Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

17-Mar-2025
895
ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025
Cuprins

OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.

Prevenirea spalarii banilor

Ordonanta de Urgenta 10/2025 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025. 

Asa cum apare in comunicatul de presa al Executivului, actul normativ reglementeaza incadrarea furnizorilor de servicii de criptoactive in categoria institutiilor financiare, largeste sfera definitiei furnizorului de criptoactive, introduce in sarcina furnizorilor de servicii de criptoactive a unor noi obligatii legate de precautia referitoare la relatiile transfrontaliere de corespondent, precum si de identificarea si evaluarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului asociat transferurilor de criptoactive directionate catre sau care provin de la o adresa negazduita, precum si introducerea unor noi contraventii in caz de nerespectare a acestor obligatii.

De asemenea, actul normativ largeste sfera entitatilor raportoare supravegheate si controlate de Banca Nationala a Romaniei prin introducerea furnizorilor de servicii criptoactive care au si statutul de institutii de credit sau institutii emitent de moneda electronica.

Totodata, ordonanta stipuleaza ca Autoritatea de Supraveghere Financiara are atributii de reglementare, supraveghere si control de catre furnizorii de servicii de criptoactive: depozitarii centrali de titluri de valoare, firmele de investitii, operatorii de piata, societatile de administrare a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau administratorii de fonduri de investitii alternative care solicita autorizare pentru furnizarea de servicii de criptoactive.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt toate aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Schimbari aduse de OUG 10/2025 pentru prevenirea spalarii banilor

Mai multi termeni importanti vor fi inlocuiti cu urmatorii:

  • criptoactiv, care inseamna un criptoactiv astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) pct. 5 din Regulamentul (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European si al Consiliului din 31 mai 2023 privind pietele criptoactivelor si de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 si (UE) nr. 1.095/2010 si a Directivelor 2013/36/UE si (UE) 2019/1.937, cu exceptia cazului in care se incadreaza in categoriile enumerate la art. 2 alin. (2), (3) si (4) din acelasi regulament sau se califica in alt mod drept fonduri;
  • furnizor de servicii de criptoactive care inseamna un furnizor in sensul definitiei de la art. 3 alin. (1) pct. 15 din Regulamentul (UE) 2023/1.114, daca furnizeaza unul sau mai multe servicii de criptoactive, in sensul definitiei de la art. 3 alin. (1) pct. 16 din acelasi regulament, cu exceptia oferirii de consultanta cu privire la criptoactive, in sensul definitiei de la art. 3 alin. (1) pct. 16 lit. (h) din acelasi regulament;
  • adresa negazduita inseamna o adresa in sensul definitiei de la art. 3 pct. 20 din Regulamentul (UE) 2023/1.113 al Parlamentului European si al Consiliului din 31 mai 2023 privind informatiile care insotesc transferurile de fonduri si de anumite criptoactive si de modificare a Directivei (UE) 2015/849;
  • sanctiuni financiare specifice inseamna sanctiunile adoptate in baza art. 29 din Tratatul privind Uniunea Europeana si a art. 215 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, care stabilesc inghetarea activelor persoanelor si entitatilor desemnate si interdictiile de a pune la dispozitie, direct sau indirect, fonduri sau alte active in beneficiul persoanelor si entitatilor desemnate.

Entitatile raportoare au obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii: la efectuarea tranzactiilor ocazionale, care constituie un transfer de fonduri, astfel cum este definit la art. 3 pct. 9 din Regulamentul (UE) 2023/1.113, in valoare de cel putin 1.000 euro.

Inainte valoarea era echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.

Este introdus Articolul 17^2

(1) Prin exceptie de la art. 17 alin. (7), in cazul relatiilor transfrontaliere de corespondent care implica executarea de servicii de criptoactive, in sensul definitiei de la art. 3 alin. (1) pct. 16 din Regulamentul (UE) 2023/1.114, cu exceptia lit. (h) de la punctul mentionat, cu o entitate respondenta care nu este stabilita in Uniunea Europeana si care furnizeaza servicii similare, inclusiv transferuri de criptoactive, furnizorii de servicii de criptoactive au obligatia sa aplice, in plus fata de masurile standard de cunoastere a clientelei, urmatoarele masuri, inainte de stabilirea unei relatii de afaceri:

a) sa stabileasca daca entitatea respondenta este autorizata sau inregistrata;

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt toate aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

b) sa colecteze suficiente informatii despre entitatea respondenta pentru a intelege pe deplin natura activitatii acesteia si pentru a stabili, din informatiile disponibile public, reputatia entitatii si calitatea supravegherii;

c) sa evalueze controalele in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, efectuate de entitatea respondenta;

d) sa obtina aprobarea conducerii de rang superior inainte de stabilirea fiecarei noi relatii de corespondent;

e) sa stabileasca pe baza de documente responsabilitatile fiecarei parti la relatia de corespondent;

f) in cazul conturilor pentru criptoactive accesibile direct, sa se asigure ca entitatea respondenta a verificat identitatea clientilor care au acces direct la conturile entitatii corespondente si a aplicat in permanenta masurile de cunoastere a clientelei pentru acesti clienti si ca este in masura sa furnizeze entitatii corespondente, la cerere, date relevante referitoare la cunoasterea clientelei.(2) in cazul in care furnizorii de servicii de criptoactive decid sa inceteze relatiile de corespondent din motive legate de politica de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, acestia isi documenteaza si inregistreaza decizia.

(3) Furnizorii de servicii de criptoactive actualizeaza periodic informatiile privind cunoasterea clientelei referitoare la relatia de corespondent sau atunci cand apar noi riscuri in ceea ce priveste entitatea respondenta.

(4) Pe baza informatiilor prevazute la alin. (1), furnizorii de servicii de criptoactive stabilesc, in functie de riscul asociat, masurile adecvate care trebuie luate pentru a atenua si a gestiona riscurile asociate entitatii respondente.

La articolul 25, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7), cu urmatorul cuprins:

(5) Furnizorii de servicii de criptoactive au obligatia de a identifica si evalua riscul de spalare a banilor si de finantare a terorismului asociat transferurilor de criptoactive directionate catre sau care provin de la o adresa negazduita.

(6) In scopul prevazut la alin. (5), furnizorii de servicii de criptoactive stabilesc politici si proceduri interne de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, precum si mecanisme de control intern.

(7) In aplicarea alin. (6), furnizorii de servicii de criptoactive aplica masuri de atenuare si gestionare, proportional cu riscurile identificate, care includ una sau mai multe dintre actiunile urmatoare:

a) luarea de masuri bazate pe riscuri pentru a identifica si a verifica identitatea initiatorului sau a beneficiarului unui transfer efectuat catre sau de la o adresa negazduita sau a beneficiarului real al initiatorului sau al beneficiarului respectiv, inclusiv prin recurgerea la terte parti;

b) solicitarea de informatii suplimentare privind originea si destinatia criptoactivelor transferate;

c) efectuarea unei monitorizari continue sporite a tranzactiilor respective;

d) orice alta masura de atenuare si gestionare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, precum si a riscului de nepunere in aplicare si de eludare a sanctiunilor financiare specifice si a sanctiunilor financiare specifice legate de finantarea proliferarii nucleare.

ATENTIE!

Articolul 28

(1) Autoritatea de Supraveghere Financiara are atributii exclusive de reglementare, supraveghere si control in ceea ce priveste respectarea dispozitiilor prezentei legi si ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia de catre:

a) institutiile financiare aflate sub supravegherea sa, potrivit competentelor stabilite prin legislatia specifica, inclusiv de catre sucursalele institutiilor financiare straine ce desfasoara activitate si au prezenta fizica pe teritoriul Romaniei;

b) furnizorii de servicii de criptoactive: depozitarii centrali de titluri de valoare, firmele de investitii, operatorii de piata, societatile de administrare a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau administratorii de fonduri de investitii alternative care solicita autorizare pentru furnizarea de servicii de criptoactive, conform art. 60 din Regulamentul (UE) 2023/1.114.

Articolul 29

(1) In aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1.113 se desemneaza in calitate de autoritati responsabile cu supravegherea si controlul respectarii dispozitiilor privind informatiile care insotesc transferurile de fonduri si de anumite criptoactive:

a) Banca Nationala a Romaniei si Autoritatea de Supraveghere Financiara, pentru entitatile pe care acestea le supravegheaza potrivit prevederilor art. 27, respectiv art. 28;

b) Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, pentru furnizorii de servicii postale care presteaza servicii de plata potrivit cadrului legislativ national aplicabil.

(2) Sunt exceptate de la aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1.113 transferurile de fonduri prevazute la art. 2 alin. (5) din regulament, care indeplinesc conditiile cumulative enumerate de respectivele prevederi.

(3) Banca Nationala a Romaniei exercita competentele de supraveghere si control prevazute la alin. (1) lit. a) cu aplicarea, in mod corespunzator, a dispozitiilor art. 27 alin. (3)-(19).(4) Mecanismele prevazute la art. 23 alin. (5) si (6) trebuie implementate si in scopul aplicarii art. 32 din Regulamentul (UE) 2023/1.113.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016