Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Formularul C168. Termen depunere si instructiuni de completare

11-Nov-2024
2257
Formularul C168. Termen depunere si instructiuni de completare
Declaratia C168 “Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune” este folosita pentru inregistrarea contractelor de locatiune (inchiriere) la ANAF. Acest document este necesar pentru persoanele fizice care inchiriaza bunuri imobile si trebuie sa declare veniturile obtinute din chirii. In articolul de fata vom explica in detaliu cum se completeaza corect formularul C168, care este termenul sau de depunere la organul fiscal competent si care este modelul de declaratie in 2024.

Ce este declaratia C168

Persoanele fizice care obtin venituri din inchirierea bunurilor personale (cu exceptia veniturilor din arenda si a celor obtinute din inchirierea camerelor in scop turistic din locuintele proprietate personala) au obligatia sa inregistreze la ANAF contractele de inchiriere in termen de maximum 30 de zile de la data semnarii acestora.

De asemenea, orice modificari ulterioare aduse acestor contracte trebuie si ele inregistrate in acelasi termen de 30 de zile de la data la care au fost efectuate. Aceasta obligatie este prevazuta in art. 120 alin. (6^1) din Codul Fiscal si are scopul de a asigura evidenta corecta a veniturilor obtinute din chirii si calcularea corespunzatoare a impozitelor datorate. 

Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune la ANAF formularul C168 "Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune". Documentul trebuie insotit de o copie a contractului de inchiriere. 

Prin depunerea acestei cereri, contribuabilii se asigura ca inchirierea este inregistrata in evidentele ANAF, ceea ce implica respectarea obligatiilor fiscale corespunzatoare, cum ar fi plata impozitului pe veniturile din chirii. Formularul C168 se utilizeaza atat pentru inregistrarea contractului de locatiune, cat si pentru modificarile ulterioare ale acestuia (cum ar fi prelungirea, rezilierea sau modificarea conditiilor contractuale).

Depunerea cererii C168 contribuie la asigurarea transparentei fiscale si a conformitatii in raport cu legislatia fiscala si permite ANAF sa monitorizeze veniturile realizate din activitatile de inchiriere. 

Cine depune declaratia C168

Declaratia C168 se depune de:
  • persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii; 
  • locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege 

NU se declara prin formularul C168:
  • contractele de arenda 
  • contractele pentru inchirierea in scop turistic a camerelor din locuinte proprietate personala

ATENTIE!
Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent. 

Organul fiscal competent este:
  • organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii; 
  • organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente; 
  • organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente 

Cartea Verde a TVA - Ghidul practic ce contine informatii la zi si explicatii clare privind ultimele modificari legislative in materie de TVA, inclusiv solutii pentru problemele sensibile create de e-TVA!>>>

Cum se completeaza declaratia C168

Formularul C168 se completeaza si se depune la ANAF impreuna cu o copie a contractului de inchiriere. Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta. 

Cererea se descarca de pe site-ul ANAF si se salveaza pe calculatorul propriu. Inainte de a incepe completarea formularului C168 se apasa pe butonul galben din partea de sus a formularului pe care scrie „Atentie! Inainte de a incepe incarcarea C168, apasati pe acest buton si nu salvati” Va aparea o iconita cu instructiuni, se urmeaza respectivele instructiuni, apoi se trece la completarea formularului. 

Declaratia contine urmatoarele sectiuni care trebuie completate:
  • Date despre locator (Denumire/nume si prenume, CNP, domiciliul fiscal, etc)
  • Contract de locatiune (cota parte detinuta de proprietarul imobilului, date de identificare ale chiriasului)
  • Date despre contractul de locatiune (numarul contractului si data la care a fost incheiat, perioada de inchiriere, pretul de inchiriere, adresa bunului imobil).
  • Numele si prenumele celui care completeaza formularul

Exista o sectiune pentru introducerea datelor in cazul in care se fac modificari la un contract de locatiune inregistrat deja si o sectiune pentru completarea datelor in cazul incetarii contractului de locatiune.

Astfel, in cazul in care se fac anumite modificari la un contract de inchiriere inregistrat deja, se completeaza si se depune o noua declaratie C168, bifand caseta Modificare pentru a indica faptul ca este vorba despre o modificare a unui contract existent.

In aceasta noua declaratie C168, se vor introduce informatiile din actul aditional (de exemplu noua chirie si alte modificari) in sectiunea Modificari ale contractului de locatiune. 

Informatii detaliate privind instructiunile de completare a formularului C168 se pot gasi pe site-ul ANAF»

Declaratia c168 termen depunere 2024

Declaratia C168 se depune la ANAF in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea contractului de locatiune sau 30 de zile de la producerea modificarilor contractului. 

Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
  • copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent; 
  • copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire; 
  • copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta. 

Declaratia C168 model 2024

Va prezentam mai jos modelul declaratiei C168 in 2024, formularul poate fi gasit pentru descarcare si completare pe site-ul ANAF»


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele

    • Conform legislatiei in vigoare, salariul minim brut pe tara a crescut de la 1 ianuarie 2025 si a ajuns la suma de 4.050 lei. In acest context ITM Caras Severin aduce mai multe precizari importante pentru firme. Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele In raport de dispozitiile art.1 din HG nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, de la 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe ? ara...» citeste mai departe aici

  • SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, firmele mici capata si ele obligatia de a depune fisierul SAF-T (Declaratia 406), asa cum s-a stabilit prin Ordinul ANAF nr. 1.783/2021. Practic, vorbim de ultima etapa majora a calendarului de implementare a raportarii SAF-T in Romania, obligatia fiind deja in vigoare pentru contribuabilii mari si cei mijlocii, din 2022, respectiv 2023. Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legii? Reamintim ca SAF-T este un fisier in format electronic, standardizat international,...» citeste mai departe aici

  • NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025 Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. Obligatia vizeaza companiile inregistrate direct, prin reprezentant fiscal sau cele cu sedii fixe in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016