Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dobanzile creditelor acordate IMM-urilor si microinteprinderilor vor avea marje de 2%-2,5% dupa expirarea granturilor

09-Apr-2020
2016

Ministerul Finantelor Publice a anuntat recent ca dobanzile pentru creditele garantate de stat acordate IMM si microintreprinderilor vor avea, dupa perioada de expirare a granturilor de acoperire a dobanzilor si comisioanelor, marje foarte mici, de 2% pentru finantarea investitiilor si de 2,5% pentru credite si linii de credit pentru capital de lucru.

„Ratele dobanzilor la creditele pentru IMM si microintreprinderi vor fi calculate ca ROBOR la 3 luni plus o marja fixa de 2,0% pe an pentru creditele de investitii si de 2,5% pe an pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru, potrivit normelor metodologice de aplicare a Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM INVEST Romania, aprobate luni de Guvern.

Marja nu va include comisionul de administrare, comisionul de risc precum si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de creditare cum ar fi taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor”, precizeaza MFP.

Reamintim ca firmele mici si mijlocii, precum si microintreprinderile care vor accesa linii de credite si imprumuturi pentru investitii cu garantii de stat vor beneficia de granturi pentru plata dobanzilor si comisioanelor de administrare si risc in limita a 800.000 de euro pentru fiecare intreprindere.

Bugetul schemei de ajutor de stat este de 781 milioane lei (161 milioane euro), iar plafonul maxim de garantare este de 15 miliarde lei, echivalentul in lei a 3,1 miliarde euro.

In termen de 7 zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a normelor metodologice, institutiile de credit transmit FNGCIMM cererile de inscriere in program, precum si solicitarile de alocare de plafoane de garantare in functie de nivelul estimat al finantarilor pe care le vor acorda in anul 2020 in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA.

Totodata, bancile vor transmite nivelul costurilor totale pe care le vor aplica finantarilor in cadrul programului, cu incadrarea in limitele prevazute de norme.

LINIILE DE CREDIT

Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru este de 5 milioane de lei, iar pentru creditele de investitii, valoarea maxima a finantarii este de 10 milioane de lei.

De asemenea, creditele cumulate acordate unei companii se vor incadra in limita totala a 10 milioane de lei. Aceste credite vor fi garantate de stat in proportie de 80%.

Statul garanteaza 90% din credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru care se incadreaza in 500.000 de euro in cazul microintreprinderilor si 1 milion de euro in cazul intreprinderilor mici.

Microintreprinderile si intreprinderile mici vor putea insa completa linile de capital de lucru cu credite de investitii pana la plafonul total de 10 milioane de lei, finantari care vor fi, de asemenea, garantate de stat in proportie de 80%.

GARANTIILE DE STAT

In cazul garantiilor de stat acordate in cadrul programului, FNGCIMM mandateaza institutiile de credit finantatoare sa incheie contractele de garantie pentru garantiile colaterale constituite de beneficiarul finantarii/terti garanti, atat in favoarea acestora, cat si a statului roman, prin MFP, in calitate de cocreditori, precum si sa efectueze formalitatile legale de publicitate ale garantiilor colaterale, in cazul in care legea prevede efectuarea unor astfel de formalitati.

Beneficiarul trebuie sa prezinte institutiilor de credit garantii colaterale, care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii.

Pentru creditele/liniile de credit destinate finantarii capitalului de lucru, institutia de credit are obligatia de a asigura cel putin constituirea urmatoarelor tipuri de garantii, proportional cu procentul de garantare: ipoteca legala mobiliara asupra universalitatii de bunuri mobile sau imobile, prezente ori viitoare, afectate activitatii beneficiarului, inclusiv fondul de comert si stocurile, ipoteca legala asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarul programului la institutia de credit finantatoare. In cazul in care beneficiari dispun de garantii colaterale, institutia de credit va admite in garantie si aceste garantii colaterale.

Perioada de acoperire prin grant de la buget a dobanzii si comisioanelor de administrare si risc este de la momentul acordarii creditelor/liniilor de credit contractate si pana la 31 decembrie 2020.

Grantul pentru dobanzi se aproba anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru anul 2020 si pentru urmatorii 2 ani doar in conditiile in care cresterea economica estimata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza pentru aceasta perioada se situeaza sub nivelul cresterii economice din anul 2020. Subventionarea dobanzii se realizeaza in conditiile respectarii prevederilor legislatiei din domeniul ajutorului de stat in vigoare.

Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat, respectiv perioada in care se selecteaza beneficiarii si se emit scrisori de garantie/acorduri de finantare este limitata la data de 31 decembrie 2020, iar perioada in care se poate efectua plata grantului se intinde pana la data de 31 martie 2021, inclusiv, cu posibilitatea prelungirii.

Categorii de firme care nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii:

Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului intreprinderile mici si mijlocii din sectoarele/domeniile: activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de investigare si protectie.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici