Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Au fost publicate noi reguli necesare reclasificarii firmelor in categoria marilor contribuabili ( Ordinul 1721/2021)

25-Nov-2021
10483
Au fost publicate noi reguli necesare reclasificarii firmelor in categoria marilor contribuabili ( Ordinul 1721/2021)

Ordinul nr. 1721/2021 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1051 din 03 noiembrie 2021 si prevede noi reguli necesare reclasificarii firmelor in categoria marilor contribuabili. Totusi, o mare parte din vechile reguli raman inca in vigoare.

Prin prezentul ordin se stabileste competenta de administrare a marilor contribuabili in sarcina Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care se efectueaza selectia/actualizarea acestora, pentru:

a) contribuabilii mari aflati in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili la data de 31 decembrie 2021;
b) contribuabilii mari care indeplinesc conditiile prevazute de prezentul ordin.

Nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care:

a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data de 31 decembrie 2020;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2020;


d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2020;
e) au fost selectati anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin, conform criteriului de reprezentare fiscala si al participarii directe.
(3) Selectia/Actualizarea marilor contribuabili se realizeaza in functie de criteriile de selectie prevazute la art. 3 si de regulile specifice prevazute la art. 7.

ARTICOLUL 2
Conditia generala de eligibilitate

(1) Se considera eligibili contribuabilii care se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii:
a) contribuabilii prevazuti la art. 4 alin. (2);
b) persoanele juridice romane infiintate potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv entitatile rezultate in urma fuziunii cu alti contribuabili;
c) sucursalele contribuabililor persoane juridice straine/sedii permanente desemnate/sedii permanente care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
d) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile cu capital majoritar sau integral de stat;
e) institutele nationale de cercetare-dezvoltare organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Nu se considera eligibili:

a) contribuabilii care sunt declarati insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedura fiscala;
b) contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei prin sentinta definitiva;
c) contribuabilii care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului si nici contribuabilii care sunt declarati inactivi potrivit prevederilor art. 92 din Codul de procedura fiscala.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica contribuabililor selectati/actualizati potrivit criteriilor specifice prevazute la art. 4 alin. (2) si (6).

ARTICOLUL 3
Criterii de selectie

(1) Selectia marilor contribuabili se realizeaza dintre contribuabilii eligibili, in functie de urmatoarele criterii:
a) criterii specifice;
b) criteriul de baza;
c) criteriul de continuitate.
(2) Contribuabilii care indeplinesc criteriile prevazute la art. 4 alin. (2) si (3), precum si cei stabiliti in ordine descrescatoare in functie de criteriul de baza prevazut la art. 5 sunt selectati in limita unui numar maxim de 3.000 de contribuabili.
(3) Criteriile de selectie prevazute la alin. (1) se pot modifica anual prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

ARTICOLUL 4

Criterii specifice
(1) Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care indeplinesc urmatoarele criterii specifice de selectie:

a) criteriul specific de activitate desfasurata;

b) criteriul investitional;

c) criteriul grupului fiscal unic.

(2) In criteriul specific de activitate desfasurata se incadreaza:

a) Banca Nationala a Romaniei;

b) institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei, cu exceptia cooperativelor de credit din cadrul organizatiilor cooperatiste de credit;

c) societatile de asigurari autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
d) societatile de investitii financiare;

e) Societatea Romana de Televiziune;

f) Societatea Romana de Radiodifuziune.

(3) in criteriul investitional se incadreaza in categoria contribuabililor mari contribuabilii nou-infiintati care, la data infiintarii, se angajeaza prin declaratie pe propria raspundere sa realizeze, intr-o perioada de maximum 3 ani consecutivi de la data infiintarii, investitii a caror valoare in lei sa fie echivalentul a minimum 10 milioane euro, la cursul de referinta al pietei valutare pentru euro, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data infiintarii. Dupa expirarea acestei perioade, contribuabilii vor fi selectati in functie de criteriile de selectie prevazute la art. 3, cu exceptia criteriului de continuitate.

(4) Contribuabilii depun declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (3) la organul fiscal central in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii, in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii lor la registrul comertului. Prin depunerea declaratiei se considera ca respectivul contribuabil solicita incadrarea in categoria marilor contribuabili.

(5) in termen de 10 zile lucratoare de la data depunerii declaratiei pe propria raspundere prevazute la alin. (3), contribuabilii se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire intocmit potrivit art. 9 alin. (2).

(6) Criteriul grupului fiscal unic. Se incadreaza in categoria contribuabililor mari reprezentantul fiscal si membrii apartinand grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor art. 269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca cel putin unul dintre acestia sa indeplineasca criteriile de selectie prevazute la art. 3.

ARTICOLUL 5

Criteriul de baza
(1) Criteriul de baza, reprezentand criteriul valoric agregat, este rezultatul agregarii a 3 indicatori selectati din punct de vedere economic si bugetar in urmatoarele proportii:

a) cifra de afaceri - 50%.
b) volumul obligatiilor fiscale declarate - 30%;

c) volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.

(2) Indicatorii prevazuti la alin. (1) lit. a) si c) sunt cei raportati in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui in care se efectueaza selectia/actualizarea. Pentru contribuabilii care nu au depus, pana la data actualizarii listelor, situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui in care se efectueaza actualizarea, indicatorii prevazuti la alin. (1) lit. a) si c) se calculeaza pe baza datelor inscrise in urmatoarele documente:

a) deconturile de taxa pe valoarea adaugata (formular D300) depuse de contribuabil in anul fiscal anterior celui in care se face selectia/actualizarea, pentru stabilirea cifrei de afaceri;

b) declaratiile privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (formular D112), depuse de contribuabil in anul fiscal anterior celui in care se face selectia/actualizarea, pentru stabilirea volumului cheltuielilor cu personalul.

(3) Indicatorul prevazut la alin. (1) lit. b) este stabilit conform declaratiilor depuse de catre contribuabili in cursul anului precedent celui in care se efectueaza selectia/actualizarea contribuabililor.

ARTICOLUL 6

Criteriul de continuitate
(1) Contribuabilii mari selectati/actualizati potrivit prezentului ordin care nu mai indeplinesc criteriul specific prevazut la art. 4 alin. (2) lit. b) si c) sau criteriul de baza prevazut la art. 5 nu mai sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa 3 ani consecutivi in care nu indeplinesc aceste criterii, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.

(2) Contribuabilii mari care intra in una dintre starile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b) -d), in anul fiscal in care se face selectia/actualizarea, nu mai sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa 3 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.

ARTICOLUL 7

Reguli specifice
(1) Contribuabilii care indeplinesc criteriile de selectie si pentru care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, s-a deschis procedura insolventei prin sentinta definitiva vor ramane in administrarea aceluiasi organ fiscal central la care se aflau la data selectiei/actualizarii, cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (2) si (6).

(2) Contribuabilii, cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (2) si (6), care indeplinesc criteriile de selectie si care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedura fiscala de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor fi predati spre administrare organelor fiscale centrale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.

(3) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor aflati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, precum si al contribuabililor declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala.

(4) Contribuabilii mari aflati in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili pana la data de 31 decembrie 2021 si care nu realizeaza investitii in cuantumul si in perioada prevazute la art. 4 alin. (3) vor fi scosi din administrarea acestei directii, dupa 3 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade, daca nu indeplinesc criteriile de selectie prevazute la art. 3, cu exceptia criteriului de continuitate.

(5) Contribuabilii rezultati in urma divizarii/reorganizarii unui mare contribuabil vor fi administrati in continuare ca mari contribuabili, in conditiile prezentului ordin.

(6) Contribuabilul nou-rezultat din fuziunea/reorganizarea unui mare contribuabil cu un alt contribuabil va fi administrat de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii acestei operatiuni la registrul comertului ori de la data reorganizarii, dupa caz.

(7) Daca un contribuabil absoarbe prin fuziune/reorganizare un mare contribuabil, acesta va fi preluat spre administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii acestei operatiuni la registrul comertului ori de la data reorganizarii, dupa caz.

(8) in situatia in care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, s-au identificat contribuabili care se incadreaza in criteriul grupului fiscal unic, acestia se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in primele 10 zile lucratoare ale anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea.

(9) Contribuabilii care se incadreaza in criteriul grupului fiscal unic dupa data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea vor fi preluati spre administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data la care organul fiscal central constata indeplinirea conditiilor prevazute de lege.

(10) Contribuabilii care sunt declarati insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedura fiscala dupa data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea vor fi preluati spre administrare de catre organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.

ARTICOLUL 8

Lista marilor contribuabili, inclusiv a sediilor secundare
(1) Stabilirea numarului de contribuabili, precum si lista marilor contribuabili administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, inclusiv cei selectati/actualizati conform prevederilor prezentului ordin, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(2) Sediile secundare ale marilor contribuabili sunt administrate de Directia generala de administrare a marilor contribuabili.

(3) Ordinul prevazut la alin. (1) si lista sediilor secundare ale marilor contribuabili se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(4) Lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pe baza criteriilor de selectie prevazute la art. 3 si a regulilor specifice prevazute la art. 7, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(5) in situatia in care, ulterior aprobarii listelor marilor contribuabili, se constata erori de selectie/actualizare, acestea se modifica prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

ARTICOLUL 9

Predarea-primirea marilor contribuabili
(1) Contribuabilii mari stabiliti potrivit criteriilor de selectie prevazute la art. 3 se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost efectuata selectia, cu exceptia celor prevazuti la art. 7 alin. (6) - (9).

(2) Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili, inclusiv ale celor prevazuti la art. 4 alin. (5) si art. 7 alin. (6) - (9), precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Modificarea competentei de administrare a contribuabililor prevazuti la art. 4 alin. (5) si art. 7 alin. (6) - (9) se realizeaza in baza protocolului de predare-primire.

(3) Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili prevazuti la art. 1 alin. (2), precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(4) Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili este aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(5) Pentru contribuabilii mari care urmeaza sa fie preluati in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili si pentru sediile secundare ale acestora, informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale se transfera in format electronic intre organele fiscale centrale implicate in procedura de predare-primire, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal in care se efectueaza selectia/actualizarea.

(6) Pana la data de 20 ianuarie a anului pentru care se realizeaza selectia/actualizarea marilor contribuabili se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale contribuabililor mari si ale sediilor secundare ale acestora.

(7) Contribuabilii care fac obiectul predarii sunt notificati de catre organul fiscal central in a carui administrare se afla la data selectiei/actualizarii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala.

(8) Prevederile alin. (5) - (7) se aplica in mod corespunzator si in cazul preluarii contribuabililor mari prevazuti la art. 1 alin. (2) de catre organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii.

ARTICOLUL 10

Dispozitii finale
(1) Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de monitorizare venituri si sinteza, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale centrale din subordinea acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.609/2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1034 din 22 decembrie 2016, se abroga.

(3) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016