Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MAT propune implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii IMM-urilor. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele?

12-Mai-2023
2220
MAT propune implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii IMM-urilor. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele?

Ministerul Antreprenoriatului si Turismului a pus recent in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect care prevede implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.

Programul reprezinta o masura de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii in sectoarele prioritare de productie si are ca obiectiv sustinerea investitiilor in sectoarele economice prioritare, cresterea volumului de activitate si a competitivitatii IMM din aceste sectoare, promovarea productiei interne, precum si incurajarea digitalizarii proceselor de productie si folosirea tehnologiilor verzi nepoluante.

Programul se implementeaza in baza unei scheme transparente de ajutor de minimis, schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Perioada de implementare a programului: 2023 – 2027 (5 ani), bugetul estimat pentru implementarea masurii in anul 2023 este de 52.835.000 lei, numarul estimat de 500 beneficiari in anul 2023.

Beneficiari si activitati eligibile

Pot beneficia de prevederile Programului societatile (intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii) care indeplinesc cumulativ, la data inscrierii in program, urmatoarele criterii de eligibilitate:

sunt inregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei sau in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare;

  • sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau intreprinderi mijlocii, definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
  • sunt infiintate inainte de 31.12.2020;
  • sunt companii 100% private, active pe piata interna (intreprinderea activa este entitatea care realizeaza bunuri sau servicii, inregistreaza cheltuieli si intocmeste bilant contabil cu date financiare pozitive si diferite de zero);
  • sunt inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, au sediul social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
  • sunt considerate intreprinderi autonome, legate sau partenere;
  • desfasoara o activitate autorizata de productie intr-unul din sectoarele eligibile. Codul CAEN Rev. 2 pentru care solicita finantare este autorizat la momentul inscrierii in program. Solicitarea finantarii se face pe un singur cod CAEN;
  • nu au datorii la bugetul general consolidat, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru, la momentul verificarii administrative si de eligibilitate; Solicitantii care au datorii esalonate nu sunt eligibili in cadrul programului;
  • respecta legislatia europeana cu privire la cumulul ajutoarelor de minimis;
  • nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii la momentul inscrierii si nu intra intr-una din starile mentionate pe toata perioada de implementare a programului;
  • Contracteaza un credit de investitii la una dintre bancile partenere, in conditiile institutiei de credit si a prezentului program.

Finantarea se acorda pe cod CAEN eligibil autorizat de cel putin 12 luni la momentul inscrierii, intreprinderilor mici si intreprinderilor mijlocii care desfasoara urmatoarele activitati:

10 Industria alimentara

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Peleti paie. Cota tva Avand in vedere insa ca ele provin direct din paie de grau, materia prima care intra in utilajul ce doar ii compacteaza, sunt doar procese mecanice, nu exista alte tratari, nu se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Anulare cod de tva de catre ANAF Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sponsorizare prin lucrari de amenajare: tratament fiscal si documente justificative Revin cu o nelamurire. Scoala figureaza in Registrul National al Institutiilor Publice din Romania. In acest caz, daca nu este inregistrata in registrul entitatilor pentru care se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare bun cu incasare pe o perioada de 10 ani In anul 2022, firma a achizitionat un transformator electric in vederea racordarii la retea (solutie impusa de ELECTRICA). Cheltuiala la momentul respectiv a fost pusa pe 471. In...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare mijloc fix casat Avem un mijloc fix complet amortizat, care a fost casat cu ocazia inventarierii anuale, aflandu-se intr-o stare avansata de degradare. Acesta a fost scos din gestiune, iar la acel...citeste mai mult

11 Fabricarea bauturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate;

13 Fabricarea produselor textile;

14 Fabricarea articolelor de imbracaminte;

15 Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor;

16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite;

17 Fabricarea hartiei si a produselor din hartie;

20 Fabricarea substantelor si produselor chimice cu exceptia 2011, 2051, 2053, 2059.

21 Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice;

22 Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice;

23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;

24 Industria metalurgica;

25 Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini utilaje si instalatii - cu exceptia societatilor care desfasoara activitati pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului si munitiei;

26 Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice;

27 Fabricarea echipamentelor electrice;

28 Fabricarea de masini, utilaje si echipamente n.c.a.;

29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor;

30 Fabricarea altor mijloace de transport cu exceptia codului CAEN 3040;

31 Fabricarea de mobila;

32 Alte activitati industriale n.c.a.

Prin program se finanteaza cererile de finantare in urmatoarele conditii:

- Credit pentru investitii eligibile acordat prin program de minim 500.000 mii lei, din care maxim 100.000 de lei ajutor nerambursabil prima de capital, pentru diminuarea si reesalonarea creditului.

Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:

-echipamente tehnologice sub forma activelor corporale din categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;

-echipamente/tehnologii/solutii/ sisteme/ specifice economisirii de energie, care utilizeaza sau genereaza energie regenerabila, pentru a desfasura activitatea pentru care solicita finantare;

-tehnologii / echipamente / sisteme / solutii / servicii, etc. de colectare, reciclare, reutilizare (achizitionare si instalare) care vizeaza productivitatea intreprinderii;

-echipamente digitale/tehnologii/solutii/sisteme/aplicatii (achizitionare si instalare) cu impact asupra economisirii de resurse/productivitatii intreprinderii – vizeaza productivitatea intreprinderii;

-pachet digital care sa contina minimum un site de prezentare a activitatii sau magazin on-line, cheltuieli inregistrare domeniu fara hosting, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de decontare a ajutorului de minimis si pe toata perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfasurarii activitatii si semnatura electronica.

Optional si suplimentar, pachetul digital poate contine si echipamente IT tehnica de calcul tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete. Pachetul digital si/sau cheltuielile specificate la pct. b), c) sau d) reprezinta cheltuieli obligatorii in cadrul programului si sunt eligibile in procent minimum de 25 % din valoarea grantului solicitat.

MAT in calitate de administrator al Programului va semna cu institutiile de credit interesate de participarea la program si selectate in cadrul perioadei de selectie, conventii de colaborare in conformitate cu legislatia schemelor de ajutor de minimis si prezentei proceduri de implementare;

MAT impreuna cu institutiile de credit partenere selectate vor asigura publicitatea programului;

Cererile de creditare si finantare vor fi depuse de catre aplicanti la sediul institutiei de credit pentru care opteaza, intr-o perioada de inscriere de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii pina la epuizarea bugetului alocat masurii de sprijin;

Banca va emite tuturor aplicantilor inscrisi un numar de inregistrare al cererii de creditare si finantare care va contine data si coodonatele depunerii (ora, minutul depunerii) si va afisa la sfarsitul fiecarei zile de inscriere pe site-ul institutiei lista aplicantilor in ordinea inscrierii;

Institutia de credit va face o analiza a bancabilitatii aplicantului si va transmite catre MAT in termenele specificate in conventia de colaborare, informatiile aplicantilor acceptati de principiu la creditare, in vederea verificarilor administrative si de eligibilitate in cadrul programului de catre MAT;

In functie de numarul de aplicanti acceptati de principiu la creditare de catre banca si admisi de principiu la finantare de catre MAT, bugetul alocat programului pentru anul 2023 va fi repartizat proportional fiecarei institutii de credit;

In cazul in care, bugetul repartizat fiecarei institutii de credit depaseste valoarea solicitata de catre aplicantii aferenti bancii, principiul accesului la finantare va fi primul venit-primul servit, conform lit.d)

MAT va transfera sumele aferente granturilor in conturi distincte de tranzit deschise la bancile partenere pe numele ministerului.

Banca va acorda beneficiarului creditul contractat intr-un cont al beneficiarului deschis special pentru operatiuni pe program, cont de unde beneficiarul nu poate plati facturi emise de furnizori, decat dupa acceptul bancii.

Banca va analiza va emite bun de plata din contul dedicat programului asigurandu-se de plata doar a cheltuielilor eligibile aprobate.

Perioada de creditare va fi stabilita intre banca si beneficiar, insa fara a depasi perioada de implementare a Programului (5 ani). Banca partenera va acorda creditele din resurse proprii, conform procedurilor si normelor interne proprii, cu o perioada de gratie de 12 luni pentru rambursarea creditului, la solicitarea beneficiarului;

Dupa finalizarea investitiei eligibile de catre beneficieri, MAT va face vizite de certificare la fata locului si/sau online si va emite acordul de plata final al primei de capital institutiilor de credit;

Modalitatea de diminuare si/sau reesalonare a creditului investitional acordat va fi stabilita intre banca si beneficiar;

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016