Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mic.ro a suparat BNR-ul mare: scandalul declaratiilor facute de Patriciu

16-Sep-2011
3139
Mai multe declaratii date de omul de afaceri Dinu Patriciu in cadrul unei conferinte de presa au facut Banca Nationala a Romaniei sa reactioneze vehement si sa emita un comunicat prin care au fost criticate dur opiniile lui Patriciu. Declaratiile au facut referire la sistemul bancar din Romania care, din punctul de vedere al omului roman de afaceri, ar trebui schimbat in intregime. In consecinta, comunicatul emis de BNR aminteste pe rand de fiecare critica adusa de Patriciu domeniul bancar din Romania.

Una dintre aceste declaratii care pare sa fi pus pe jar intreaga institutie este cea care aduce critici sistemului bancar per ansamblu: "Sistemul bancar romanesc trebuie restructurat cap-coada. Ar trebui sa existe banci mici, locale, apoi institutii financiare regionale si marile banci. Noi, avand un singur nivel, suferim pentru ca este aplicata aceeasi grila de judecata si pentru firmele mici, si pentru multinationale".

Poate una dintre declaratiile care a exacerbat cel mai mult dimensiunile conflictului este cea prin care Dinu Patriciu a precizat ca acest sistem lacunar ar influenta lipsa de lichiditati in sectorul privat astfel ca bancile isi orienteaza sprijinul financiar mai putin catre companiile private. Acuzele aduse BNR-ului au avut ca exemplu si garantiile materiale pe care bancile trebuie sa le perceapa de la clienti: "BNR nu poate sa tina in frau nimic. Este absurd ca BNR, in acelasi timp, sa detina controlul sistemului bancar si sa faca politica monetara. In aceste conditii, normal ca sunt luate decizii proaste, precum garantiile materiale impuse bancilor in relatiile cu clientii".

In comunicatul oficial, BNR a amintit ca sistemul criticat de Patriciu este aplicat si functioneaza in mai multe tari europene si din lume, fara sa nege ca exista intr-adevar in unele tari o separare a supravegherii de politica monetara :

"Dar, in ultima vreme, tari care au separat supravegherea de banca centrala, in institutii specializate, revin la sistemul unificat. Romania, prin lege, a mentinut supravegherea la Banca Centrala. Acest sistem este "scapat din frau" numai in conceptia domnului Patriciu. In realitate, daca la aceasta ora contribuabilul roman nu este obligat sa scoata din buzunar nici macar un singur leu pentru a finanta banci aflate in dificultate, aceasta performanta arata ca tocmai unificarea politicii monetare cu supravegherea, la Banca Centrala, asigura fluiditatea si soliditatea sistemului bancar romanesc".


Banca Nationala a avut in vedere fiecare precizare facuta de Dinu Patriciu astfel ca a inclus in comunicat mai multe raspunsuri care sa nu lase nimic neacoperit in ceea ce priveste critica pe care omul de afaceri a exprimat-o la adresa sistemului bancar din tara: "Reamintim ca sistemul bancar din Romania, in care sunt integrate cele mai multe dintre institutiile de credit, a fost intr-adevar restructurat de la cap la coada. In urma acestor restructurari a rezultat un sistem bancar modern si eficient, care la aceasta ora are o solvabilitate de peste 14%. Cu peste 6% peste normele internationale. In legislatia romaneasca nu exista niciun fel de restrictii de ordin geografic sau cu privire la marimea institutiilor de credit. Asa ca, dupa incheierea procesului de restructurare, a rezultat un sistem de creditare diversificat: 39 de banci sunt universale, cu o retea de sucursale in toata tara (marile banci, de deasupra, cum noteaza domnul Patriciu); doua banci pentru locuinte; 48 de cooperative de credit, plus o banca centrala a cooperativelor; 206 institutii financiare nebancare, care acorda credite si 2.957 de case de ajutor reciproc. Astfel de institutii se infiinteaza atunci cand exista initiativa, capital si interese de afaceri, o cerinta esentiala fiind respectarea criteriilor legale".

In ceea ce priveste declaratia omului de afaceri care amintea ca bancile trimit banii in afara tarii si ca isi retrag sprijinul acordat companiilor din mediul privat, BNR-ul a comunicat ca, in realitate, "sucursalele din Romania au inceput sa trimita catre grupurile din care fac parte tot mai multi bani", dar ca problema este faptul ca sumele care mai raman in tara pentru companiile private sunt foarte mici astfel ca se creeaza necesitatea investitiilor". Astfel, potrivit aceluiasi comunicat, bancile din Romania detineau la 31 august 2011 circa 22 de miliarde de euro atrase din afara tari, 20,2 miliarde euro fiind de la bancile-mama.

Averea detinuta de omul de afaceri Dinu Patriciu este estimata in prezent la 2,2 miliarde de lei, iar intrarea in sistemul bancar a lui Patriciu a avut loc in 2009 cand acesta a achizitionat Banca Populara a Georgiei. Patriciu detine mai multe companii in diferite domenii si este cel care controleaza grupul Mercadia Holland, detinator al magazinelor Mic.ro, Macro si MiniMax Discount, al caselor de pariuri Bet Cafe Arena, BioGood (magazine cu produse bio), precum si al restaurantelor Heritage si Madame Pogany's din Bucuresti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016