Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar

24-Nov-2017
2341

Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar.

Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage atentia Profit.ro

Restrictiionarile vor fi permise numai in cazul in care obiective de interes general justifica restrangerea accesului la respectivele informatii si documente, cum ar cerinte de confidentialitate sau de secret profesional, carora accesul la anumite informatii si documente le poate aduce atingere, arata aceeasi sursa.

"Ca urmare a deciziei CJUE, contribuabilii vor avea dreptul sa ceara toate informatiile si documentele utilizate de autoritatile fiscale in luarea deciziei. Astfel, se creeaza baza legala, inexistenta pana acum, pentru acest tip de solicitari care, daca erau formulate, erau respinse pe motiv ca documentele sunt folosite doar pentru uzul intern al autoritatilor. Categoriile de informatii si documente la care contribuabilii nu aveau acces pana la decizia CJUE sunt dintre cele la care autoritatile fiscale apeleaza in cadrul controalelor. Acestea provin atat din surse interne, cat si externe. Spre exemplu, in cazul controalelor incrucisate inspectorii fiscali verifica ceea ce au declarat, inregistrat etc partenerii unei tranzactii si, ulterior, intocmesc un proces verbal de constatare. Pe baza acestui document isi pot fundamenta deciziile pentru contribuabilul inspectat. Totodata, autoritatile pot folosi in luarea deciziei circulare interne, puncte de vedere ale Ministerului Finantelor sau informatii pe care le obtin de alte autoritati, cum sunt cele de reglementare, in functie de specificul activitatii contribuabililor, de la autoritati fiscale ale altor state etc.", a explicat pentru Profit.ro Vlad Boeriu, Partener Deloitte Romania.

"Principiul general al dreptului Uniunii al respectarii dreptului la aparare trebuie interpretat in sensul ca, in cadrul unor proceduri administrative de inspectie si de stabilire a bazei de impunere a taxei pe valoarea adaugata, un particular trebuie sa aiba posibilitatea sa i se comunice, la cerere, informatiile si documentele care se gasesc in dosarul administrativ si care au fost luate in considerare de autoritatea publica la adoptarea deciziei sale, cu exceptia cazului in care obiective de interes general justifica restrangerea accesului la respectivele informatii si documente", se arata in decizia Curtii, citat de aceeasi sursa. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici