Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale: Tratament fiscal, obligatii, reglementari

14-Apr-2025
2190
Cesiune parti sociale: Tratament fiscal, obligatii, reglementari
Cuprins
Cesiunea partilor sociale este una dintre cele mai frecvente modalitati prin care se poate modifica structura unui SRL, fie prin iesirea unui asociat, fie prin cooptarea unui nou partener in afacere. Acest proces implica nu doar un transfer de drepturi si obligatii intre parti, ci si o serie de formalitati juridice si implicatii fiscale care trebuie bine intelese si respectate. In acest articol, vom analiza ce presupune cesiunea de parti sociale, care sunt documentele necesare si ce obligatii fiscale revin atat cedentului, cat si cesionarului.

Cesiune parti sociale: reglementari cheie

Din punct de vedere juridic, cesiunea partilor sociale este reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art 202 din actul normativ mentionat, partile sociale ai unei companii pot fi transferate fie intre asociatii existenti ai societatii, fie catre terti – persoane fizice sau juridice – din afara societatii.

In cazul in care cesiunea se face catre persoane din afara societatii, cesiunea partilor sociale trebuie sa respecte prevederile actului constitutiv. Daca actul constitutiv nu prevede altfel, este obligatorie obtinerea acordului asociatilor care detin cel putin trei patrimi din capitalul social. 

Transferul propriu-zis se realizeaza printr-un contract de cesiune intre cedenti, persoane fizice sau juridice, asociati in societatea ale carei parti se cedeaza si cesionari, persoane fizice sau juridice, care preiau partile sociale de la cedenti.

Contractul poate fi incheiat sub semnatura privata, fiind cel mai important document implicat in aceasta operatiune, avand in vedere ca stabileste elemente importante precum drepturile si obligatiile partilor, pretul cesiunii, modalitatea de distribuire a dividendelor neincasate pana la data cesiunii, precum si alte clauze relevante. 

Partile sociale pot fi cesionate fie la valoarea nominala, fie la un pret mai mare, in functie de acordul partilor implicate.

Transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului, aceasta urmand sa aiba efect fata de terti din acel moment. In acest sens, vor trebui pregatite documentele necesare pentru inregistrarea mentiunii privind transmiterea partilor sociale.

Tratament fiscal-contabil cesiune parti sociale

Tratamentul fiscal al cesiunii de parti sociale implica anumite obligatii fiscale si contabile pe care partile implicate trebuie sa le cunoasca.

Din punct de vedere fiscal, la nivelul asociatului care se retrage, venitul obtinut din vanzarea partilor sociale este considerat venit din investitii, respectiv castig net din tranzactii cu titluri de valoare (actiuni/parti sociale). In acest caz se aplica prevederile art. 94 alin. 8 si art. 98 din Codul fiscal, care prevad ca impunerea venitului se face la nivelul persoanei fizice, conform cap. XI din Titlul IV.

Potrivit art. 94 alin. (1) din Codul fiscal, castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala/valoarea nominala. Astfel, daca persoana fizica cesioneaza partile sale sociale la o valoare mai mare decat valoarea nominala, atunci realizeaza un venit din investitii si datoreaza impozit pe venit 10% si CASS 10% . 

Contributia la sanatate se datoreaza daca se depaseste plafonul de 6/12/24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei unice. 

Atat impozitul pentru veniturile din cesiunea partilor sociale, cat si contributiile, daca este cazul, fac obiectul declaratiei unice depusa in anul urmator celei in care s-a efectuat tranzactia. 

Daca cesionarea partilor sociale se realizeaza la o valoare mai mare decat cea nominala, cedentul persoana juridica realizeaza un venit/castig impozabil sau neimpozabil, care face parte din baza impozabila totala pentru calculul impozitului pe profit sau micro.


In cazul in care este platitor de impozit pe profit, tratamentul fiscal aplicabil este urmatorul:
  • veniturile realizate din cesiunea titlurilor sunt neimpozabile daca, la data valorificarii lor detinerea titlurilor a fost pentru o perioada de minimum un an (art. 23 lit i) din Codul fiscal;
  • cheltuielile inregistrate cu scoaterea din evidenta a titlurilor sunt cheltuieli nedeductibile deoarece sunt aferente unor venituri neimpozabile (art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal. 

Monografia contabila de cedare parti sociale:

461 = 7641 dreptul de a primi sumele pe baza Hotararii asociatilor
5121 = 461 primirea sumelor
6641 = 261 scoatere din evidenta parti sociale
2961 = 7863 eliminare ajustari constituite(daca este cazul)

Cartea verde a Contabilitatii - lucrarea va ofgera solutii pentru cele mai des intalnite probleme fiscal-contabile!

Documente necesare pentru cesiunea partilor sociale

Documentele ce trebuie depuse la ONRC cu privire la cesiunea particol sociale sunt:

  • Cererea de inregistrare -formular tip
  • Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale
  • Actul constitutiv actualizat, in original 
  • Actele de identitate ale persoanelor fizice si certificatele de inregistrare ale persoanelor juridice care dobandesc calitatea de asociati
  • Daca este cazul - Certificat de mostenitor/ hotararea judecatoreasca definitiva care atesta calitatea de mostenitor; hotararea asociatilor/ membrilor din care rezulta acordul de continuare cu mostenitorii, actul de numire al curatorului (copie certificata de parte), emis de autoritatea tutelara, in situatia in care mostenitorii sunt minori;
  • Declaratiile noilor membri care prin cesiune sau mostenire au dobandit parti de interes/noii administratori din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original)
  • Declaratia pe propria raspundere a persoanei fizice cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania (in original), in cazul in care transmiterea partilor de interes sau a partilor sociale se efectueaza catre persoane din afara societatii 
  • Pentru asociatul persoana juridica, informatii privind datele de identificare, reprezentantii legali si starea firmei 
  • Alte documente, dupa caz, asa cum sunt prevazute pe site-ul oficial onrc.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016