Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noua fata a comertului cu alimente. Vezi ce masuri propune Comisia!

08-Mai-2013
2716
Comisia Europeana a adoptat un pachet de masuri destinat sa consolideze controlul aplicarii standardelor in materie de sanatate si de siguranta pentru intregul lant agroalimentar. Siguranta alimentelor este esentiala pentru a asigura increderea consumatorilor si sustenabilitatea productiei alimentare.


Pachetul de masuri ofera o abordare modernizata si simplificata, bazata mai mult pe riscuri, cu privire la protectia sanatatii, precum si instrumente de control mai eficiente care sa asigure aplicarea eficace a normelor de functionare a lantului alimentar.

Pachetul raspunde apelului la o legislatie mai simplificata si la reglementari mai inteligente, reducand astfel sarcina administrativa pentru operatori si simplificand mediul de reglementare. Se acorda o atentie deosebita impactului acestei legislatii asupra IMM-urilor si a microintreprinderilor, care sunt scutite de elementele cele mai costisitoare si mai impovaratoare ale legislatiei.

Corpul legislativ actual al UE care reglementeaza lantul alimentar consta in aproape 70 de acte legislative. Pachetul de reforme adoptat va reduce numarul acestora la 5 acte legislative si, de asemenea, va simplifica formalitatile administrative din cadrul proceselor si al procedurilor pe care trebuie sa le parcurga fermierii, crescatorii de animale si operatorii din sectorul alimentar (producatori, prelucratori si distribuitori), pentru ca acestia sa isi poata desfasura mai usor activitatea.


Tonio Borg, comisarul pentru sanatate si consumatori, a declarat: "Industria agroalimentara este cel de-al doilea mare sector economic din UE, cu peste 48 de milioane de angajati si cu o valoare a productiei de aproximativ 750 de miliarde EUR pe an. Europa detine cele mai ridicate standarde din lume in materie de siguranta alimentara. Totusi, recentul scandal al carnii de cal, desi nu a prezentat niciun risc pentru sanatate, a demonstrat ca sistemul este perfectibil. Pachetul de reforme adoptat soseste intr-un moment oportun, aratand ca sistemul poate face fata provocarilor cu care se confrunta, si, in plus, integreaza unele dintre invatamintele trase. intr-un cuvant, pachetul vizeaza sa ofere norme mai inteligente pentru alimente mai sigure."


Intreprinderile vor beneficia de norme mai simple, bazate pe date stiintifice si pe riscuri, in ceea ce priveste sarcina administrativa redusa, precum si de procese si masuri mai eficiente pentru finantarea si consolidarea controlului si eradicarii bolilor animalelor si ale plantelor. Consumatorii vor beneficia de produse mai sigure si de un sistem de control mai eficace si mai transparent de-a lungul lantului agroalimentar.



Principalele elemente ale propunerii

Controale oficiale


Comisia a recunoscut necesitatea de a consolida instrumentele de care dispun autoritatile competente din statele membre pentru a verifica respectarea legislatiei UE pe teren (prin controale, inspectii si teste).
Scandalurile alimentare recente au demonstrat inca o data ca autoritatile insarcinate cu controlul aplicarii legislatiei trebuie sa ia masuri mai eficace pentru a-i proteja atat pe consumatori, cat si pe operatorii cinstiti impotriva riscurilor (si in termeni economici) care pot aparea ca urmare a incalcarii normelor de-a lungul lantului.
Noile norme urmaresc o abordare bazata mai mult pe riscuri, permitand astfel autoritatilor competente sa isi concentreze resursele asupra unor probleme mai importante.
Actualul sistem de taxe pentru finantarea implementarii eficace a acestor controale in cadrul unui sistem sustenabil de-a lungul intregului lant va fi extins la alte sectoare din cadrul lantului care nu sunt taxate in prezent.
Microintreprinderile vor fi scutite de aceste taxe, dar nu si de controale, pentru a nu le fi afectata competitivitatea.
Statele membre vor trebui, de asemenea, sa integreze pe deplin controalele antifrauda in planurile lor nationale de control si sa se asigure ca, in aceste cazuri, sanctiunile financiare sunt stabilite la niveluri cu adevarat disuasive.


Sanatatea animalelor

Pachetul va introduce un singur act legislativ pentru reglementarea sanatatii animalelor in UE, bazat pe principiul ca "este mai usor sa previi decat sa vindeci".

Scopul sau este de a ameliora standardele si de a furniza un sistem comun care sa permita o mai buna detectare si un control mai eficient al bolilor si care sa solutioneze intr-un mod coordonat riscurile in materie de sanatate si de siguranta a alimentelor pentru oameni si animale.

Acest sistem imbunatatit, asociat cu norme mai performante in materie de identificare si de inregistrare, le va conferi celor care se ocupa cu protectia lantului nostru alimentar (de exemplu, fermierii si veterinarii) capacitatea de a interveni rapid pentru a limita raspandirea bolilor si a minimiza impactul acestora asupra septelului si asupra consumatorilor.

In plus, pachetul introduce categorizarea/prioritizarea bolilor care necesita interventie la nivelul UE si, ca atare, permite aplicarea unei abordari bazate mai mult pe riscuri si utilizarea adecvata a resurselor.

Pachetul prevede un nivel suficient de flexibilitate pentru a ajusta masurile de sanatate animala in functie de dimensiunile si de natura unitatilor (de exemplu, intreprinderi mici si mijlocii, exploatatii pentru activitati recreative etc.), precum si in functie de circumstantele locale, in special in ceea ce priveste cerintele de inregistrare si de aprobare aplicabile pentru unitati si pentru detinerea de animale sau produse.

Pe o scara mai larga, legislatia trebuie sa fie destul de flexibila si de solida pentru a permite reactia eficace a intregii UE in caz de schimbari climatice importante, oferindu-ne astfel instrumentele necesare pentru solutionarea riscurilor emergente noi si necunoscute, astfel incat sa ne putem adapta rapid la noile evolutii stiintifice si la noile standarde internationale.

Sanatatea plantelor

Valoarea culturilor din UE este de 205 miliarde EUR anual. in absenta protectiei conferite de normele fitosanitare, acest sector ar suferi daune economice grave.
Agricultura, padurile si patrimoniul natural al Europei sunt amenintate de daunatori si de boli care ataca plantele. Ca urmare a globalizarii comertului si a schimbarilor climatice, au aparut tot mai multe specii noi de daunatori.

Pentru a impiedica instalarea acestor noi daunatori in UE si pentru a proteja atat cultivatorii, cat si sectorul forestier, Comisia propune actualizarea actualului sistem fitosanitar.

Se va pune mai mult accentul pe comertul cu risc ridicat cu produse provenind din tarile terte si pe o mai buna trasabilitate a materialului vegetal pe piata interna.

Legislatia introduce, de asemenea, o mai buna supraveghere si eradicarea timpurie a epidemiilor de noi specii de daunatori, precum si compensatii financiare pentru cultivatorii afectati de asemenea daunatori de carantina.


Materialul de reproducere a plantelor (inclusiv seminte)

La nivel mondial, 60% din valoarea exporturilor de seminte provine din UE.
Pachetul prevede norme mai simplificate si mai flexibile pentru comercializarea semintelor si a altor materiale pentru reproducerea plantelor, cu scopul de a asigura productivitatea, adaptabilitatea si diversitatea productiei vegetale si ale padurilor din Europa si de a facilita comertul cu acestea.
Gama larga de materiale si cerintele de testare imbunatatite vor contribui la protejarea biodiversitatii si la o practica a selectiei vegetate orientate spre agricultura sustenabila.
Utilizarea semintelor in gradini private nu este reglementata prin legislatia UE, iar gradinarii privati pot continua sa cumpere orice material vegetal si sa isi vanda semintele in cantitati mici. in plus, se va clarifica faptul ca orice neprofesionist (de exemplu, gradinarii privati) poate face schimb de seminte cu alti gradinari privati, fara a intra sub incidenta normelor regulamentului propus.
Scopul legislatiei este de a introduce o alegere mai larga pentru utilizatori , incluzand astfel noi soiuri ameliorate si testate, materiale care nu respecta definitia soiului (materiale eterogene), soiuri traditionale si materiale de nisa.

Cu toate acestea, noile norme, in acord cu agenda Comisiei privind o mai buna reglementare, tin seama de tipul de materiale, de conditiile de productie si de dimensiunea intreprinderii in cauza. Astfel, in ceea ce priveste vechile soiuri traditionale si materialele eterogene, sunt prevazute doar norme de inregistrare mai putin stricte. Aceste categorii sunt scutite de testare si de alte cerinte ale legislatiei.

In plus, sarcina administrativa este redusa pentru microintreprinderi, care pot comercializa orice tip de material ca "material de nisa" fara inregistrare.
Mai mult, microintreprinderile sunt, in general, scutite de taxe de inregistrare.



Etapele urmatoare

Celelalte institutii ale UE, inclusiv Parlamentul European si Consiliul, vor analiza pachetul de masuri al Comisiei si vor isi adopta pozitiile in timp util. in stadiul actual, se poate estima ca pachetul va intra in vigoare in 2016.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016