Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controlul financiar preventiv: procedura, obligatii, reglementari

07-Apr-2025
1606
Controlul financiar preventiv: procedura, obligatii, reglementari
Controlul financiar preventiv reprezinta un instrument esential in asigurarea legalitatii, regularitatii si eficientei utilizarii fondurilor publice, inainte de angajarea sau efectuarea cheltuielilor. Prin acest mecanism, institutiile publice sau entitatile care gestioneaza bani publici se asigura ca operatiunile financiare respecta cadrul legal in vigoare, contribuind astfel la prevenirea abaterilor si la consolidarea disciplinei financiare.

In acest articol vom analiza cine are obligatia de a organiza control financiar preventiv, care este procedura si cum se acorda viza CFP!

Controlul financiar preventiv: legislatie

Controlul financiar preventiv este activitatea prin care se verifica legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, inainte de aprobarea acestora. Procedura controlului financiar preventiv este reglementata prin Ordonanta nr. 119 din 31 august 1999 si Ordinul nr. 923 din 11 iulie 2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv. 

Controlul financiar preventiv este organizat si exercitat sub doua forme principale:

  1. Controlul financiar preventiv propriu - aplicabil tuturor entitatilor publice si tuturor operatiunilor care au un impact financiar asupra fondurilor si patrimoniului public;
  2. Controlul financiar preventiv delegat - desfasurat de controlori delegati ai Ministerului Finantelor Publice la ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, ai bugetelor fondurilor speciale, precum si la Fondul national, agentiile de implementare a fondurilor comunitare si alte entitati publice considerate cu risc ridicat. 

Controlul financiar preventiv se organizeaza, de regula, in cadrul compartimentelor de specialitate financiar-contabila.

Cine are obligatia de a organiza control financiar preventiv propriu?

Obligatia de a organiza controlul financiar preventiv (CFP) este aplicabila entitatilor publice si anumitor categorii de societati comerciale. 

In ceea ce priveste entitatile publice, acestea sunt:
  • Autoritatile publice si autoritatile administrative autonome;
  • Institutiile publice apartinand administratiei publice centrale si locale si institutiile publice din subordinea acestora;
  • Regiile autonome de interes national sau local;
  • Companiile sau societatile nationale;
  • Ministerul Finantelor Publice, pentru operatiunile de trezorerie, datorie publica, realizarea veniturilor statului si a contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene;
  • Autoritatile publice executive ale administratiei publice locale, pentru operatiunile de datorie publica si realizarea veniturilor proprii. 
  • Entitatile publice care gestioneaza fonduri provenite din finantari externe 

In ceea ce priveste societatile comerciale care sunt obligate sa organizeze CFP, acestea sunt:

  • Societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine capitalul majoritar si utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public;
  • Agentiile, cu sau fara personalitate juridica, care gestioneaza fonduri provenite din finantari externe rambursabile sau nerambursabile;

Portal Institutii Publice - unicul ghid existent pe piata de profil ce ofera informatii legislative specializate. Aveti acces la o baza de date cu peste 7.500 de intrebari si raspunsuri din domeniul de activitate al institutiilor publice!

Viza CFP: cine o acorda

Viza de control financiar preventiv este o confirmare scrisa, aplicata pe documentele justificative, prin care se atesta ca operatiunile economico-financiare supuse controlului respecta prevederile legale si pot fi angajate sau efectuate. 

Aceasta viza se acorda de catre persoana desemnata cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu, in cadrul entitatilor publice sau institutiilor care utilizeaza fonduri publice. 

Persoana responsabila trebuie sa fie independenta in luarea deciziilor si sa detina competentele necesare pentru a evalua legalitatea si oportunitatea fiecarei operatiuni, conform normelor stabilite prin Legea finantelor publice si actele normative subsecvente. 

In vederea acordarii vizei de control financiar preventiv propriu, proiectele de operatiuni se prezinta insotite de documentele justificative corespunzatoare, certificate in privinta realitatii si legalitatii prin semnatura conducatorilor compartimentelor de specialitate care initiaza operatiunea respectiva. 

Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu pot cere avizul compartimentului de specialitate juridica ori de cate ori considera ca necesitatile o impun. 

Pe ce documente se pune viza CFP

Viza de control financiar preventiv (CFP) se aplica pe toate documentele justificative care stau la baza angajarii, lichidarii, ordonantarii si platii cheltuielilor publice.

Printre cele mai frecvente documente care necesita viza CFP se numara:

  • Angajamentele legale (contracte, comenzi, conventii)
  • Notele de fundamentare pentru cheltuieli
  • Referatele de necesitate / propuneri de achizitie
  • Ordinele de deplasare si documentele aferente diurnelor
  • Proiectele de acte administrative cu impact financiar
  • Statele de plata a salariilor sau indemnizatiilor
  • Deconturi si cereri de plata
  • Facturi sau documente justificative pentru bunuri/servicii prestate

Viza se aplica inainte de efectuarea efectiva a operatiunii si confirma ca aceasta respecta toate conditiile legale, financiare si bugetare.

Procedura de control financiar preventiv

Iata care sunt principalele reglementari cu privire la procedura de aplicare a controlului financiar preventiv:

1. Transmiterea documentelor. Compartimentele de specialitate care initiaza operatiuni ce necesita control financiar preventiv transmit documentele relevante catre persoanele desemnate cu exercitarea acestui control. 

2. Documentatia necesara. Documentele privind operatiunile care afecteaza fondurile sau patrimoniul public trebuie sa fie insotite de avizele compartimentelor de specialitate, note de fundamentare, acte si documente justificative si de formularele "Propunere de angajare a unei cheltuieli" si/sau "Angajament individual/global" (conform anexelor 1 si 2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul MFP nr. 1.792/2002).

3. Verificarea formala. Persoanele responsabile de controlul financiar preventiv verifica completarea corecta a documentelor si prezenta actelor justificative specifice operatiunii. Daca cerintele formale nu sunt respectate, documentele sunt returnate emitentului cu precizarea in scris a motivelor restituirii. Cand este necesar, se pot solicita informatii suplimentare. Documentele prezentate la viza de control financiar preventiv se inscriu in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv. 

4. Acordarea vizei. Daca operatiunea indeplineste toate conditiile, se acorda viza prin aplicarea sigiliului si a semnaturii pe exemplarul documentului care se arhiveaza la entitatea publica. 

5. Restituirea documentelor. Documentele vizate si actele justificative sunt restituite, sub semnatura, compartimentului emitent pentru continuarea circuitului, acest fapt fiind consemnat in Registrul privind operatiunile prezentate la viza. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016