Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CCR: Excluderea de la pensia de invaliditate a unor beneficiari nu este justificata obiectiv

10-Feb-2020
5708

Curtea Constitutionala a Romaniei, prin decizia 702/2019, motiveaza exceptia de neconstitutionalitate a sintagmei „la inscrierea initiala la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Curtea Constitutionala a Romaniei considera ca excluderea unor beneficiari de pensii de invaliditate de la aplicarea indicelui de corectie nu a fost obiectiva. Pentru stabilirea limitei de varsta potrivit Legii nr.263/2010, atat pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, cat si pentru cele care au obtinut acelasi tip de pensie in temeiul Legii nr.263/2010, se va avea in vedere stagiul complet de cotizare prevazut de aceasta din urma lege. 

Persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit legislatiei anterioare nu beneficiaza de niciun avantaj obtinut in temeiul Legii nr. 19/2000, astfel incat excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu este justificata in mod obiectiv si rational.

Motivarea exceptiei de neconstitutionalitate:

-dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010, care prevad ca indicele de corectie a punctajului mediu anual in functie de care se calculeaza pensia se acorda la „inscrierea initiala la pensie”, sunt neconstitutionale in masura in care se interpreteaza ca se aplica si persoanelor care au obtinut pensie de invaliditate 2 inaintea intrarii in vigoare a Legii nr.263/2010, cu efectul excluderii acestora de la acordarea acestui indice cu prilejul calcularii pensiei pentru limita de varsta in conditiile acestei din urma legi;

-pensia de invaliditate nu poate fi apreciata ca o inscriere initiala la pensie, avand in vedere atat caracterul aleatoriu al acesteia, cat si principiul egalitatii prevazut de dispozitiile art.2 lit.d) din Legea nr.263/2010, potrivit carora tuturor participantilor la sistemul public de pensii, contribuabili si beneficiari, aflati in aceeasi situatie juridica, trebuie sa li se asigure un tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege;

-in caz contrar, este incalcat principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece elementul aleatoriu al pierderii capacitatii de munca nu justifica un tratament diferit intre persoanele pentru care Legea nr.263/2010 prevede aceleasi conditii de pensionare pentru limita de varsta. 

Ratiunea instituirii indicelui de corectie a fost aceea de atenuare a efectelor negative generate de modul initial de calcul al pensiei, care determina pentru toate persoanele care intra sub incidenta noii legi un punctaj mediu anual mai mic prin cresterea stagiului complet de cotizare. 

Totodata, autorii exceptiei sustin ca pensia pentru limita de varsta este una de sine statatoare si nu decurge din pensia de invaliditate, modul de stabilire intrand sub incidenta art.95 din Legea nr.263/2010. De asemenea, autorii invoca cele retinute de Curtea Constitutionala prin Decizia nr.680 din 26 iunie 2012, in sensul ca legiuitorul nu poate impune conditii nerezonabile pentru persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca din cauza bolilor obisnuite si a accidentelor care nu au legatura cu munca in privinta acordarii pensiei de invaliditate. 

Autorii exceptiei considera ca cele retinute de inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017 si Decizia nr.29 din 14 mai 2018 sunt neconstitutionale, intrucat interpreteaza dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010 in sensul care produce efectele neconstitutionale criticate. 

De asemenea, sunt invocate dispozitiile art.49 alin.(1) din Legea nr.263/2010 care asimileaza stagiului de cotizare perioada in care asiguratul a primit pensia de invaliditate, considerand ca aceasta este un argument in plus in favoarea faptului ca acordarea acestei pensii nu poate fi considerata ca inscriere initiala la pensie. 

In concluzie, avand in vedere cele mai sus retinute, Curtea constata ca, in ceea ce priveste persoanele care au obtinut pensie de invaliditate in temeiul Legii nr.19/2000, interpretarea sintagmei „la inscrierea initiala la pensie”, cuprinsa in continutul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, in sensul ca acestora nu li se acorda indicele de corectie prevazut la alin.(1) al aceluiasi articol de lege cu prilejul stabilirii pensiei pentru limita de varsta in conditiile de stagiu de cotizare si varsta legala de pensionare prevazute de Legea nr.263/2010 creeaza un tratament juridic diferit, care nu este sustinut de o justificare obiectiva si rezonabila, fiind astfel contrar prevederilor constitutionale care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor. 

Prin urmare, Curtea apreciaza ca aceasta sintagma legala este constitutionala doar in masura in care se interpreteaza ca pentru persoanele care au obtinut pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 inscrierea initiala la pensie se refera la momentul cand stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oara in conditiile Legii nr.263/2010, respectiv atunci cand a fost acordata pensia pentru limita de varsta. 

Pentru mai multe detalii privind Decizia 702/2019, click aici.

 

Sursa: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Facturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timp

    • A aparut Ordinul ANAF nr. 2229/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025, prin care se introduce procedura de notificare a ANAF in cazul in care beneficiarii nu primesc facturile de la furnizori, desi au efectuat plata la momentul livrarii sau prestarii. Este reglementat si noul formular 800 – “Notificare privind facturile netransmise prin RO e-Factura”.» citeste mai departe aici

  • Administrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderi

    • Firmele au nevoie de administratori pentru a functiona legal si eficient, iar o intrebare frecventa este daca aceeasi persoana poate fi administrator in mai multe microintreprinderi. Iar in acest articol vom clarifica aspectele legale legate de numirea administratorului si explica diferenta dintre rolul de administrator si cel de asociat, in contextul limitarilor impuse de Codul fiscal privind regimul microintreprinderilor. Avem acest caz concret. Va rog sa imi clarificati daca se poate numi un...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 3 intrebari si explicatiile specialistului daca incasati dividende in UE

    • Persoanele juridice din Romania care primesc dividende de la societati din Uniunea Europeana se confrunta adesea cu nelamuriri legate de tratamentul fiscal aplicabil acestor venituri. Situatiile variaza in functie de durata detinerii participatiei, procentul detinut si legislatia fiscala a statului sursa. In acest articol, raspundem la trei intrebari esentiale despre impozitarea dividendelor primite din UE, oferind explicatiile specialistului intr-o situatie concreta. Avem acest caz. Va rugam sa...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016