Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venitul de incluziune: Cum se obtine, de cand va fi acordat si cine poate beneficia de ajutor

28-Sep-2022
4228
Venitul de incluziune: Cum se obtine, de cand va fi acordat si cine poate beneficia de ajutor

Conform Hotararii nr. 1154/2022, din ianuarie 2024 va fi acordat un venit de incluziune, un beneficiu de asistenta sociala acordat familiilor si persoanelor singure aflate in situatie de dificultate, in scopul prevenirii si combaterii saraciei si riscului de excluziune sociala. Actul normativ amintit a aprobat normele metodologice publicate in Legea 196/2016.

Hotararea nr. 1154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune a fost publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 937 din 26 septembrie 2022.

Prin dispozitiile Legii 196/2016 a fost reglementat venitul minim de incluziune, beneficiu de asistenta sociala acordat familiilor si persoanelor singure aflate in situatie de dificultate, in scopul prevenirii si combaterii saraciei si riscului de excluziune sociala.

Cine beneficiaza de ajutorul de incluziune?

Beneficiaza de drepturile prevazute de Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, familiile si persoanele singure, cetateni romani care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania.

Beneficiarii de venit minim de incluziune pot fi atat familii, cat si persoane singure.

Cum se calculeaza cuantumul ajutorului de incluziune

In vederea calcularii cuantumului ajutorului de incluziune si stabilirii obligatiilor beneficiarului de venit minim de incluziune, persoana singura se considera membru de familie.

In functie de componenta familiei si nivelul venitului net ajustat al acesteia, venitul minim de incluziune poate fi constituit din:

a) ajutor de incluziune si ajutor pentru familia cu copii;

b) ajutor de incluziune, exclusiv;

c) ajutor pentru familia cu copii, exclusiv.

Cum se acorda venitul de incluziune

Venitul minim de incluziune se acorda la cererea persoanei sau a reprezentantului familiei si pe baza declaratiei pe propria raspundere.

Model formular venit de incluziune

Modelul formularului de cerere care include si declaratia pe propria raspundere este prevazut in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. FORMULARUL DE CERERE care include declaratia pe propria raspundere pentru solicitarea venitului minim de incluziune

Subsemnatul, . . . . . . . . . ., cetatean roman/UE/strain/apatrid, avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . ., domiciliat in . . . . . . . . . ., persoana singura/reprezentant al familiei care are urmatorii membri:

1. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

2. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

3. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

4. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

5. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

6. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

7. numele si prenumele . . . . . . . . . ., avand CNP . . . . . . . . . ., posesor al actului de identitate . . . . . . . . . .;

8. . . . . . . . . . . ,

solicit acordarea urmatoarelor drepturi:

  • ajutor de incluziune;
  • ajutor pentru familia cu copii;
  • ajutor pentru incalzirea locuintei;
  • supliment pentru energie.

In vederea acordarii drepturilor solicitate declar pe propria raspundere urmatoarele:

1. venitul total al persoanei singure/familiei realizat in luna anterioara este de . . . . . . . . . . lei;

2. nici eu si nici un alt membru al familiei mele, dupa caz, nu detinem niciunul dintre bunurile cuprinse in Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordarii venitului minim de incluziune;

3. nici eu si nici un alt membru al familiei mele, dupa caz, nu beneficiem de aceasta forma de ajutor si nici nu am depus alte cereri in prezent;

4. am fost informat despre drepturile si obligatiile prevazute de lege, atat referitoare la mine, in calitate de titular al dreptului, cat si referitoare la membrii familiei, dupa caz;

5. declar ca la momentul de fata nu locuim/locuim impreuna cu alte persoane sau familii, iar venitul rezultat din gospodarirea impreuna este in suma de . . . . . . . . . . lei/luna;

6. declar ca la momentul de fata detin/nu detin in proprietate locuinta de domiciliu/resedinta;

7. declar ca incalzirea locuintei este realizata cu: energie termica/gaze naturale/combustibili solizi sau petrolieri/energie electrica;

8. ma oblig sa aduc la cunostinta autoritatilor, in scris si in termenul prevazut de lege, orice modificare a situatiilor mai sus mentionate.

Sunt de acord cu prelucrarea datelor cu caracter personal in scopul acordarii venitului minim de incluziune, precum si a altor drepturi complementare acestuia ori de natura sociala, precum si prelucrarea in scop statistic a acestora.

Sunt de acord cu preluarea de date si informatii cu privire la persoana mea si/sau a membrilor familiei pe care o reprezint, pentru acordarea venitului minim de incluziune.

Prezenta declaratie a fost intocmita in data de . . . . . . . . . ., in prezenta . . . . . . . . . ., angajat al Serviciului public de asistenta sociala . . . . . . . . . ., la sediul Serviciului public de asistenta sociala/la domiciliul solicitantului/online (dupa caz).

Numele si prenumele.......... Semnatura..........

Sume acordate prin venitul de incluziune

Venitul minim de incluziune se constituie din totalitatea sumelor aferente celor doua categorii de ajutoare financiare care se stabilesc in functie de incadrarea in limitele veniturilor nete lunare ajustate prevazute la art. 9 alin. (3) din lege.

 Sunt eligibile pentru acordarea venitului minim de incluziune familia si persoana singura ale caror venituri nete lunare ajustate sunt de pana la:

a) 700 lei/membru de familie, daca se primeste atat ajutorul de incluziune, cat si cel pentru familia cu copii;

b) 275 lei/membru de familie, pentru cazul in care se primeste doar ajutorul de incluziune, cu exceptia persoanei varstnice pentru care nivelul maxim este de 400 lei;

c) 700 lei/membru de familie, pentru cazul in care este acordat doar ajutorul pentru familia cu copii.

Venitul net lunar ajustat se calculeaza prin aplicarea coeficientilor de echivalenta, prevazuti la art. 9 alin. (2) din lege, la venitul net total al familiei/persoanei singure realizat in luna anterioara solicitarii venitului minim de incluziune.

(2) Fractiunile in bani rezultate din calculul venitului net ajustat se rotunjesc la 1 leu in favoarea beneficiarului.

(3) Venitul net ajustat al familiei se stabileste pe membru de familie.

Venitul de incluziune -calcul

Formula de calcul al venitului net ajustat este urmatoarea:

Vaj = Vt / Dfam,

unde:

- Vt reprezinta venitul total al familiei/persoanei singure, la care, dupa caz, se aplica reducerea prevazuta la art. 11 lit. a) din lege;

- Dfam reprezinta dimensiunea familiei;

- Vaj reprezinta venitul net ajustat/membru de familie.

Persoane care nu sunt eligibile pentru obtinerea venitului de incluziune

Nu sunt eligibile pentru acordarea venitului minim de incluziune persoanele singure, precum si familiile care se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:

a) in luna anterioara depunerii cererii au obtinut un venit net/membru de familie mai mare de 700 lei;

b) cel putin unul dintre membrii familiei are in proprietate, inchiriere, comodat ori alta forma de detinere unul sau mai multe dintre bunurile cuprinse in lista bunurilor prevazuta la alin. (2).

(2) Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizeaza tinandu-se seama de bunurile familiei sau, dupa caz, ale persoanei singure, cuprinse in Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordarii venitului minim de incluziune, prevazuta in anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.

(3) In situatia in care unul sau mai multe bunuri cuprinse in lista prevazuta la alin. (2), aflate in proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune, este dat in inchiriere/arenda/concesiune sau alta forma legala de cedare a folosintei bunurilor, acest bun va fi luat in calcul pentru persoana/familia care il are in inchiriere/arenda/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua in calcul valoarea obtinuta in urma cedarii dreptului de folosinta a bunului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016