Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[MODEL] Contract imprumut salariat, reglementari cheie si monografie contabila

06-Mar-2025
1618
[MODEL] Contract imprumut salariat, reglementari cheie si monografie contabila
Contractul de imprumut acordat salariatului este un instrument juridic prin care un angajator poate oferi unui angajat o suma de bani, cu obligatia de restituire conform unor conditii stabilite de comun acord. Aceasta practica este reglementata de legislatia muncii si fiscala, iar modalitatea de acordare si rambursare trebuie sa fie clar definita in contract. In plus, inregistrarea contabila a imprumutului trebuie realizata corect, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare.

In acest articol, vom analiza principalele reglementari cu privire la contractul de imprumut acordat salariatilor si vom prezenta monografia contabila aferenta. De asemenea, va vom pune la dispozitie un model de contract care poate fi utilizat ca reper in astfel de situatii.

In ce conditii poate imprumuta o companie un angajat

Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 nu interzice acordarea de imprumuturi de catre o societate comerciala propriilor angajati. De asemenea, potrivit articolului 2158, alineatul (2) din Codul Civil, daca o persoana ofera un imprumut fara a desfasura aceasta activitate cu titlu profesional, nu i se aplica reglementarile specifice institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare. Acest aspect subliniaza ca imprumuturile ocazionale, acordate fara scop comercial sau de obtinere a unor venituri, sunt permise si nu sunt supuse normelor stricte aplicabile sectorului bancar si financiar.

Prin urmare, conform legislatiei in vigoare, o societate poate acorda imprumuturi angajatilor sai. Totusi, trebuie respectate anumite conditii, printre care:
  • Imprumutul trebuie documentat printr-un contract scris 
  • In contract trebuie stabilite conditii clare privind suma, perioada de rambursare si dobanda 
  • Din punct de vedere fiscal, exista implicatii atat pentru angajator, cat si pentru angajat

Reglementari cheie cu privire la imprumutarea salariatilor

O societate trebuie sa tina cont de urmatoarele reglementari cheie atunci cand acorda un imprumut salariatilor sai:

1. Decizia de acordare imprumut trebuie sa fie luata in cadrul AGA. Se recomanda intocmirea unei decizii AGA de aprobare sau de o decizie a asociatului unic. 

2. Acordarea unor astfel de imprumuturi din partea societatii trebuie sa aiba caracter ocazional. Imprumuturile se acorda limitat si fara scopul de a obtine venituri (din dobanzi care sa sustina existenta societatii), ci in scopul fidelizarii si motivarii angajatilor. Doar daca se indeplinesc aceste conditii, operatiunea nu se poate incadra ca activitate de creditare efectuata cu titlu profesional. 

3. Imprumutul sa fie documentat printr-un contract. In contract, trebuie sa se includa suma imprumutata, termenul de rambursare , modalitatea de rambursare, alte drepturi si obligatii ale partilor. De asemenea, se recomanda si specificarea mentiunii daca contractul de munca inceteaza din orice motiv - angajatul sa restituie suma imprumutata la data incetarii contractului de munca. 

4. Contractul de imprumut poate contine si un anumit procent de dobanda. Absenta dobanzii ar putea fi considerata o subventie, un avantaj acordat salariatului, putand fi reinterpretata fiscal ca un venit impozabil (conform art. 76 alin. (2) lit. s) din Codul fiscal). Totusi, imprumutul acordat salariatului nu reprezinta avantaj in natura daca salariatul il restituie, chiar daca angajatorul nu ii percepe dobanda.

In acest sens art. 76 alin. (4) lit. s) stabileste ca NU reprezinta venit impozabil diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala stabilita prin negociere (care poate fi 0 lei) si dobanda practicata pe piata, pentru credite si depozite. Aceeasi prevedere se regaseste si in ceea ce priveste contributiile sociale la art. 142 lit. q). 


5. Retinerile sumelor de plata din drepturile salariale. Conform art. 169 alin. (1) din Codul muncii, nu se pot face retineri salariale in afara cazurilor prevazute de lege, decat in baza unei hotarari judecatoresti definitive. Astfel, daca angajatul nu ramburseaza imprumutul in mod voluntar, angajatorul va trebui sa obtina o hotarare judecatoreasca pentru a putea recupera suma prin retineri salariale.

