Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment

02-Iun-2025
1865
Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment
Falimentul reprezinta etapa finala si ireversibila a procedurii de insolventa, in care toate bunurile societatii sunt lichidate pentru a acoperi, pe cat posibil, creantele creditorilor. Legea stabileste un mecanism clar privind ordinea in care se platesc datoriile, ce tipuri de creante au prioritate si ce se intampla daca nu exista suficiente fonduri.

In acest articol, explicam ce se intampla concret cu datoriile unei firme aflate in faliment si cum sunt afectati creditorii, partenerii de afaceri si, uneori, chiar asociatii sau administratorii. 

Ce presupune intrarea in faliment e unei firme

Falimentul reprezinta ultima etapa din procedura de insolventa, cand se constata ca societatea nu poate fi redresata si singurul mod de solutionare a situatiei financiare este lichidarea patrimoniului pentru acoperirea datoriilor. Procedura falimentului este reglementata de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa. 

O firma intra in faliment prin doua modalitati principale:

1. Procedura generala, in care debitorul trece succesiv prin perioada de observatie, apoi prin reorganizarea judiciara si, in final, prin procedura falimentului, daca redresarea nu este posibila. 

2. Procedura simplificata, prin care debitorul intra direct in procedura falimentului, fie odata cu deschiderea procedurii insolventei, fie dupa o perioada de observatie de maximum 20 de zile. 

Intrarea in faliment presupune desfiintarea organelor de conducere ale societatii, acestea fiind inlocuite cu un lichidator judiciar care preia administrarea patrimoniului. (Conform art. 85 din Legea nr. 85/2014, dreptul de administrare al debitorului inceteaza de drept la data la care se dispune deschiderea falimentului. De la data intrarii in faliment, debitorul va putea desfasura doar activitatile ce sunt necesare derularii operatiunilor lichidarii). 

Lichidatorul judiciar inventariaza si evalueaza patrimoniul societatii cu scopul de a vinde activele firmei si de a imparti sumele obtinute intre creditori, conform unei ordini de prioritate prevazute de lege. 

Firma isi inceteaza operatiunile comerciale, isi reziliaza contractele de munca cu salariatii si isi inchide conturile bancare.

Dupa finalizarea lichidarii si distribuirea fondurilor, firma este radiata din registrul comertului, adica inceteaza sa mai existe juridic.

Ce se intampla cu datoriile unei firme in faliment

Atunci cand o firma intra in faliment, toate datoriile sale sunt inscrise intr-un tabel de creante care constituie masa credala a procedurii. Datoriile urmeaza sa fie achitate din sumele obtinute prin lichidarea patrimoniului societatii. 

IMPORTANT!
Legea insolventei impune tratament egal creditorilor de acelasi rang si o ordine stricta de plata, care nu poate fi eludata prin compensari sau plati preferentiale neautorizate.


Creditorii trebuie sa-si depuna cererile de admitere a creantelor in termenele stabilite de instanta, prezentand documentele justificative care demonstreaza existenta si cuantumul datoriilor. Creantele care nu sunt inscrise in tabelul definitiv de creante se considera stinse prin forta legii.

Ordinea de plata a datoriilor

Conform art. 161 din Legea nr. 85/2014, in cazul falimentului, creantele se platesc in urmatoarea ordine:

1. Taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii de faliment, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, pentru continuarea activitatii, precum si plata remuneratiilor lichidatorului judiciar si a altor specialisti desemnati pentru indeplinirea atributiilor administratorului judiciar (de exemplu avocati, experti contabili, evaluatori, etc).

Evita aparitia creantelor neincasate!!

Comanda ACUM Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate si afla cum sa administrezi eficient creantele societatii!!!


2. Finantarile acordate debitorului in perioada de observatie in vederea desfasurarii activitatilor curente, cu aprobarea adunarii creditorilor.

3. Creantele izvorate din raporturi de munca.

4. Creantele rezultand din continuarea activitatii debitorului dupa deschiderea procedurii de insolventa, despagubirile in cazul denuntarii contractelor in derulare, creantele datorate tertilor dobanditori de buna-credinta sau subdobanditorilor care restituie averii debitorului bunurile ori contravaloarea acestora. 

5. Creantele bugetare.

6. Creantele reprezentand sumele datorate de catre debitor unor terti, in baza unor obligatii de intretinere, alocatii pentru minori sau de plata a unor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;

7. Creantele reprezentand sumele stabilite de judecatorul-sindic pentru intretinerea debitorului si a familiei sale, daca acesta este persoana fizica.

8. Creantele reprezentand credite bancare, cu cheltuielile si dobanzile aferente, cele rezultate din livrari de produse, prestari de servicii sau alte lucrari, din chirii, creantele corespunzatoare contractelor de leasing, inclusiv obligatiunile.

9. Alte creante chirografare.

10. Creantele subordonate, in urmatoarea ordine de preferinta:
  • creantele nascute in patrimoniul tertilor dobanditori de rea-credinta ai bunurilor debitorului in temeiul art. 120 alin. (2), cele cuvenite subdobanditorilor de rea-credinta in conditiile art. 121 alin. (1), precum si creditele acordate persoanei juridice debitoare de catre un asociat sau actionar detinand cel putin 10% din capitalul social, respectiv din drepturile de vot in adunarea generala a asociatilor ori, dupa caz, de catre un membru al grupului de interes economic;
  • creantele izvorand din acte cu titlu gratuit. 

Datoriile catre stat in cazul falimentului

Statul, prin ANAF si alte institutii fiscale, isi inscrie creantele in tabelul creditorilor, incercand astfel sa colecteze datoria. 
Creantele bugetare includ nu doar obligatiile fiscale principale (impozitul pe profit, TVA, impozitul pe salarii), ci si accesoriile acestora - dobanzile si penalitatile de intarziere calculate pana la data deschiderii procedurii de insolventa.

Este important de retinut faptul ca statul nu este primul creditor, dar are prioritate fata de multi alti creditori, cum ar fi furnizorii. Totusi, dupa incheierea procedurii de faliment si radierea firmei din registrul comertului, datoriile ramase neplatite nu se mai pot recupera.

Totusi, daca se dovedeste ca administratorul a contribuit cu rea-credinta sau neglijenta grava la faliment, se poate atrage raspunderea personala a acestuia (art. 169 din Legea 85/2014), caz in care statul poate cere plata datoriilor din averea personala a administratorului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016