Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Este OFICIAL! A fost prelungit termenul de depunere pentru Raportarile Contabile la 30 iunie 2020 (Ordinul 2206/2020)

31-Iul-2020
21935

Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici, precum si pentru completarea unor prevederi contabile, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 675 din 30 iulie 2020.

Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 30 iulie 2020, a fost aprobat Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici. Astfel, sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 se aplica operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.

Raportarile contabile se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.

ATENTIE! Raportarile Contabile pot fi depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana la data de 30 septembrie 2020.

Pentru intocmirea raportarilor contabile la 30 iunie 2020, incadrarea in criteriul prevazut la alin. (1), respectiv alin. (2), se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Actul normativ clarifica inca doua aspecte:

1. Reglementari Contabile aprobate de OMFP 1.802/2014

Determinarea amortizarii imobilizarilor:

-entitatile care decid ca in cazul imobilizarilor corporale sa treaca de la metoda reevaluarii la metoda costului, vor determina cheltuiala cu amortizarea pe baza valorii activului, corectata cu ajustarile impuse de modificarea respectivei politici contabile;

-amortizarea imobilizarilor nu este nici intrerupta, nici diminuata pe perioada neutilizarii acestora.

2. Reglementari Contabile aprobate de OMPF 2.844/2016

-in vederea indeplinirii cerintelor referitoare la prezentarea de informatii, cuprinse in IFRS-uri, se vor introduce in Planul de conturi cuprins in Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara conturi distincte care sa evidentieze diferentele de impozit pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamente fiscale, in acceptiunea interpretarii IFRIC 23 „Incertitudine legata de tratamentele fiscale”, precum si diferentele rezultate din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare, potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing”;

-pentru diferentele de impozit pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamente fiscale, mentionate anterior, se va face raportarea distincta a acestei informatii in cadrul formularului „Situatia veniturilor si cheltuielilor”, astfel incat indicatorul respectiv sa fie prezentat distinct de impozitul pe profit curent, determinat potrivit legislatiei fiscale.


Extras din Ordinul nr. 2206/2020:


In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (1), art. 28 alin. (2) si ale art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul finantelor publice emite prezentul ordin.

Art. 1. -
Se aproba Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2. -
(1) Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica entitatilor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.
(2) Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica, de asemenea, persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.
(3) Prevederile prezentului ordin se aplica inclusiv operatorilor economici al caror exercitiu financiar este diferit de anul calendaristic.
(4) Pentru intocmirea raportarilor contabile la 30 iunie 2020, incadrarea in criteriul prevazut la alin. (1), respectiv alin. (2), se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Persoanele care fac obiectul prezentului ordin sunt denumite in intelesul acestuia entitati.

Art. 3. -
(1) In scopul stabilirii formularelor de raportare contabila la 30 iunie 2020, operatorii economici care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au in vedere criteriile prevazute la pct. 9 din reglementarile respective.
(2) Indicatorii total active, cifra de afaceri neta si numar mediu de salariati se determina pe baza situatiilor financiare anuale ale exercitiului financiar precedent. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit legii contabilitatii.

Art. 4. -
In cazul persoanelor juridice care au subunitati fara personalitate juridica, activitatea desfasurata de acestea se insumeaza de persoana juridica care intocmeste raportarea contabila la 30 iunie 2020.

Art. 5. -
(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, prevederile prezentului ordin se aplica si subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii. Subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European verifica incadrarea in criteriul prevazut la art. 2 pe baza indicatorilor determinati conform raportarii contabile anuale la 31 decembrie 2019.
(2) Din punct de vedere contabil, sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia intocmirii raportarilor contabile cerute de legea contabilitatii.
(3) In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acesta reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. In acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent.

Art. 6. -
Obligatiile de raportare instituite prin prezentul ordin nu inlatura obligatia operatorilor economici cu capital/patrimoniu integral ori majoritar detinut direct sau indirect de autoritatile publice centrale ori locale de a efectua raportarile prevazute de legislatia aplicabila acestora.

Art. 7. -
Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara, depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile la 30 iunie 2020 in formatul si in termenele prevazute de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Art. 8. -
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La punctul 621, dupa alineatul (1) se adauga un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"
(11) In scopul determinarii cheltuielilor cu amortizarea, costul imobilizarilor corporale la data schimbarii de politica contabila, in conditiile alin. (1), este valoarea ramasa in urma ajustarilor prevazute la acel alineat."
2. Dupa punctul 139 se adauga un nou punct, punctul 1391, cu urmatorul cuprins:
"
1391. - Pe perioada neutilizarii activului, amortizarea nu este nici intrerupta, nici diminuata in functie de utilizarea redusa a acestuia, cu exceptia cazului in care activul este complet amortizat. Cu toate acestea, in cazul utilizarii metodei de amortizare calculata pe unitate de produs sau serviciu, cheltuielile de amortizare pot fi zero atunci cand nu exista productie, amortizarea bazandu-se in acest caz pe utilizarea activului."

Art. 9. -
Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.020 si 1.020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La punctul 196, in Planul de conturi se introduc conturile 4413 "Diferente de impozit determinate de incertitudinile legate de tratamentele fiscale" (A/P), 6565 "Pierderi din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare", 693 "Cheltuieli cu impozitul pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamentele fiscale" si 7565 "Castiguri din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare".
2. La punctul 196, in Planul de conturi, la conturile 4411 "Impozitul pe profit curent" si 691 "Cheltuieli cu impozitul pe profit curent" se introduce o nota de subsol, cu urmatorul cuprins:
"
In acest cont se inregistreaza impozitul pe profit curent, determinat potrivit legislatiei fiscale in vigoare."
3. La punctul 197, la Functiunea conturilor se adauga functiunea urmatoarelor conturi:
Contul 4413
Cu ajutorul contului 4413 "Diferente de impozit determinate de incertitudinile legate de tratamentele fiscale" se tine evidenta sumelor aditionale de impozit pe profit, rezultate din aplicarea prevederilor IFRIC 23 "Incertitudine legata de tratamentele fiscale".
Contul 6565
Cu ajutorul contului 6565 "Pierderi din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare" se tine evidenta cheltuielilor rezultate din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare, potrivit IFRS 16 "Contracte de leasing".
Contul 693
Cu ajutorul contului 693 "Cheltuieli cu impozitul pe profit, determinate de incertitudinile legate de tratamentele fiscale" se tine evidenta sumelor aditionale de impozit pe profit, rezultate din aplicarea prevederilor IFRIC 23 "Incertitudine legata de tratamentele fiscale".
Contul 7565
Cu ajutorul contului 7565 "Castiguri din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare" se tine evidenta castigurilor rezultate din evaluarea la valoarea justa a activelor aferente dreptului de utilizare care corespund definitiei unei investitii imobiliare potrivit IFRS 16 "Contracte de leasing".

Art. 10. -
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data publicarii.

Art. 11. -
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.493/2019 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2019 a operatorilor economici, precum si pentru modificarea si completarea unor prevederi contabile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 596 din 19 iulie 2019, cu exceptia art. 8-12 din ordinul mentionat.

Art. 12. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016