Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evitarea dublei impozitari interne - apr. 2008

27-Mai-2008
6409

? Principiu sau dispozitie intamplatoare si secundara a Codului fiscal? ?

prof. dr. Radu Bufan

Brief
The principle of the avoidance of double taxation is settled at the international level, as regards the relations
between states, by special Agreements aimed at meeting this goal, in order to encourage and develop commerce and business carried out outside the territory of a country. Within the country, even though its scope is different, this has the same objective.

Codul fiscal cuprinde, la art. 3 un numar de 4 principii ale fiscalitatii, care au fost primite nu foarte bine de catre doctrina, existand numeroase propuneri de ?amendare? a acestor texte, de adaugare a unor noi principii, de includere a principiilor specifice dreptului fiscal etc. Evident ca principiul dublei impozitari interne nu se regaseste la art. 3 Cod fiscal. Totusi, in anumite cazuri, principiul (enumerat la art. 3 lit. a) Cod fiscal) al neutralitatii masurilor fiscale in raport cu diferitele categorii de investitori si capitaluri poate fi considerat ca un text apropiat celui care interzice dubla impunere, intr-un anumit sens.

Principiul evitarii dublei impozitari se regaseste consacrat la nivel international, in relatiile dintre state, in Conventiile ce au acest scop, pentru incurajarea comertului si afacerilor intreprinse peste frontiere.

In cadrul intern, acest principiu a carui existenta incercam sa o fundamentam are alta anvergura si alta arie de cuprindere, dar acelasi scop. In materia impozitelor directe, acolo unde principiul se regaseste si pe plan international, teza sa de baza poate fi formulata si ca ?principiul impozitarii o singura data?. Teza de baza a acestui principiu isi gaseste locul in principal in relatia dintre angajator (de regula, o persoana juridica) si angajat, persoana fizica.

In relatiile dintre aceste 2 categorii de persoane, sumele platite dinspre angajator catre angajat se vor impozita o singura data. Ca atare, daca o anumita dispozitie fiscala nu face nicio precizare, suma respectiva va fi impozitata doar o singura data, respectiv:

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

a) va fi deductibila la persoana juridica platitoare si impozabila la beneficiar;

b) va fi nedeductibila la platitor (deci obiect al impozitarii), dar si neimpozabila la beneficiar.

In toate cazurile in care legiuitorul va dori sa faca o exceptie de la acest principiu, deci daca va decide sa impoziteze aceste sume de doua ori sau sa le scuteasca de impozitare la ambii ?parteneri?, va trebui sa prevada in mod expres aceasta exceptie de la regula impozitarii o singura data.

Principiul s-ar mai putea numi si cel al impozitarii o singura data, deoarece in mod rational trebuie sa evitam atat dubla impozitare interna a acestor ?tranzactii? (lato sensu), cat si dubla lor exonerare de la impozitare.

Situatia actuala

Premisele acestui principiu se regasesc in art. 21 alin. (4) lit l) al Codului fiscal care dispune urmatoarele: sunt nedeductibile ?alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu exceptia prevederilor titlului III?. Deci la persoana juridica platitoare a impozitului pe profit, cheltuielile de natura salariala:

  • sunt nedeductibile, deci impozabile, daca nu au fost impozitate la angajatul persoana fizica;
  • sunt deductibile ( per a contrario) daca au fost deja impozitate la angajat.

Propuneri

Aceste dispozitii trebuie, in opinia noastra, ridicate la rang de principiu, cel putin in materia impozitelor directe, si pozitionate in Codul fiscal la locul important meritat de principii.

Acceptarea acestui principiu ar conduce la consecinte ce decurg din interpretarea sistematica a dispozitiilor legale astfel:

  • daca legea nu dispune altfel, urmeaza ca sumele platite din relatia angajat-angajator sa fie impozitate o singura data;
  • ori de cate ori legiuitorul doreste sa faca o exceptie de la aceasta regula, va face mentiune expresa asupra acestei exceptii.

Deci in sfera de interpretare si aplicare a textelor fiscale, ori de cate ori nu va exista o dispozitie contrara, se va aplica automat principiul evitarii dublei impozitari interne, impozitandu-se sumele respective o singura data. Si in legislatia actuala exista situatii de dubla impozitare si de dubla exonerare, cum ar fi:

  • dubla impozitare: in cazul locuintelor care nu indeplinesc conditiile locuintei de serviciu (interpretarea restrictiva si depasita a legii locuintelor), suma cheltuielilor cu intretinerea etc. este nedeductibila la societate si impozabila ca avantaj in natura la salariat;
  • dubla exonerare: in cazul cheltuielilor de transport la si de la locul de munca (suportate de catre angajator), acestea sunt deductibile la societate si neimpozabile la salariat.

