Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

21-Ian-2025
947
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata.

NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. Obligatia vizeaza companiile inregistrate direct, prin reprezentant fiscal sau cele cu sedii fixe in Romania, conform Ordinului ANAF nr. 1.783/2021.

Ce presupune versiunea simplificata?

Nerezidentii nu vor raporta sectiunile «General ledger accounts», nici sectiunile de «Customers» si de «Suppliers» (balanta de clienti si de furnizori).

Vor ramane insa obligati sa declare urmatoarele:

  • Sectiunea „Header” – informatii generale din fisierul SAF-T.
  • Tabela de taxe, unitatile de masura si catalogul de produse, din sectiunea „Master files”.
  • Facturile emise si primite, la nivel de detaliu pe linie „(Sales Invoices”, „Purchase Invoices”).

Raportarea trebuie efectuata lunar sau trimestrial, in functie de perioada fiscala de TVA. Pentru a asigura conformarea, grupurile de companii ar trebui sa identifice entitatile vizate si sa decida daca transmiterea SAF-T va fi gestionata intern sau externalizata.

NOU! De la 1 ianuarie 2025, firmele mici sunt obligate sa depuna Declaratia 406 SAF-T! Iata cele mai importante dificultati cu care se vor confrunta contabilii si care sunt solutiile, AICI>>

Aceasta schimbare aduce noi cerinte de raportare pentru nerezidenti, iar pregatirea din timp este esentiala pentru evitarea erorilor sau sanctiunilor. Totodata, companiile vizate beneficiaza de o structura simplificata, adaptata statutului lor de contribuabili inregistrati doar in scopuri de TVA.

Noi obligatii nerezidenti – spete utile

In continuare vom detalia o speta utila cu privire la aplicarea raportarii SAF-T in cazul contribuabililor nerezidenti, asa cum a fost explicata de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro.

Speta 1. Nerezidenti. Raportare SAF-T

Am dori sa stim daca un nerezident inregistrat doar in scopuri de TVA in Romania, fara salariati, care desfasoara activitati de comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule, va avea obligatia de a depune declaratia SAF-T pentru stocuri, in cazul in care aceasta i se va solicita de catre ANAF.

Intelegem ca, incepand cu 01.01.2025, nerezidentul va avea obligatia depunerii declaratiei lunare SAF-T. Totusi, avand in vedere ca nerezidentul declara in Romania doar tranzactiile supuse TVA, dorim sa stim daca va avea si obligatia raportarii declaratiei SAF-T pentru stocuri.

Specialistul ne spune urmatoarele. Contribuabilii nerezidenti vizati de obligatia raportarii SAF-T sunt cei care sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania, fie direct, fie printr-un reprezentant fiscal, sau cei care au inregistrat un sediu fix in Romania. Practic, orice nerezident care are un cod de TVA in Romania va fi obligat sa depuna declaratii SAF-T incepand cu anul 2025.

NOU! De la 1 ianuarie 2025, firmele mici sunt obligate sa depuna Declaratia 406 SAF-T! Iata cele mai importante dificultati cu care se vor confrunta contabilii si care sunt solutiile, AICI>>

Volumul de informatii incluse in declaratie este ceea ce face diferenta intre schema SAF-T pentru rezidenti si cea pentru nerezidenti.

Cu alte cuvinte, pentru rezidenti, raportarile sunt mai detaliate, cuprinzand o multitudine de informatii contabile si fiscale.

Pentru nerezidenti, focusul este pe raportarea din perspectiva TVA a tranzactiilor, raportarea vizand in principal facturile emise si primite.

Informatiile raportabile in schema SAF-T pentru societatile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA si care nu au obligatia tinerii unei evidente contabile in Romania sunt:

1.Header [Antetul];

2.MasterFiles [Fisiere Master] cu anumite subsectiuni: 2.5. Tax Table [Tabela Taxe] 2.6 UOMTable [Tabela UOM/Unitati de Masura] 2.9. Products [Produse]

Sectiunea MasterFiles (Fisierele Master)

Contine date preluate din Registrul-Jurnal, Furnizori, Clienti, Produse, Stocuri, Active etc

4. Source Documents [Documente Sursa] cu urmatoarele sub-sectiuni: 4.1. Sales Invoices [Facturi de Vanzare] 4.2. Purchase Invoices [Facturi de Achizitii]

Raportarea elementului AccountID in structura InvoiceStructure se va face utilizand contul contabil asociat pentru operatiunile respective de achizitie si vanzare conform Planului de Conturi pentru Societati Comerciale Generale, 401 Furnizori si respectiv 411 Clienti. In structura InvoiceLine, raportarea elementului AccountID se va face utilizand conturile contabile asociate pentru operatiunile respective conform Planului de Conturi pentru Societati Comerciale Generale, respectiv cu titlul de exemplu:

In cazul facturilor de vanzare se vor raporta conturile de venit corespunzatoare, de exemplu: 707 Venituri din vanzarea marfurilor, 704 Venituri din servicii prestate, in functie de natura tranzactiei

In cazul facturilor de achizitie se vor raporta conturile de cheltuiala sau de stoc, de exemplu: 628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti , 371 Marfuri, in functie de natura tranzactiei

Societati Comerciale Generale, 401 Furnizori si respectiv 411 Clienti. In structura InvoiceLine, raportarea elementului AccountID se va face utilizand conturile contabile asociate pentru operatiunile respective conform Planului de Conturi pentru Societati Comerciale Generale, respectiv cu titlul de exemplu:

In cazul facturilor de vanzare se vor raporta conturile de venit corespunzatoare, de exemplu: 707 Venituri din vanzarea marfurilor, 704 Venituri din servicii prestate, in functie de natura tranzactiei

In cazul facturilor de achizitie se vor raporta conturile de cheltuiala sau de stoc, de exemplu: 628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti, 371 Marfuri, in functie de natura tranzactiei.

In baza informatiilor prezentate anterior, Sectiunea MasterFiles (Fisierele Master) contine date preluate din Registrul-Jurnal, Furnizori, Clienti, Produse, Stocuri, Active etc.

Raportarea pe stocuri se face la cerere, insa sunt pareri conform carora , firmele nerezidente inregistrate doar in scopuri de tva in RO, nu au obligatia gestionarii stocurile dupa regulile contabilitatii romanesti si prin urmare nici obligatia raportarii pe Stocuri.

NOU! De la 1 ianuarie 2025, firmele mici sunt obligate sa depuna Declaratia 406 SAF-T! Iata cele mai importante dificultati cu care se vor confrunta contabilii si care sunt solutiile, AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016