Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz - Contract european de cercetare

08-Sep-2010
9848

Studiu de caz

Intrebare:

Sunt o societate platitoare de TVA. Derulez un contract european de cercetare. Colaborez cu o societate comerciala coordonatoare care are contract direct AMCESIT POLITEHNICA. Urmea-za sa emit o factura pentru prestatia efectuata pana in prezent. Mi s-a spus sa fac factura fara TVA si cerere de plata, deoarece activitatea de cercetare este scutita de TVA. Nu stiu daca este corect. De asemenea nu stiu daca pot deduce TVA-ul pentru achizitiile de bunuri si servicii facute in cadrul proiectului. Eu am cheltuit suma alocata si am platit in plus si TVA-ul.

R aspuns:

Consider ca pentru serviciile prestate, firma dvs. nu trebuie sa considere operatiunea scutita fara drept de deducere a TVA astfel incat sa emita factura fara TVA colectata. Aduc drept argument prevederile punctului 251 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal conform carora nu este aplicabila scutirea reglementata la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens se face trimite la hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-287/00 pronun-tata in data de 20 iunie 2002 de comisia din Germania. Din aceasta hotarare am selectat pentru dvs. ur-matoarele aspecte formulate de catre Curte la urmatoarele alineate:

> alineatul 27: activitatea prestata are la baza un contract privat referitor la activitatea de cercetare intre o universitate de stat si o parte contractanta care stabilesc tipul si scopul serviciului. Pentru indeplinirea obiectivului de cercetare, universitatea de stat aplica principii similare unei companii private. Prin urmare, exceptia reglementata prin subparagraful articolului 4 (5) din Directiva a sa-sea cu privire la activitatile desfasurate de autoritati publice nu este aplicabila. Astfel, partile con-tractante sunt considerate persoane impozabile in ceea ce priveste activitatea de cercetare.

> alineatul 28: activitatile de cercetare ale universitatii de stat sunt servicii prestate care se supun ta-xarii in conformitate cu articolul 2 din Directiva a sasea prin care sunt enumerate activitatile eco-nomice impozabile. De asemenea, se precizeaza faptul ca in situatia in care tranzactiile dintre parti nu sunt guvernate de legislatia privind autoritatile publice, obligatia statelor membre este de a supune taxarii astfel de tranzactii.

> alineatul 29: Acordarea scutirii pentru contractele de cercetare incheiate cu universitatile de stat nu se supun prevederilor articolului 13 (A) din Directiva a sasea.

> alineatul 30: articolului 13 (A) din Directiva a sasea nu scuteste orice activitate realizata in inte-resul public, ci numai pe acelea care reglementate in mod expres. In acest sens se face trimitere la Cazul C 149/97 emisa pentru ?Institute of Motor Industry?.

> alineatul 31: articolului 13 (A) nu face referire la activitatea de cercetare desfasurata de universi-tatile de stat care sunt scutite de TVA.

Scutirea in interiorul tarii se acorda in baza prevederilor articolului 141 alin. (1) litera f) conform caruia urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ? activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate?.

Deci, in baza argumentelor prezentate anterior, serviciile prestate de dvs. nu se incadreaza in cate-goria operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVA.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prestarile de ser-vicii si livrarea de bunuri necesare desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare reglemen-tate prin O.G. nr. 57/2002 nu se mai efectueaza in regim de scutire de la plata T.V.A. In acest sens, prin art. 161 denumit ,,dispozitii tranzitorii,, , alin. 19 litera a) se aplica scutirea doar pentru contractile ferme incheiate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, doar pentru activitatile propriu-zise de cercetare-dezvoltare ,, a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogra-melor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si ino-vare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finan-tate in parteneriat international, regional si bilateral?.

Astfel pentru toate operatiunile efectuate in legatura cu activitatea de cercetare se aplica cota stan-dard TVA de 24% indiferent de sursa de finantare a beneficiarului.

In acest sens, chiar daca acel coordonator al lucrarii este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, respectiv coordonatorul lucrarilor, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre firma dvs. in calitate de prestator.

Prin exercitarea acestui drept, coordonatorul proiectului se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, a-ceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare.

In concluzie, firma dvs. trebuie sa emita factura cu TVA colectata deoarece legislatia fiscala cu privire la TVA nu acorda scutirea pentru astfel de operatiuni. Deoarece se realizeaza operatiuni taxa-bile, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere aferenta bunurilor si serviciilor necesare desfasurarii activitatii economice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016