Obligativitatea utilizarii sistemului SAF-T se extinde si la persoanele nerezidente, de aceea este bine, in acest context, sa aflati mai mult detalii despre contribuabilii vizati de aceasta raportare si ce informatii trebuie sa contina schema SAF-T.
In plus, specialistii nostri va pun la dispozitie doua studii de caz importante cu privire la raportare SAF-T in cazul persoanelor nerezidente.
Ce contribuabili nerezidenti sunt vizati de obligatia raportarii SAF-T?
Contribuabilii nerezidenti vizati de obligatia raportarii SAF-T sunt cei care sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania, fie direct, fie printr-un reprezentant fiscal, sau cei care au inregistrat un sediu fix in Romania. Practic, orice nerezident care are un cod de TVA in Romania va fi obligat sa depuna declaratii SAF-T incepand cu anul 2025.
Volumul de informatii incluse in declaratie este ceea ce face diferenta intre schema SAF-T pentru rezidenti si cea pentru nerezidenti. Cu alte cuvinte, pentru rezidenti, raportarile sunt mai detaliate, cuprinzand o multitudine de informatii contabile si fiscale.Pentru nerezidenti, focusul este pe raportarea din perspectiva TVA a tranzactiilor, raportarea vizand in principal facturile emise si primite.
Informatiile raportabile in schema SAF-T pentru societatile nerezidente
Conform Anexei 1 la Ordinul 1783/2021, sectiunea 3 din SAF-T va cuprinde inregistrarile contabile, la nivel de tranzactie, incluzand conturile contabile analitice stabilite conform planului de conturi romanesc (AccountID), efectuate in perioada de raportare din Registrul Jurnal.
‘’ORDIN nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal
Anexa nr. 1
Natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal
5. In tabelul de mai jos sunt prezentate sectiunile si subsectiunile raportabile prin SAF-T, definind structura SAF-T obligatorie pentru Romania, pe baza recomandarilor OCDE versiunea 2.0.
3 GeneralLedgerEntries (Inregistrari contabile - Registrul-jurnal)
Contine informatii despre inregistrarile contabile efectuate in perioada de raportare asa cum sunt inregistrate in sistemul contabil al contribuabilului/platitor.
Se vor raporta inregistrarile contabile, la nivel de tranzactie, incluzand conturile contabile analitice stabilite conform planului de conturi romanesc (AccountID).’’
Trebuie mentionat si faptul ca, in conformitate cu ghidul SAF-T emis de catre ANAF, informatiile raportabile in schema SAF-T pentru societatile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA si care nu au obligatia tinerii unei evidente contabile in Romania sunt doar:
1.Header [Antetul];

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examen Consultant Fiscal 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulBaza de impozitare V-am prezentat care este serviciul in cuprinsul intrebarii: bonus acordat furnizorului de afine. Considerati ca este un serviciu accesoriu?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDATE INFORMATIVE la data de 31 decembrie 2024 La ce rand in bilant, in F30 (entitati mici), se trec creditele bancare lei si euro pe termen lung si scurt, obtinute de o societate din Romania de la o banca din Romania (Intesa,...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAccize energie electrica prosumator Suntem un operator care producem energie electrica cu panouri fotovoltaice. Cantitatea produsa depaseste consumul propriu, pentru care am obtinut scutirea de la plata accizelor....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulUtilizare zilieri in baruri si restaurante. Conditii, activitati permise si obligatii fiscale. La un bar unde se servesc bauturi alcoolice, nealcoolice, cafea si inghetata este posibil sa lucreze zilieri? Daca da, va rog sa imi spuneti ce activitati pot presta, ce taxe se...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAcordare bonus colaboratori Societatea platitoare de impozit pe profit, inregistrata in scop de tva comercializeaza afine pe plan intern si international (LIC + export). Afinele sunt achizitonate de la...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
2.MasterFiles [Fisiere Master] cu anumite subsectiuni:
2.5. Tax Table [Tabela Taxe]
2.6 UOM Table [Tabela UOM/Unitati de Masura]
2.9. Products [Produse]
4. Source Documents [Documente Sursa] cu urmatoarele sub-sectiuni:
4.1. Sales Invoices [Facturi de Vanzare]
4.2. Purchase Invoices [Facturi de Achizitii].
Studii de caz utile
In continuare vom vedea cateva studii de caz utile cu privire la aplicarea sistemului SAF-T de persoanele nerezidente, asa cum au fost explicate de specialistii de la portalcodulfiscal.ro.