Totusi, din practica judiciara in materie, retinerile din drepturile salariale sunt posibile daca acestea se bazeaza pe o conventie incheiata intre angajator si salariat, in temeiul dispozitiilor Codului Civil, prin care partile au convenit asupra simplificarii executarii datoriilor reciproce prin compensare. Cu alte cuvinte, daca in contractul de imprumut este specificat faptul ca restituirea imprumutului se va efectua prin retineri din salariu de catre angajator, atunci acest lucru este permis. 

6. Compania ar trebui sa aiba implementata o politica de acordare a imprumuturilor catre angajati. Aceasta poate include printre altele: cuantumul maxim al imprumutului, conditiile de solicitare din partea salariatilor, conditiile de acordare de catre societate, perioada pe care se acorda, modalitatile de plata, data certa a rambursarii.

202 modele de documente - contracte si acte comerciale in conformitate cu noul Cod civil si GDPR! - Modelele sunt actualizat conform legislatiei in vigoare si sunt EDITABILE!

Model contract imprumut salariat

Va prezentam mai jos un model de contract imprumut salariati. Documentul poate fi descarcat si in format PDF »»

CONTRACT DE IMPRUMUT NR. .......... 

Prezentul contract s-a incheiat astazi ......................, intre:

A. PARTILE 
S.C. ...................................................................... SRL, cu sediul in Localitatea ....................................., str. ......................................................................... Nr ........, Bl ........ Ap ......, inregistrata la Registrul Comertului sub Nr. ............................. Cod Fiscal ............................., cont bancar ......................................deschis la ...................................................in calitate de CREDITOR, reprezentata prin dl/dna ............................., in calitate de administrator al societatii.

Si
...................................................................... , domiciliat(a) in .............................................................., Str. ..................................................., bloc ..........., etaj ......., ap. ............, posesor al cartii de identitate seria ..... nr. .......... eliberat de .............................. in calitate de DEBITOR; 


B. OBIECTUL CONTRACTULUI 

Obiectul contractului consta in acordarea unui imprumut banesc in suma de ............................. lei , cu dobanda de ... % / an .

C. TERMENUL DE RESTITUIRE 

Restituirea imprumutului se va face prin transfer bancar in contul creditorului ........................................deschis la ..........................................................., facandu-se precizarea pe ordinul de plata ca suma reprezinta restituirea datoriei . 

Durata imprumutului este de 2 (doi) ani, respectiv perioada .........................................................................

Rambursarea imprumutului se va face in 24 (douazecisipatru) de rate egale , scadente lunar pe data de ........................ , incepand cu luna ianuarie 2024 .

Dobanda urmeaza a fi calculata asupra sumei imprumutate .
Dobanda se va plati lunar, odata cu transa de imprumut rambursata .

D. STINGEREA IMPRUMUTULUI 

Contractul de imprumut se stinge prin plata facuta la termenul prevazut in contract. 

E. CLAUZE CONTRACTUALE 

In cazul in care contractul de munca al debitorului inceteaza din orice motiv , acesta se obliga sa restituie suma imprumutata la data incetarii contractului de munca , impreuna cu dobanda aferenta .


Prezentul contract a fost incheiat in 2 exemplare originale, cate unul pentru fiecare parte. 


CREDITOR DEBITOR 
.............................. .............................


Citeste si:  Contract de imprumut intre firme. MODEL si conditii

Monografie contabila

Monografia contabila pentru acordarea unui imprumut salaritilor contine urmatoarele inregistrari:
  • Acordarea imprumutului:
461 Debitori diversi - analitic salariat = 5121 Conturi la banci in lei
  • Incasarea ratelor privind imprumutul:
5121 Conturi la banci in lei = 461 Debitori diversi - analitic salariat
  • Venitul din dobanda - la fiecare scadenta a dobanzii se va inregistra, daca este prevazuta in contract:
461 Debitori diversi - analitic salariat = 766 Venituri din dobanzi
  • Incasarea dobanzii:
5121 Conturi la banci in lei = 461 Debitori diversi - analitic salariat 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016