Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

09-Iul-2025
1374
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.

Ce este sprijinul si cum se acorda

Ajutorul consta intr-un tichet electronic de energie,de 50 lei, emis exclusiv pentru plata facturilor de electricitate aferente unui singur loc de consum. Acest beneficiu nu este supus impozitarii si nu influenteaza acordarea altor forme de sprijin social.

Perioada in care se aplica masura este 1 iulie 2025 – 31 martie 2026. Pentru a primi sprijinul inca din luna iulie, cererea trebuie depusa in cel mult 30 de zile de la lansarea aplicatiei electronice EPIDS. La momentul redactarii acestui articol, aplicatia nu este functionala, insa Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) are termen de 60 de zile de la publicarea ordonantei pentru dezvoltarea platformei, iar Ministerul Muncii trebuie sa aprobe specificatiile tehnice pana cel tarziu la data de 10 iulie 2025.

Cine poate beneficia de ajutor

Conform OUG 35/2025, pot beneficia de acest ajutor:

  • persoanele singure cu venituri nete lunare de maximum 1.940 lei;
  • familiile cu venituri nete lunare pe membru de maximum 1.784 lei.


Sprijinul nu se acorda daca:

  • solicitantul nu are domiciliul sau resedinta in Romania;
  • persoana nu detine un act de identitate valabil;
  • solicitantul locuieste intr-un centru social in regim rezidential.

Veniturile luate in calcul sunt cele obtinute din pensii, salarii, activitati independente, drepturi de autor, chirii, investitii, jocuri de noroc si alte surse reglementate de Codul fiscal. Pentru fiecare categorie de venit, ordonanta stabileste metode specifice de calcul al mediei lunare.

Cum se acorda sprijinul

Sprijinul este in valoare de 50 lei si se acorda la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, in aplicatia EPIDS

Sprijinul se acorda pentru un singur loc de consum, indiferent daca solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrica, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarati de solicitant nu se regasesc inregistrate la alt loc de consum.

Cum se face solicitarea

Cererea de sprijin va trebui completata online, in aplicatia EPIDS. In lipsa accesului digital, se poate depune si fizic la oficiile postale sau la primarie, unde personalul va introduce datele in aplicatie.

Informatiile minime solicitate includ:

  • datele de identificare ale solicitantului si membrilor familiei,
  • codul POD de pe factura de energie si
  • adresa locului de consum.
Solicitantul isi asuma pe propria raspundere realitatea si actualitatea datelor declarate.

Solicitarea poate fi depusa si prin intermediul reprezentantilor oficiului postal ori al reprezentantilor primariilor unde solicitantul declara locul de consum in solicitare, care au obligatia de a asigura suportul logistic si de personal calificat necesar pentru acordarea de asistenta solicitantilor in vederea completarii formularului de solicitare a sprijinului si incarcarii formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului in aplicatia EPIDS.

Prin exceptie, pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, nu este necesara completarea unei solicitari in acest scop. Informatiile necesare inregistrarii in aplicatia EPIDS se centralizeaza de catre ANPIS, pornind de la informatiile din baza de date de la nivelul acestei institutii in care sunt inregistrati beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adauga informatiile privind furnizorul de energie electrica, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informatii furnizate de catre primaria care a stabilit drepturile financiare prevazute de Legea nr. 196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modelele de liste cu ajutorul carora se va face schimbul de date intre ANPIS si primarii se stabilesc prin decizie a directorului general al ANPIS. Modalitatea tehnica de inregistrare a acestor beneficiari in aplicatia EPIDS se stabileste prin acordurile care se incheie potrivit art. 19.

In cazul solicitarilor depuse prin intermediul oficiului postal, solicitantul completeaza datele necesare in formularul de solicitare tiparit, pe care il depune la oficiul postal sau, dupa caz, la primariile unde acesta declara locul de consum. Oficiile postale si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a inregistra solicitarea primita in format letric si de a introduce datele in aplicatia EPIDS in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii acesteia de catre solicitant.

Ce se intampla daca aplicatia nu e inca disponibila?

Pentru a nu pierde sprijinul aferent lunii iulie, solicitarea trebuie introdusa in termen de 30 de zile de la operationalizarea aplicatiei. Daca termenul se depaseste, ajutorul se va acorda doar incepand cu luna in care se face solicitarea.

