Astazi, pe 30 aprilie 2025, este ultima zi pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2024 in cazul ONG-urilor, iar un alt termen limita expira pe data de 2 iunie. In acest context, venim in sprijinul contribuabililor si oferim cateva clarificari, asa cum au fost explicate de reprezentantii Ministerului Finantelor, cu privire la semnarea bilanturilor.
Mentionam ca aceste explicatii au fost prezentate in cadrul unui eveniment dedicat, in contextul modificarilor aduse anul trecut Legii contabilitatii, modificari ce vizeaza in special responsabilitatea celor care intocmesc si semneaza situatiile financiare.
Este obligatoriu ca persoana care semneaza intocmirea situatiilor financiare sa fie angajata?
Una dintre modificarile legislative aduse Legii contabilitatii a clarificat faptul ca persoana desemnata sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare trebuie sa fie angajata legal in cadrul entitatii. Aceasta persoana poate fi director economic, contabil-sef sau o alta persoana imputernicita, dar, in orice caz, cu un raport juridic de munca valid.In lipsa unui astfel de angajat, intocmirea si semnarea bilanturilor se poate realiza prin colaborarea cu o firma de contabilitate sau un expert contabil autorizat, in baza unui contract de prestari servicii.
Poate un administrator care este si expert contabil sa semneze si intocmirea, si aprobarea situatiilor financiare?
Desi, in principiu, semnarea intocmirii si a aprobarii ar trebui sa fie realizata de persoane diferite pentru a asigura obiectivitatea informatiilor, legislatia actuala nu interzice ca, in practica, ambele semnaturi sa apartina aceleiasi persoane. Astfel, in cazul in care administratorul are si calitatea de expert contabil, el poate semna atat la intocmire, cat si la aprobare. Cu toate acestea, este de asteptat ca aceasta situatie sa faca obiectul unor viitoare clarificari sau completari legislative.

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTransformare dividende in imprumut La finalul anului 2024 societatea a repartizat la dividende o suma x si a declarat si achitat impozitul pe dividende aferent. Asociatii doresc sa imprumute dividendele nete...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitul pe constructii. Structuri metalice pentru panouri fotovoltaice Societatea (spalatorie self service) are inregistrat in contabilitate in anul 2024 o structura metalica (stalpi de sustinere) pentru sustinere (suport) panouri fotovoltaice...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulColaborare cu soferi in transportul alternativ O societate cu obiect de activitate transport alternativ (UBER, BOLT) poate incheia cu soferi (persoane fizice) contracte de colaborare/prestari servicii sau doar contracte...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeclaratie unica dividende asociat decedat Si cine are dreptul sa depuna declaratia unica daca cu CASS datorat, fiind persoana respectiva decedata? Multumesc.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTratamentul fiscal al fructelor oferite salariatilor. Impozit pe profit, taxe salariale si TVA Care este tratamentul fiscal din punct de vedere impozit pe profit, taxe salariale si tva pentru fructele puse la dispozitia salariatilor - o data pe saptamana la sediul firmei.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Poate un asociat care este expert contabil sa intocmeasca si sa semneze bilantul?
In prezent, simpla calitate de asociat si de expert contabil nu este suficienta pentru intocmirea si semnarea situatiilor financiare. Este necesara existenta unui act juridic care sa reglementeze colaborarea dintre asociat si societate, prin care acesta isi asuma formal responsabilitatea asupra intocmirii bilantului. Altfel spus, trebuie sa existe un angajament, fie un contract individual de munca, fie un contract de prestari servicii, pentru a respecta cerintele Legii contabilitatii.