In materia impozitelor indirecte

Despre un principiu al evitarii dublei impozitari interne trebuie discutat poate chiar la nivelul intregului Cod fiscal. Spre exemplu, in materia impozitelor indirecte (TVA), intr-o decizie de speta referitore la deductibilitatea TVA aferente achizitiilor, instanta a precizat urmatoarele:

?Indiferent de buna-credinta a reprezentantilor reclamantei, aceasta nu poate fi exonerata de plata TVA. Ratiunea textului de lege privind deductibilitatea TVA este evitarea dublei impuneri. Reclamanta recurenta nu poate dovedi ca furnizorul sau a platit TVA aferenta facturilor, deci nu are dreptul la deducerea acestor sume1.?

Observam ca si in materie de TVA un astfel de principiu ar putea produce efecte. Spre exemplu, in cazul in care contribuabilul care solicita deductibilitatea nu a primit facturi care sa contina toate elementele necesare, corect inscrise ? din culpa furnizorului ? acesta isi va putea exercita dreptul
de deducere proband ca furnizorul a colectat si a declarat la Fisc taxa colectata. Cu atat mai mult o astfel
de aplicatie este foarte utila in cazurile in care furnizorul nu poate/nu doreste/etc. sa mai refaca ? uneori dupa timp indelungat ? factura respectiva.

Exista spete care consemneaza hotarari judecatoresti irevocabile de obligare a furnizorului la refacerea/intocmirea facturii, neexecutate, chiar sub amenintarea unor daune cominatorii substantiale; in aceasta situatie, cumparatorul de buna-credinta tot nu va putea beneficia de dreptul de deducere al TVA platite in baza contractului.

In acest caz, ajungem la concluzia ca o hotarare judecatoreasca irevocabila, executorie, nu valoreaza nici cat o factura, ceea ce este greu de admis intr-un stat de drept. Intr-o atare situatie, principiul evitarii dublei impozitari interne poate fi de ajutor pentru a da eficienta mecanismului teoretic de functionare al TVA.

In lumina acestui principiu, dispozitiile art. 155 alin. (5) al Codului fiscal, referitoare la cuprinsul facturii, ?intarite? prin Decizia nr. V/2007 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, vor fi asezate la locul lor firesc; in acest echilibru al mecanismelor TVA, locul facturii va fi luat de alte documente ce pot proba aceleasi fapte ? colectarea TVA de catre furnizor, asa cum de altfel arata si hotararea CEJ in speta C-85/95, Reisdorf, dar si textele noi ale Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal [punctul 46 alin. (1)].

In materia TVA, principiul ?impozitarii o singura data? are la baza insasi neutralitatea taxei. Neutralitatea taxei inseamna ca:

? toti agentii (operatorii) economici sunt supusi aceleiasi taxe asupra valorii nou-create (adaugate), taxa neputand astfel influenta competitia economica deoarece loveste in mod egal pe toti ?jucatorii? din economie;

? regula este ca taxa colectata de furnizor sa poata fi dedusa de catre cumparator, ea fiind neutra la nivelul economiei nationale, adica neutralizata/autolichidata, venitul statului rezultand din partea de taxa colectata care nu a fost ?neutralizata? prin deducerea taxei aferente intrarilor.

Ceea ce dorim sa evidentiem este ca neregularitatea unor facturi nu poate constitui un motiv suficient pentru a nega dreptul de deducere al cumparatorului, in cazul in care vanzatorul a colectat si declarat ca atare TVA respectiva. In aceasta dezbatere, care implica si principiul de drept comunitar al proportionalitatii, decizii ale Curtii Europene de Justitie care admit inlocuirea facturii cu alte documente sau admiterea deducerii chiar pentru alt beneficiar etc., principiul evitarii dublei impozitari interne poate constitui inca un argument pentru adoptarea unei solutii logice, rationale, corespunzatoare scopului mecanismului TVA.

Note
1Decizia nr. 74/R din 7 aprilie 2006 a C.A Brasov in Culegerea de practica judiciara pe anul 2006, Ed.
Hamangiu, 2007, pag. 237

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evitarea dublei impozitari interne - apr. 2008":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.