Informatii utile despre tichetul de energie

Titularul primeste tichetul electronic de energie, in format electronic, la adresa de e-mail furnizata in cerere, in momentul validarii indeplinirii conditiilor de acordare a sprijinului in aplicatia EPIDS.

Tichetul electronic poate fi printat de catre beneficiar sau de catre entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul in cauza.

In situatia in care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie in format fizic, acesta se transmite destinatarului in termen de maximum 15 zile lucratoare de la validarea solicitarii in aplicatia EPIDS.

Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie, care are rol de informare asupra existentei dreptului la sprijin si a valorii disponibile in contul de mandat postal aferent locului de consum. Efectuarea platii nu este conditionata de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existenta facturii de energie electrica. Modelul tichetului electronic de energie este prevazut in anexa nr. 2 la prezenta ordonanta de urgenta.

 Tichetul electronic de energie are inscrise urmatoarele mentiuni:

a) numele emitentului, respectiv datele sale de identificare;

b) perioada de valabilitate a sprijinului;

c) numele si prenumele destinatarului si adresa locului de consum;

d) cod de bare/cod QR;

e) informatii privind numarul de telefon ce poate fi apelat in scopul obtinerii de informatii privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum si pentru transmiterea de sesizari.

Destinatarul tichetului electronic de energie are urmatoarele drepturi si obligatii:

a) sa utilizeze sprijinul pentru a efectua plati prin serviciul de mandat postal prin intermediul CNPR, numai in vederea decontarii facturilor de energie electrica emise potrivit art. 7 alin. (5);

b) sa nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plati aferente altui loc de consum decat cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade in afara celei prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;

c) sa nu tranzactioneze/sa nu instraineze tichetul de energie.

Cum se face plata

In vederea asigurarii platii prin serviciul de mandat postal a cheltuielilor cu energia electrica, CNPR deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil cont de sume in mandat postal prin intermediul carora se vor desfasura operatiunile de plati.

Conturile de sume in mandat postal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidenta extracontabile, care functioneaza drept conturi de pasiv, prin intermediul carora se crediteaza sumele trimise in mandat postal la fiecare transa lunara a sprijinului pentru compensarea pretului la energie si se debiteaza cu platile efectuate prin serviciul de mandat postal de catre beneficiarul sprijinului.

Soldul creditor al contului de sume in mandat postal reprezinta sume la dispozitia beneficiarului de sprijin pentru compensarea pretului la energie electrica, in baza carora urmeaza a se efectua plati prin serviciul de mandat postal catre furnizorii de energie electrica, pe toata perioada de valabilitate a sprijinului.

Valoarea platilor prin servicii de mandat postal nu poate depasi valoarea sumelor din contul de mandat postal. Din contul de sume in mandat postal nu se pot ridica si efectua plati in numerar, nu se pot preschimba in numerar si nici nu pot fi efectuate plati prin serviciul de mandat postal pentru alte destinatii decat cele privind plata facturilor de energie electrica, potrivit art. 7 alin. (5), exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.

Obligatiile CNPR privind efectuarea platii prin serviciul de mandat postal se stabilesc prin conventia prevazuta la art. 3 lit. i).

CNPR va asigura furnizarea de informatii publicului in ceea ce priveste emiterea, obtinerea si utilizarea tichetelor electronice de energie in format tiparit, prin afisarea informatiilor respective la sediul fiecarui oficiu postal.

Alte detalii importante

- Sprijinul se vireaza direct furnizorului de energie prin serviciul de mandat postal administrat de Posta Romana;

- Se va crea un cont de mandat postal dedicat fiecarui loc de consum, iar soldul poate fi utilizat in termen de 12 luni;

- Nu este permisa utilizarea tichetului pentru alte scopuri sau pentru locuri de consum diferite fata de cel declarat;

- In cazul in care se inregistreaza decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferenta locului de consum nu mai este valabila, de la data inregistrarii decesului.

Concluzie

OUG 35/2025 introduce un mecanism coerent, dar complex, pentru sustinerea consumatorilor vulnerabili intr-un context energetic tensionat. Desi platforma EPIDS nu este inca disponibila, potentialii beneficiari trebuie sa ramana vigilenti si sa depuna cererea imediat ce aplicatia va fi functionala, pentru a nu pierde ajutorul aferent lunii iulie 2025.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016