Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost publicata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale (Ordinul 2420/2022)

13-Dec-2022
1663
A fost publicata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale (Ordinul 2420/2022)

Prin Ordinul 2420/2022 a fost publicata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale.

Ordinul nr. 2420/2022 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1190 din 12 decembrie 2022 a fost publicat.

In contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, au fost dispuse masuri in domeniul protectiei sociale, prin care unele categorii profesionale (profesionisti, avocati si persoane fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe) au beneficiat de indemnizatii lunare in cazul intreruperii, reducerii sau suspendarii activitatii, acestea fiind reglementate prin urmatoarele acte normative:

 ? ? OUG nr.30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare; 

-OUG nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare; 

-OUG nr.111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare; 

-OUG nr.2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru indemnizatiile acordate, contribuabilii datoreaza impozit pe venit, contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate.

Obligatiile fiscale se stabilesc de contribuabil si se declara prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul prevazut la art.122 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Indemnizatiile acordate potrivit actelor normative mentionate anterior constituie venituri din desfasurarea activitatii, iar calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii se efectueaza separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii. De asemenea, aceste venituri nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 148 alin. (2) si art. 170 alin.(2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 139 1, art. 146 alin.(12), art.147 1, art.157 2, art.168 alin.(11), art.169 1 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru unele categorii de venituri asimilate salariilor (remuneratii, indemnizatii, alte venituri similare, precum si orice alte avantaje, in bani si/sau in natura, obtinute din strainatate in calitate de membri ai consiliului de administratie, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanti in adunarea generala a actionarilor sau orice alte activitati desfasurate in functii similare) pentru activitatea desfasurata in strainatate se datoreaza contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate, care se declara in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice- Capitolul I. Prevederile mentionate se aplica incepand cu anul fiscal 2021.

Totodata, potrivit OUG nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, incepand cu veniturile obtinute in anul 2022, pentru veniturile din pensii din strainatate pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, obligatiile fiscale se declara de contribuabil prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Potrivit dispozitiilor art.107 alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a creantelor fiscale prin decizie de impunere.

In acest context, pentru categoriile de contribuabili care nu si-au indeplinit obligatiile declarative privind contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari sociale de sanatate si/sau impozitul pe venit, pentru indemnizatiile acordate potrivit actelor normative mentionate mai sus, respectiv pentru veniturile asimilate salariilor pentru activitatea desfasurata in strainatate si veniturile obtinute din pensii din strainatate, prin noul act normativ publicat astazi in Monitorul Oficial se reglementeaza Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate, precum si modelul si continutul formularelor:

-„Notificare privind nedeclararea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate”;

-„Referat privind estimarea bazei de calcul in cazul stabilirii din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate”;

-672 – „Decizie privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate”;

-662 – „Decizie de anulare a Deciziei privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate”.

Procedura si formularele mentionate se vor utiliza pentru stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru indemnizatiile acordate reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale, precum si pentru unele venituri realizate din strainatate, incepand cu anul fiscal 2021.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016