Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale. 3 studii de caz utile contribuabililor

11-Aug-2023
12929
Cesiune parti sociale. 3 studii de caz utile contribuabililor
Procedura juridica pentru cesiunea partilor sociale nu este niciodata usoara, mai ales cand este vorba de spete foarte complicate. In acest articol vom prezenta 3 spete utile contribuabililor, explicate de specialistii nostri.

Cesiune parti sociale - spete utile

Speta 1. Cetatean belgian cu certificat de rezidenta in Romania - Cesiune parti sociale


O societate comerciala cu capital social cu valoare de 3.700 euro, detinut de un asociat unic cetatean belgian cu certificat de rezidenta in Romania, vrea sa vanda partile sociale unei firme din Belgia la valoarea de 1 Euro. Care este tratamentul fiscal in cazul acestei tranzactii si daca este obligatorie existenta unui raport de evaluare, avand in vedere ca asociatul doar vrea sa iasa din firma, fara pretentii. Multumesc!


Raspuns: La retragerea asociatului unic din societate prin cesiunea partilor sociale detinute de acesta catre o societate nerezidenta, se vor avea in vedere prevederile art. 202 si 203 din Legea 31/1990, astfel:

Art. 202
(1) Partile sociale pot fi transmise intre asociati.
(2) Daca actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociati reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social.

Art. 203

(1) Transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului si in registrul de asociati al societatii. (2) Transmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.

Pretul de cesiune al partilor sociale poate fi 1 euro, asa cum se stabileste intre cedent si cesionar. Legea nu prevede o valoare minima sau maxima a acestuia, astfel ca transmiterea/cesiunea partilor sociale se poate face cu titlu gratuit, la valoarea nominala, sau la un alt pret convenit de parti.

In acest caz de cesiune(vanzare) parti sociale nu este necesar un raport de evaluare a patrimoniului. Numai in cazul retragerii voluntare din societate si incetarea calitatii de asociat cu rascumpararea partilor sociale de catre ceilalti asociati ramasi, elementele de activ si de pasiv se evalueaza prin folosirea unor metode de evaluare recunoscute de standardele internationale de evaluare, pentru determinarea activului net pe baza bilantului sau a balantei de verificare si efectuarea partajului activului net al societatii, in vederea stabilirii partii care i se cuvine asociatului care se retrage, in functie de cota de participare la capitalul social.

Modificarea structurii capitalului social prin transmiterea partilor sociale de la asociatul unic care se retrage catre alt asociat nu genereaza impozite de plata pentru societate. Pentru inregistrarea mentiunii la Registrul comertului se datoreaza taxele aferente inregistrarii modificarii si publicarii Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor in Monitorul Oficial Partea a IV-a.

Persoana fizica rezidenta/nerezidenta este definita astfel potrivit prevederilor art.7 din Codul fiscal:

28. persoana fizica rezidenta - orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain;

27. persoana fizica nerezidenta - orice persoana fizica ce nu indeplineste conditiile prevazute la pct. 28, precum si orice persoana fizica cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si membrii familiilor acestora;

Tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din cesiunea titlurilor de participare este cel prevazut la Titlului IV Impozit pe venit din Codul fiscal.

Daca asociatul unic detine certificat de rezidenta in Romania inseamna ca indeplineste una din conditiile de mai sus si se incadreaza ca persoana fizica rezidenta in Romania.

Veniturile realizate de persoana fizica din transferul partilor sociale detinute la societatea din Romania constituie venituri din investitii conform art. 91, lit.c) din Codul fiscal.

Conform art. 94 alin. (1) din Codul fiscal castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate si cele reglementate la alin. (2)-(6) ale acestui articol, reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala, dupa caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzactiei si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative.

In functie de modalitatea de efectuare a transferului, conform alin. (10) al acestui articol, determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare se efectueaza, dupa caz, la data:

a) incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre intermediarul definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, daca operatiunea se efectueaza prin intermediar;
b) efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit daca operatiunea nu se efectueaza printr-un intermediar sau intermediarul nu este rezident fiscal roman;
c) incheierii tranzactiei de vanzare in lipsa, indiferent de modalitatea prin care se realizeaza decontarea acesteia, de catre intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, pe baza documentelor justificative, in cazul tranzactiilor de vanzare in lipsa.

In cazul in care operatiunea nu se realizeaza printr-un intermediar, castigul/pierderea din transfer se determina de catre beneficiar persoana fizica din Belgia, pe baza documentelor justificative, prin intermediul formularului Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.

Declaratia unica 212 se depune pana la data 25 mai a anului urmator incheierii operatiunii.

Impozitul este de 10% si se aplica asupra castigului net obtinut din vanzarea partilor sociale. Ori in situatia d-voastra nu este cazul, deoarece in urma operatiunii rezulta o pierdere si nu calculati impozit.

Speta 2. Cesiune parti sociale intre o societate (cedent) si o persoana fizica (cesionar)


O societate MEGA cu 2 asociati persoane fizice fiecare cu 50% este asociat unic in societatea ALFA. Mega vrea sa cesioneze partile sociale detinute in ALFA celor 2 asociati tot 50 si 50. Care este procedura din punct de vedere juridic ? Ce tratament fiscal se aplica si care ar fi monografia contabila ?


Raspuns: Dpdv juridic cesiunea partilor sociale este reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 202, potrivit caruia partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre alte persoane (fizice sau juridice) din afara societatii. Conditia prevazuta la alin. (2) este ca atunci cand transmiterea se efectueaza catre persoane din afara societatii aceasta sa fi fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social.

Operatiunea se realizeaza in baza contractului de cesiune, document care stabileste, in principal, drepturile si obligatiile partilor, pretul cesiunii, beneficiarul postcesiune a dividendelor aferente cedentului, aflate in sold la data contractului de cesiune etc.

Partile sociale pot fi cesionate la valoarea lor nominala sau la o valoare superioara celei nominale(in cazul d-voastra inteleg ca cesionarea se face la valoarea nominala).

La nivelul persoanei juridice ale carei titluri sunt cesionate(ALFA) nu se produc modificari patrimoniale, nu se inregistreaza nici depunere de bani, nici diferente de sume, nu se modifica valoarea capitalului social existent, iar valoarea nominala a partilor sociale ramane aceeasi.

Vechiul asociat (MEGA) nu isi retrage banii deoarece acesta primeste de la persoanele fizice contravaloarea partilor sociale detinute.

Singura modificare care are loc este cea cu privire la noii asociati, operatiune care se inscrie si la registrul comertului (art. 203 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare). In locul asociatului MEGA sunt inregistrate cele doua persoane fizice care au cumparat partile sociale.

Tranzactia are loc deci intre MEGA persoana juridica cedenta si cei doi cesionari- persoane fizice. Dpdv contabil, persoana juridica cedenta(MEGA) inregistreaza in evidenta proprie cesionarea titlurilor:

461 = 7641

5121 = 461

6641 = 261

Dpdv fiscal, pentru veniturile realizate, societatea cedenta aplica prevederile art. 23 lit. i) din Codul fiscal, care stabilesc ca daca la data cesionarii titlurile reprezinta minimum 10% din capitalul social si au fost detinute pe o perioada neintrerupta de un an, nu se impoziteaza.

Cheltuielile reprezentand vanzarea titlurilor se incadreaza in prevederile art. 25 alin. (4) lit. e) care sunt tratate ca fiind aferente veniturilor neimpozabile, deci nedeductibile.

Speta 3. Cesiune parti sociale. Administrator care vinde firma si bunurile


O cofetarie cu laborator propriu doreste sa vanda afacerea. Societatea are in gestiune cladirea unde se desfasoara activitatea, utilajele si mobilier, calculatoare. Administratorul vinde firma, dar si bunurile de pe firma. Intrebari: 1. Este necesara o evaluare a cladirii? 2. Cum intra cumparatorul ca asociat si administrator in societate, ce pasi sunt de urmat? Cum incaseaza administratorul actual pretul vanzarii? Exista un pret minim pentru care nu poti vinde o firma? Va rog sa ma ajutati cu un cadru legal. Va multumesc!


Raspuns: Cea mai simpla cale este ca actualii asociati (inclusiv administratorul, daca acesta este si asociat) sa-si cesioneze partile sociale detinute in integralitate catre persoana interesata conform art. 202 din Legea societatilor 31/1990, republicata, din moment ce se doreste vanzarea atat a bunurilor din firma, cat si a firmei propriu-zise. Pentru a stabili pretul cesiunii, distinct de valoarea nominala a partilor sociale cesionate, este indicata o evaluare a firmei in ansamblul sau, inclusiv a cladirii existente in patrimoniul acesteia deoarece noul asociat, preluand firma, va prelua si datoriile acesteia, nu numai bunurile. Cesiunea partilor sociale (vanzarea) se va face la pretul stabilit de comun acord de catre parti (actualii asociati - cedentii si viitorul asociat - cesionarul), neexistand un pret minim, cu exceptia situatiei in care partile sunt persoane afiliate, caz in care pretul cesiunii va fi stabilit la valoarea de piata conform art. 11 alin. 4 din Codul fiscal.

De mentionat ca cesiunea partilor sociale la o valoare inferioara valorii lor nominale (valoarea corespunzatoare capitalului social) este posibil sa nu fie acceptata la momentul inregistrarii mentiunii la registrul comertului, ridicand suspiciuni si putand determina eventuale controale din partea organelor fiscale. In cazul in care cesiunea partilor sociale se face la un pret superior valorii lor nominale, asociatii cedenti persoane fizice vor datora impozit pe venit de 10% asupra castigului obtinut (eventual, si CASS, in functie de nivelul castigului realizat) prin intermediul declaratiei unice D212.

Pentru operarea cesiunii partilor sociale este necesara intocmirea Hotararii AGA care sa consfinteasca decizia asociatilor de a-si cesiona partile sociale, urmata de incheierea unui contract de cesiune intre asociatii cedenti si asociatul cesionar. Aceste documente, impreuna cu actul modificator al actului constitutiv (respectiv, hotararea AGA), actul constitutiv actualizat si alte documente (declaratie pe proprie raspundere a noului asociat, declaratia si specimenul de semnatura pentru noul administrator etc.) vor fi inregistrate la registrul comertului.
Documentatia necesara este prezentata pe site-ul registrului comertului,aici

Sursa foto: Image by aymane jdidi from Pixabay

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016