Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati privind Codul fiscal cu aplicabilitate incepand cu ianuarie 2017

20-Dec-2016
8106

Va reamintim ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 977 din 06 decembrie 2016, a fost publicata OUG nr. 84, prin care se aduc modificari si completari Codului fiscal,cu aplicabilitate incepand cu ianuarie 2017. Noile prevederi vizeaza in special urmatoarele: Titlul II - "Impozitul pe profit"

Se introduc reglementari cu privire la stabilirea anului fiscal modificat, respectiv la conditiile in care, persoanele care au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic pot reveni la anul fiscal calendaristic sau pot opta pentru modificarea perioadei anului fiscal modificat.

Se abroga prevederea privind termenului pana la care este aplicabila scutirea de impozit pe profitul reinvestit, respectiv 31 decembrie 2016, si se extinde aplicarea facilitatii si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice.

 Se introduc prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate cu pregatirea teoretica si/sau practica a elevilor in cadrul invatamantului profesional si tehnic, potrivit legii.

 Se modifica prevederile actuale, in sensul diminuarii limitei capitalului social al microintreprinderilor de la 25.000 euro la 45.000 lei, pentru care se poate aplica optiunea pentru plata impozitului pe profit Titlul IV -"Impozitul pe venit"

Se includ in categoria veniturilor neimpozabile bursele, premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport, echipamente de lucru/protectie si altele asemenea primite de elevi pe parcursul invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale.

Sunt considerate cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale in domeniul educatiei nationale.

Incepand cu 01 ianuarie 2017, pentru veniturile realizate in anul 2016, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor nu mai depun formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit


Deasemenea se elimina obligatia depunerii acestui formular si de catre platitorii urmatoarelor venituri:
- din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, din pensii, din arendare, precum si a persoanelor juridice care au obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului datorat de persoana fizica in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit sau titlului III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor si o persoana fizica, care au obligatia depunerii Declaratiei-112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit . Titlul V - "Contributii sociale obligatorii"

Includerea remuneratiei brute primite pentru activitatea prestata de zilieri in categoria veniturilor exceptate de plata contributiilor sociale obligatorii prevazute la art. 142 din Codul fiscal, in concordanta cu dispozitiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata.

Reglementarea termenului de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite prin lege, pentru perioade anterioare.( cum ar fi Legea nr. 85/2016 privind plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic din invatamantul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011, fara de care, platitorii diferentelor salariale care sunt unitati de invatamant de stat finantate de la bugetul de stat, ar plati obligatii fiscale accesorii.) Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata:

Incepand cu 1 ianuarie 2017 se introduce regimul special pentru agricultori, persoane fizice, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale care efectueaza activitati/servicii agricole si care, in prezent, intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA. Aplicarea regimului special presupune urmatoarele:

 - agricultorii nu deduc TVA pentru achizitii, dar nici nu colecteaza TVA pentru vanzari, indiferent de plafonul realizat. in schimb, primesc o compensatie in cota forfetara pentru acoperirea taxei aferente achizitiilor, astfel incat pretul produselor agricole/ tariful serviciilor agricole sa fie degrevate de taxa.
- regimul special este optional, acestia pot opta pentru a aplica regimul normal de TVA.
- agricultorii care aplica regimul special vor fi inscrisi intr-un registru special, iar beneficiarii acestora vor avea obligatia de a mentiona achizitiile efectuate de la agricultori intr-o evidenta distincta. Cei care in prezent sunt inregistrati in scopuri de TVA pot renunta in favoarea aplicarii regimului special pentru agricultori.
- compensatia se acorda gradual in cota forfetara, pe baza unui procent de compensare de 1% in anul 2017, 4% in 2018 si 8% in anul 2019.

 Se abroga prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari(ROI).


Se suspenda, pana la data de 31 decembrie 2019, obligatia depunerii declaratiilor informative (cod 392A, 392B si 393)

 Se modifica prevederile referitoare la masurile aplicabile contribuabililor care se reinregistreaza in scopuri de TVA, dupa ce inregistrarea a fost anulata de catre organele fiscale, in sensul ca:
- vor factura cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA, recuperand astfel taxa pe care au colectat-o
- pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care contribuabilii au codul anulat, vor putea deduce TVA dupa reinregistrare
- beneficiarii acestora vor putea deduce taxa aferenta cumpararilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat - cheltuielile inregistrate de contribuabilii inactivi si de beneficiarii acestora, vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal privind impozitul pe profit, la reactivarea potrivit Codului de procedura fiscala, fie in perioada fiscala din anul in curs, fie prin rectificarea declaratiei de impozit pe profit a anului fiscal precedent.

Baza legala: Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (Monitorul Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016).

Sursa: AJFP Bistrita-Nasaud

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici