
Raportul Special
realizat de specialisti
Referitor la casele de marcat: Zilnic, in jurul orei 12, se ridica de la punctele fixe banii in vederea depunerii la banca, de catre un angajat al firmei. Intre ora 14 si 15 la depozitul central se totalizeaza incasarile de la toate punctele de vanzare si se ridica in acest interval, tot zilnic, de catre firma de colectare numerar, care ii depune la banca a doua zi.Tot la depozitul central se centralizeaza datele si se intocmeste registrul de casa.
Astfel, ridicam in mijlocul zilei o parte din bani iar restul de bani din ziua respectiva se ridica a doua zi impreuna cu prima jumatate a zilei urmatoare.
La finalul zilei, pe casa de marcat se trage raportul z iar la mijlocul zilei cand se ridica banii, pe casa de marcat se trage un raport X, se intocmeste un monetar pe care semneaza casierul si cine ridica banii, si o DP pe numele angajatului care ii ridica in vederea depunerii la banca.
In registrul de casa se inregistreaza doar foaia de varsamant pentru banii depusi.
Organul de control ne-a sugerat sa operam pe casa de marcat aceasta suma iesita in vederea depunerii la banca astfel incat banii din sertar sa corespunda cu banii din raportul X.
Firma de la care am achizitionat casa de marcat ne-a sugerat solutia sa se scoata un raport Z in momentul ridicarii banilor - nu raport X cum procedam noi, si un al doilea raport Z la finalul zilei pe restul incasarilor, deoarece nu ne permite casa alta solutie.
Va rog sa ne spuneti daca este legal sa emitem 2 Zet-uri in fiecare zi sau cum este corect sa procedam de acum inainte.
In opinia mea niciuna dintre cele 2 recomandari nu este acoperita de OG 28/1999, respectiv de Normele metodologice date in aplicarea actului normativ, norme adoptate prin HG 479/2003.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Examen Consultant Fiscal 2025
Astfel, raportul zilnic de inchidere "Z" este definit la art. 4 alin. (6) din OG 28/1999 astfel:
"(6) Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul emis cu aparatul de marcat electronic fiscal care contine date de sinteza cu caracter fiscal: denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora emiterii; numarul bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei, valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata."
De asemenea, art. 64 din Normele metodologice date in aplicarea OG 28/1999 stipuleaza urmatoarele:
"Art. 64. -
(1) Raportul Z este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru, care contine in mod detaliat date ce se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung, odata cu emiterea acestui raport. Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal este unica si obligatorie."
Raportul X nu apare reglementat in legislatia aparatelor de marcat electronice fiscale, dar este un document ce se poate genera din orice AMEF, acesta fiind si unul dintre instrumentele de la care pleaca orice verificare fiscala inopinata.
In ceea ce priveste recomandarea celor de la controlul antifrauda, probabil, art. 4 alin. (7) si (12) din OG 28/1999 stabileste urmatoarele:
"(7) Raportul fiscal de inchidere zilnica emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie sa contina pe langa datele definite la alin. (6) si urmatoarele date: numarul de bonuri fiscale care au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, valoarea totala a acestora, total taxa pe valoarea adaugata aferenta, identificatorul jurnalului electronic, numarul si valoarea reducerilor, anularilor, sume de serviciu, precum si sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plata utilizat. Sumele de serviciu reprezinta sumele de bani utilizate pentru plata restului catre client, puse la dispozitia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la inceputul fiecarei zile de lucru. Acestea se regasesc in soldul contului de casa si, de asemenea, in soldul de la sfarsitul zilei de lucru."
"(12) Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligati:
(...)
h) sa intocmeasca documente justificative pentru sumele introduse in unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, altele decat cele pentru care au emis bonuri fiscale sau cele inscrise in registrul special, dupa caz, precum si pentru sumele extrase din unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, altele decat cele utilizate pentru a acorda rest clientului. In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin unitate de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor se intelege suprafata destinata accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii/prelucrarii/depozitarii produselor oferite, prestarii serviciilor, incasarii contravalorii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii;".
Probabil inspectorul fiscal la astfel de sume de serviciu se refera prin sintagma "numerar in sertar", dar sugestia sa nu este acoperita de lege, astfel cum am aratat deja anterior.
De asemenea, printre operatiunile pe care trebuie sa le permita si care sunt obligatorii a fi inregistrate de catre operatorul AMEF nu se numara si o astfel de scadere din gestiune a numerarului predat in vederea depunerii la unitatea bancara.
Asadar, din punctul meu de vedere modul dvs. de lucru de pana acum este absolut acoperit de lege si nu este necesar a fi schimbat.
Raspuns oferit in luna mai 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce obligatii au contribuabilii care detin CASE DE MARCAT ELECTRONICE conectate la ANAF?Decont precompletat e-TVA. Ce se intampla in cazul in care sistemul nu functioneazaHG 355/2023. A fost modificata legislatia privind obligatia agentilor economici de a utiliza CASE DE MARCAT ELECTRONICEModificari in Codul de procedura fiscala: termene noi CASE DE MARCAT ELECTRONICEConectarea caselor de marcat la ANAF este obligatorie si pentru firmele cu activitatea suspendata? Ce spune legeaUltimele articole
Comertul cu amanuntul si cu ridicata. Exista OBLIGATIA utilizarii casei de marcat?CASE DE MARCAT ELECTRONICE. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziCASE DE MARCAT ELECTRONICE. Noutati fiscale care se aplica in 2025OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA