Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

24-Ian-2025
4657
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic.

Factura proforma in contextul e-Factura

In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai poate achita vreo suma pe baza de factura PROFORMI

Sunt inca multi cei care iti cer intai sa achiti sume prin facturi PROFORMA, asa cum faceau inainte de e-Factura, si apoi emit facturile fiscale doar pentru sumele incasate efectiv.

Specialistul ne spune ca in legislatie nu exista o dispozitie legala care sa conditioneze plata facturii de transmiterea in SPV, insa aceasta se subintelege, avand in vedere ca la art. 4 alin. (7) din O.U.G. nr. 120/ 2021 se precizeaza ca data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul national RO e-Factura.

Vezi noutatile din 2025 cu privire la E-Factura, in lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal, AICI--»

Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite in e-Factura conform procedurii prevazute la art. 3 alin. (4). Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.

Prin urmare, daca nu se transmite prin SPV, inseamna ca aceasta nu este comunicata si nu poate fi platita.

Insa sunt si cazuri in care nu exista obligatia transmiterii prin SPV.

Factura proforma este un document utilizat in principal pentru a detalia o oferta comerciala, in care sunt specificate bunurile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate, impreuna cu pretul acestora.

Vezi noutatile din 2025 cu privire la E-Factura, in lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal, AICI--»

Plata in avans sau in baza unor facturi proforme nu este interzisa de legislatia in vigoare si nici sanctionata de noua legislatie. Astfel, se poate utiliza in continuare factura proforma si se poate efectua plata avand la baza acest document.

La art. 282 alin. (2) din Codul fiscal se precizeaza ca, prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine:

„a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator; 

b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora.“ La art. 319 din Codul fiscal se precizeaza ca „de asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.”


Raspuns oferit de: Elena Zaharia, consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016