
Raportul Special
realizat de specialisti
Curtea Constitutionala a Romaniei, prin decizia 702/2019, motiveaza exceptia de neconstitutionalitate a sintagmei „la inscrierea initiala la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Curtea Constitutionala a Romaniei considera ca excluderea unor beneficiari de pensii de invaliditate de la aplicarea indicelui de corectie nu a fost obiectiva. Pentru stabilirea limitei de varsta potrivit Legii nr.263/2010, atat pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, cat si pentru cele care au obtinut acelasi tip de pensie in temeiul Legii nr.263/2010, se va avea in vedere stagiul complet de cotizare prevazut de aceasta din urma lege.
Persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit legislatiei anterioare nu beneficiaza de niciun avantaj obtinut in temeiul Legii nr. 19/2000, astfel incat excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu este justificata in mod obiectiv si rational.
Motivarea exceptiei de neconstitutionalitate:
-dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010, care prevad ca indicele de corectie a punctajului mediu anual in functie de care se calculeaza pensia se acorda la „inscrierea initiala la pensie”, sunt neconstitutionale in masura in care se interpreteaza ca se aplica si persoanelor care au obtinut pensie de invaliditate 2 inaintea intrarii in vigoare a Legii nr.263/2010, cu efectul excluderii acestora de la acordarea acestui indice cu prilejul calcularii pensiei pentru limita de varsta in conditiile acestei din urma legi;
-pensia de invaliditate nu poate fi apreciata ca o inscriere initiala la pensie, avand in vedere atat caracterul aleatoriu al acesteia, cat si principiul egalitatii prevazut de dispozitiile art.2 lit.d) din Legea nr.263/2010, potrivit carora tuturor participantilor la sistemul public de pensii, contribuabili si beneficiari, aflati in aceeasi situatie juridica, trebuie sa li se asigure un tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege;
-in caz contrar, este incalcat principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece elementul aleatoriu al pierderii capacitatii de munca nu justifica un tratament diferit intre persoanele pentru care Legea nr.263/2010 prevede aceleasi conditii de pensionare pentru limita de varsta.
Ratiunea instituirii indicelui de corectie a fost aceea de atenuare a efectelor negative generate de modul initial de calcul al pensiei, care determina pentru toate persoanele care intra sub incidenta noii legi un punctaj mediu anual mai mic prin cresterea stagiului complet de cotizare.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totodata, autorii exceptiei sustin ca pensia pentru limita de varsta este una de sine statatoare si nu decurge din pensia de invaliditate, modul de stabilire intrand sub incidenta art.95 din Legea nr.263/2010. De asemenea, autorii invoca cele retinute de Curtea Constitutionala prin Decizia nr.680 din 26 iunie 2012, in sensul ca legiuitorul nu poate impune conditii nerezonabile pentru persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca din cauza bolilor obisnuite si a accidentelor care nu au legatura cu munca in privinta acordarii pensiei de invaliditate.
Autorii exceptiei considera ca cele retinute de inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017 si Decizia nr.29 din 14 mai 2018 sunt neconstitutionale, intrucat interpreteaza dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010 in sensul care produce efectele neconstitutionale criticate.
De asemenea, sunt invocate dispozitiile art.49 alin.(1) din Legea nr.263/2010 care asimileaza stagiului de cotizare perioada in care asiguratul a primit pensia de invaliditate, considerand ca aceasta este un argument in plus in favoarea faptului ca acordarea acestei pensii nu poate fi considerata ca inscriere initiala la pensie.
In concluzie, avand in vedere cele mai sus retinute, Curtea constata ca, in ceea ce priveste persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, interpretarea sintagmei „la inscrierea initiala la pensie”, cuprinsa in continutul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, in sensul ca acestora nu li se acorda indicele de corectie prevazut la alin.(1) al aceluiasi articol de lege cu prilejul stabilirii pensiei pentru limita de varsta in conditiile de stagiu de cotizare si varsta legala de pensionare prevazute de Legea nr.263/2010 creeaza un tratament juridic diferit, care nu este sustinut de o justificare obiectiva si rezonabila, fiind astfel contrar prevederilor constitutionale care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor.
Prin urmare, Curtea apreciaza ca aceasta sintagma legala este constitutionala doar in masura in care se interpreteaza ca pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 inscrierea initiala la pensie se refera la momentul cand stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oara in conditiile Legii nr.263/2010, respectiv atunci cand a fost acordata pensia pentru limita de varsta.
Pentru mai multe detalii privind Decizia 702/2019, click aici.
Sursa: Curtea Constitutionala a Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Proiect de lege: Acuzatii de evaziune fiscala scapa de urmarirea penala, daca achita prejudiciul plus 20%Masurile asiguratorii prevazute de decizia CCR nr.581/2019 nu au avut un impact semnificativNoile masuri fiscale ale Guvernului, promulgate de Presedinte. Care sunt cele mai importante modificariCCR a decis: Primarii si alesii locali pot beneficia de pensii specialeOUG privind rectificarea bugetara, publicata in Monitorul OficialUltimele articole
Masurile fiscal-bugetare propuse de Guvern vor fi aplicate! Sesizarea opozitiei pe pachetul de legi a fost respinsa de CCRCele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonCum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescBuletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul OficialGuvernul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea OUG 114. S-a exclus interzicerea cumularii pensiei cu salariul de statArticole similare
Birou notarial. Contributii socialeVa fi dezbatuta Ordonanta de Urgenta pentru majorarea punctului de pensie, in 2018, la 1100 leiSfaturi de la experti
Intrebare: Compania noastra presteaza servicii de mentenanta aeronave catre linii aeriene UE si non-UE. Se emit facturi pentru prestari servicii conform art. 294 alin. (1) lit. i) din Codul Fiscal. Va rugam sa ne indicati daca si cum se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie intracomunitara de servicii in perioada in care codul de TVA este anulat
Intrebare: Pentru o firma al carei cod de TVA a fost anulat din oficiu, dar care a primit o factura de achizitie intracomunitara (cu taxare inversa) de la UBER/BOLT in perioada in care codul de TVA este anulat, cum se inregistreaza aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA