Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari

11-Dec-2019
4663

Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice.

In expunerea de motive care insoteste proiectul de Lege, MFP arata ca, la estimarea veniturilor si cheltuielilor bugetare pentru perioada 2020-2022 s-au avut in vedere urmatoarele masuri:

  • actualizarea nivelului accizei specifice pentru tigarete, respective cresterea acesteia de la 366,147 lei/1.000 tigarete la 386,377 lei/1.000 tigarete, avand in vedere ca potrivit Codului fiscal, acciza specifica pentru tigarete se determina pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si al accizei totale;
  • cresterea nivelului accizei totale pentru tigarete de la 483,74 lei/1.000 tigarete la 503.97 lei/1.000 tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, astfel incat sa fie respectate prevederile art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura si ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, respectiv acciza globala pe tigarete sa reprezinte cel putin 60% din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum;
  • eliminarea mecanismului platii defalcate a TVA in vederea compatibilizarii cu acquis-ul comunitar in domeniu; executarea silita a sumelor existente in contul de TVA se va aplica in mod corespunzator de catre institutiile de credit, in limita sumei totale a obligatiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizata in adresa de infiintare a popririi;
  • incepand cu 1 ianuarie 2020, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2019 (despre acest subiect puteti citi si AICI >>);
  • valoarea indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2019;
  • incepand cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul de 6.240 lei;
  • interzicerea cumulul pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice (mai multe despre acest subiect puteti citi AICI >>);
  • asigurarea a 2% din PIB pentru aparare.

Extras din proiectul de LEGE pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020

Art.1. – Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art.26 alin.(2) si art.29 alin.(1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art.2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este in anul 2020 de -3,60 %, iar in anul 2021 de -3,34%.

(2) Plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este de 9,7% in anul 2020 si de 9,4 % in anul 2021.

Art.3. – (1) Plafonul privind datoria publica, conform metodologiei Uniunii Europene pentru sfarsitul anului 2020, este de 40% din produsul intern brut.

(2) In anul 2020, plafonul privind finantarile rambursabile, care pot fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este in suma de 1.200 milioane lei, iar plafonul privind tragerile din finantarile rambursabile contractate, sau care urmeaza a fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este in suma de 1.300.milioane lei fiecare. Valoarea aferenta finantarilor rambursabile, care poate fi autorizata pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, este de maximum 100 milioane lei anual.

(3) Plafoanele prevazute la alin.(2) nu cuprind finantarile rambursabile destinate refinantarii datoriei publice locale, finantarile rambursabile destinate proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeana si nici pe cele destinate proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la donatori europeni in cadrul programelor interguvernamentale.

(4) Plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2020, este de 8.000 milioane lei.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 6 si 7 din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale si ale cheltuielilor de personal, stabilite potrivit dispozitiilor art.29, alin.(1), lit. g) din aceeasi lege si sunt prevazute in anexa nr.1.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 6 si 7 din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, sunt stabilite plafoanele nominale ale soldurilor bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale si ale altor bugete componente ale bugetului general consolidat si sunt prevazute in anexa nr.2.

(7) In anul 2020, plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de minus 26.683,3 milioane lei.

Art.4. – (1) Obiectivul bugetar pe termen mediu este reprezentat de atingerea unui nivel al soldului structural anual al administratiei publice de -1% din produsul intern brut.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 6 - 7 si art.26 alin.(3) din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul act normativ nu prevede calea de ajustare catre obiectivul bugetar pe termen mediu prevazut la alin.(1), iar nivelul plafoanelor soldului structural anual al administratiei publice este prevazut in anexa nr.3. Ajustarea soldului structural anual al administratiei publice se face incepand cu anul 2020.

(3) In anul 2020, prevederile art.14 alin.(1) din Legea nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica.

Art.5. – Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale vor elabora propunerile de cheltuieli bugetare, in concordanta cu prevederile Legii nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu incadrarea in plafoanele prevazute in prezenta lege.

Art. 6. – Anexele nr.1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016