Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte fiscale si contabile pentru facturile neachitate

28-Oct-2021
5301
Aspecte fiscale si contabile pentru facturile neachitate

O societate X a primit in 17.12.2015 o factura pe investitii, pentru plata, de o societate ce a construit sediul administrativ al acesteia. Avand in vedere faptul ca era ultima factura, iar societatea X a constatat multe deficiente care nu au fost remediate, a fost refuzata la plata aceasta factura in valoare de 50.000 lei plus TVA. Firma X a fost si in 2015 si este si acum, platitoare de TVA cu TVA la incasare si platitoare de impozit pe profit (cu o pierdere curenta mare).

De la emiterea facturii si pana in prezent, constructorul nu a actionat X in judecata pentru revendicarea platii, iar X a considerat inutile cheltuieli in plus (de judecata), chiar si in conditiile unui castig de cauza. Factura respectiva este momentan in contul 473 iar TVA-ul in contul 4428A. Ce operatii contabile necesita scoaterea din patrimoniu a acestor sume, care sunt implicatiile asupra rezultatului fiscal si cum se inregistreaza in D300? Multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu: 

Pct. 352 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 stabileste ca operatiunile care nu pot fi inregistrate direct in conturile corespunzatoare, pentru care sunt necesare clarificari ulterioare, se inregistreaza, provizoriu, in contul 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare". Sumele inregistrate in acest cont trebuie clarificate de catre entitate intr-un termen de cel mult trei luni de la data constatarii.
Astfel, aceste sume trebuiau clarificate in termen de 3 luni de la inregistrarea in contul 473.
Consider ca aceasta datorie nu poate fi scoasa din evidenta din contul 473. Operatiunea trebuia incadrata corespunzator din punct de vedere contabil, respectiv sa se reflecte in contabilitate valoarea lucrarilor efectiv realizate (in contul 212) daca a existat o receptie a acestora si ulterior constituirea unor penalitati pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale.

In cazul in care societatea a refuzat tranzactia ca urmare a calitatii serviciilor si nu a fost semnat un proces verbal de receptie baza de impozitare a TVA se ajusteaza conform art. 287 lit. b) din Codul fiscal. In acest caz, art. 319 alin.(3) din Codul fiscal stabileste ca, daca prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330 alin. (2), beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentul - refuzul privind calitatea. In baza art. 282 alin. (10) se opereaza reducerea taxei neexigibile aferente contravalorii pentru care nu a intervenit exigibilitatea taxei.

Tratamentul contabil si fiscal se va stabili doar in urma incadrarii corecte a operatiunii. De asemenea, o persoana cu pregatire juridica trebuie sa stabileasca, in baza situatiei de fapt daca aceasta datorie este prescrisa iar administratorul sa decida cu privire la scoaterea sau mentinerea acesteia in evidente.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016