerate persoane impozabile in ceea ce priveste activitatea de cercetare.

> alineatul 28: activitatile de cercetare ale universitatii de stat sunt servicii prestate care se supun ta-xarii in conformitate cu articolul 2 din Directiva a sasea prin care sunt enumerate activitatile eco-nomice impozabile. De asemenea, se precizeaza faptul ca in situatia in care tranzactiile dintre parti nu sunt guvernate de legislatia privind autoritatile publice, obligatia statelor membre este de a supune taxarii astfel de tranzactii.

> alineatul 29: Acordarea scutirii pentru contractele de cercetare incheiate cu universitatile de stat nu se supun prevederilor articolului 13 (A) din Directiva a sasea.

> alineatul 30: articolului 13 (A) din Directiva a sasea nu scuteste orice activitate realizata in inte-resul public, ci numai pe acelea care reglementate in mod expres. In acest sens se face trimitere la Cazul C 149/97 emisa pentru ?Institute of Motor Industry?.

> alineatul 31: articolului 13 (A) nu face referire la activitatea de cercetare desfasurata de universi-tatile de stat care sunt scutite de TVA.

Scutirea in interiorul tarii se acorda in baza prevederilor articolului 141 alin. (1) litera f) conform caruia urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ? activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate?.

Deci, in baza argumentelor prezentate anterior, serviciile prestate de dvs. nu se incadreaza in cate-goria operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVA.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prestarile de ser-vicii si livrarea de bunuri necesare desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare reglemen-tate prin O.G. nr. 57/2002 nu se mai efectueaza in regim de scutire de la plata T.V.A. In acest sens, prin art. 161 denumit ,,dispozitii tranzitorii,, , alin. 19 litera a) se aplica scutirea doar pentru contractile ferme incheiate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, doar pentru activitatile propriu-zise de cercetare-dezvoltare ,, a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogra-melor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si ino-vare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finan-tate in parteneriat international, regional si bilateral?.

Astfel pentru toate operatiunile efectuate in legatura cu activitatea de cercetare se aplica cota stan-dard TVA de 24% indiferent de sursa de finantare a beneficiarului.

In acest sens, chiar daca acel coordonator al lucrarii este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, respectiv coordonatorul lucrarilor, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre firma dvs. in calitate de prestator.

Prin exercitarea acestui drept, coordonatorul proiectului se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, a-ceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare.

In concluzie, firma dvs. trebuie sa emita factura cu TVA colectata deoarece legislatia fiscala cu privire la TVA nu acorda scutirea pentru astfel de operatiuni. Deoarece se realizeaza operatiuni taxa-bile, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere aferenta bunurilor si serviciilor necesare desfasurarii activitatii economice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016