Speta 1. Declaratia 406. Nerezidenti
Compania noastra este mandatata ca reprezentant fiscal (cu cod TVA distinct) al clientului nostru german. Activitatea presupune importul de materii prime extracomunitare si utilizarea lor ulterioara (prin transfer intre gestiuni) in fabricarea de textile. Din punctul de vedere al TVA, exista plati de TVA si decontul aferent. De la 1 ianuarie 2025 trebuie depusa declaratia SAF-T.
Este necesara declararea stocurilor in SAF-T pentru acest reprezentant fiscal?
Conform ghidului SAF-T, informatiile raportabile in schema SAF-T pentru societatile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA si care nu au obligatia tinerii unei evidente contabile in Romania contin detalii cu privire la produse (bunuri sau servicii), precum cod produs, indicator, grupa, descriere, unitate de masura, incadrare tarifara (cod NC), metoda de evaluare (FIFO, LIFO, CMP) etc.
Note:
In cadrul acestei subsectiuni se vor raporta informatii cu privire la produsele (bunuri sau servicii), dupa cum urmeaza:
-Produse stocate incluzand: materii prime, materiale consumabile, produse finite, marfuri;
Nu este obligatorie raportarea in aceasta subsectiune a produselor in curs de executie.
In cadrul acestei subsectiuni se vor raporta informatii cu privire la toate produsele, asa cum au fost definite mai sus, ce au fost achizitionate, vandute sau se afla in stoc in perioada de raportare. Contribuabilii pot opta sa raporteze toate produsele utilizate in mod obisnuit, indiferent daca acestea au fost achizitionate, vandute sau se afla in stoc in perioada de raportare.
Prin urmare se declara si aceasta subsectiune de Produse.
In situatia in care va referiti la D406-Stocuri
Cu privire la SAF-T stocuri in OpANAF 1783 se precizeaza ca:
Informatiile privind "stocurile de produse" si "productie in curs" sunt transmise pe baza unei solicitari specifice din partea organelor fiscale centrale. In functie de perioada pentru care se solicita furnizarea informatiilor privind stocurile prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii furnizeaza una sau mai multe declaratii informative cuprinzand subsectiunile din fisierul SAF-T relevante pentru "Stocuri", separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse in perioada pentru care a fost trimisa solicitarea din partea organelor fiscale centrale.
Declaratiile informative D406 pentru "Stocuri" se depun in termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii.
Pentru declaratia informativa D406 transmisa cu erori identificate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si pentru care a fost comunicata recipisa ce le semnaleaza, contribuabilul retransmite integral Declaratia informativa D406, care trebuie sa cuprinda fisierul SAF-T corectat.
Pentru a depune SAF-T stocuri ar trebui sa aveti obligatia evidentei contabila , intrucat D406 pentru stocuri contine:
Declaratia informativa D406 - Stocuri:
1. Header [Antetul];
2. MasterFiles [Fisiere Master] cu anumite subsectiuni:
2.1 GeneralLedgerAccounts [Conturile contabile - Registrul Jurnal]
2.5 TaxTable [Tabela Taxe]
2.6 UOMTable [Tabela UOM]
2.7 AnalysisTypeTable [Tabela Tipuri Analiza]
2.8 MovementTypeTable [Tabela Tipuri Miscari]
2.9 Products [Produse]
2.10 PhysicalStock [Stocuri]
2.11 Owners [Proprietari] 4. Source Documents [Documente Sursa] cu urmatoarele subsectiuni:
4.4 MovementOfGoods [Miscari Bunuri]
Prin urmare, chiar daca nu se face referire clara la aceasta declaratie, apreciez ca organele fiscale nu ar trebui sa solicite aceasta declaratie, avand in vedere ca societatile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA au obligatia evidentei din punct de vedere al documentelor privind TVA si nu evidenta miscarii stocurilor:
Subsectiunea PhysicalStock [Stocuri): contine detalii cu privire la stocuri, precum ID-ul depozitului unde se gasesc bunurile, codul de identificare al produsului, detalii despre proprietarul stocurilor, codul de incadrare tarifara (codul NC), detalii privind cantitatea la inceput si la final de perioada de raportare, valoarea stocului la inceput si la final de perioada de raportare etc.
In cadrul acestei subsectiuni se vor raporta informatii atat cu privire la stocurile proprietatea contribuabilului, cat si cu privire la stocuri ale tertilor aflate la dispozitia contribuabilului, spre exemplu: stocuri in custodie, stocuri in consignatie, bunuri primite spre prelucrare, ambalaje returnabile etc.
Se vor raporta informatii cu privire la fiecare tip de produs de produs, din cadrul fiecarei gestiuni.
Contribuabilii care aplica drept metoda de evaluare a stocurilor FIFO, LIFO, vor raporta informatiile cu privire la stocuri, tinand cont de pretul unitar aplicat pentru fiecare produs. Respectiv, in cadrul acestei subsectiuni vor raporta fiecare produs per gestiune si per pret unitar aplicabil.
Contribuabilii care aplica drept metoda de evaluare a stocurilor CMP, vor raporta in cadrul elementului UnitPrice, pretul mediu ponderat aplicabil la inceputul perioadei de raportare, respectiv la sfarsitul perioadei de raportare.
Elementele StockCharacteristic si StockCharacteristicValue se vor completa doar pentru produsele accizabile pentru care intervine obligatia de marcare si colorare conform prevederilor din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru restul produselor, acest campuri vor fi completate cu NULL.(0 – zero).
Speta 2. Refacturare cheltuieli de catre un nerezident
Sa luam cazul urmator. Societatea A rezidenta in Romania, platitoare de impozit pe profit incheie 2 contracte cu societatea B nerezident - afiliat:
1. Contract privind refacturarea unor cheltuieli de asigurare de raspundere civila.
Societatea B plateste asigurarea in valoare totala pentru grup, partea pentru societatea A ce ii revine va fi facturat de catre societatea B. Se inregistreaza acest contract la ANAF? Din punct de vedere contabil care este nota contabila de inregistrare? Se declara in D207? Care este codul SAF-T privind declararea?
2. Refacturarea unor cheltuieli privind utilizarea unui program "supplier on".
Societatea A rezidenta in Romania, platitoare de impozit pe profit utilizeaza acest program impreuna su societatea B din grup nerezident.
Societatea B primeste o factura de la client pentru utilizarea programului. Aceasta factura este ulterior refacturata - partea care ii revine utilizatorului A. Se inregistreaza acest contract la ANAF? Din punct de vedere contabil care este nota contabila de inregistrare? Se declara in D207? Care este codul SAF-T privind declararea?
Specialistul ne spune ca nu se inregistreaza niciunul dintre contracte la ANAF deoarece nu privesc servicii prestate aferente obiectului de activitate al fimei.
Conform OPANAF 2994/2016
(1) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania care genereaza venituri impozabile.
Din prevederile legale de mai sus se observa ca acestea fac referire la prestarea de servicii pe teritoriul Romaniei, ori refacturarea de asigurari respectiv servicii contabile nu reprezinta un serviciu prestat pe teritoriul Romaniei.
Mai mult, nerezidentul care va refactureaza cheltuilile nu obtine un venit pe teritoriul Romaniei, aceste servicii nefiind aferente obiectului de activitate al acestuia.
Prin urmare, in opinia mea, nu fac obiectul impozitului pe venitul nerezidentilor deci nu trebuie depuse nici declaratiile 100 si 207.
Se declara in SAFT.
In ceea ce priveste tratamentul fiscal se vor avea in vedere prevederile normelor de aplicare ale codului fiscal,art.286, alin (4), pct. 30 alin. 5
5) Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
(6) In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.
Asadar, in cazul in care B factureaza lui A in regim de scutire (asigurarile sunt scutite de TVA) A va inregistra factura in regim de scutire. Se vor declara in D300 la rd.30
In ceea ce priveste serviciile de utilizare a programului supplier on, acestea sunt impozabila la beneficiar adica A, locul prestarii fiind in Romania. Prin urmare se va inregistra
1. In cazul asigurarilor:
613 = 461
2. In cazul programului contabil:
628 = 401
4426 = 4427
Se declara in D390 si D300 la rd. 5 si 5.1 si 20 si 20.1.