![MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Fiscalitatea/FAb_saft.png)
Raportul Special
realizat de specialisti
Tema sesiunii de asistenta de miercuri, 3 octombrie, "Case de marcat - facilitati, obligatii, termene" a starnit un mare interes in randul contribuabililor care au avut o multime de intrebari pentru specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
Specialistii ANAF au incercat sa raspunde zecilor de intrebari venite din partea contribuabililor, iar pentru ca procesul sa fie mai putin ingreunat, acestia au rugat participantii la discutii sa parcurga si intrebarile si raspunsurile adresate la sesiunea de asistenta din data de 1 august a.c. care a avut acceasi tema.
Iata ce raspunsuri au primit unii contribuabili, in functie de intrebarile adresate.
Intrebare contribuabil
Buna ziua.
1. In luna august am pus in functiune casa de marcat cu jurnal electronic. In luna septembrie cand s-a dorit exportarea fisierului pentru a se depune declaratia la A4200, s-a constatat ca AMEF este defecta. A fost luata de societatea furnizoare in service si nici pana astazi nu au inapoiat-o. Cum se procedeaza in astfel de cazuri? Trebuie anuntat ANAF, in vreun mod despre acest fapt? Daca da, cine este responsabil pentru aceasta informare? La restituirea aparatului cum se declara veniturile din lunile anterioare, de functionare a aparatului? Dar daca datele din memoria aparatului au fost pierdute din cauza defectiunilor si a reparatiilor? Cum se procedeaza?
2. Daca in luna august s-a folosit casa noua de marcat cu jurnal electronic si s-a omis depunerea declaratiei A4200, care este sanctiunea pentru nedepunere in termen? Se pot depune in luna octombrie doua declaratii A4200, una pentru august 2018 si una pentru septembrie 2018? Care este sanctiunea pentru depunere cu intarziere a declaratiilor A4200 si F4109?
Raspuns ANAF
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
1. In situatia defectarii aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii consemneaza in cartea de interventii a aparatului de marcat electronic fiscal, data si ora la care au anuntat defectarea acestuia si pastreaza notificarea efectuata conform celor convenite de partile contractante.
Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, utilizatorii, cu exceptia taximetristilor, inregistreaza toate operatiunile efectuate in aceasta perioada in registrul special, care se completeaza fara stersaturi si fara spatii neutilizate.
La repunerea in functiune a aparatului tehnicianul unitatii de service acreditate, denumit in continuare tehnician de service, consemneaza in registrul special, dupa ultima inregistrare a operatiunilor efectuate de utilizator, data si ora inceperii functionarii aparatului, sub semnatura si numele in clar ale tehnicianului de service.
Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, utilizatorii emit chitante pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientilor, in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
In momentul constatarii defectarii sau umplerii memoriei fiscale, precum si in alte cazuri care necesita inlocuirea memoriei, utilizatorul este obligat sa notifice distribuitorul autorizat si/sau unitatea de service acreditata, dupa caz.
Facem urmatoarele precizari:
a) La inlocuirea memoriei fiscale datele inregistrate pe intreaga perioada de functionare, incepand cu operatia de fiscalizare a memoriei fiscale, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din OUG 28/1999, vor fi tiparite, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din aceeasi ordonanta vor fi inregistrate la nivel de an, luna, zi pe un suport electronic si pastrate la utilizator. Pe suportul electronic se vor inscrie si toate jurnalele electronice ce au fost initializate pe perioada de functionare a memoriei fiscale inlocuite.
b) Atunci cand natura defectiunii nu permite citirea memoriei fiscale sau a oricarui jurnal electronic, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale, cu aparatul de marcat electronic fiscal, distribuitorii autorizati sunt obligati ca, in maximum 7 zile de la inlocuirea memoriei fiscale, sa asigure citirea acestora prin mijloace proprii.
c) in cazul si in intervalul de timp prevazute la pct. 2) utilizatorii sunt obligati sa indeplineasca cerintele mentionate la pct. 1).
In cazul in care natura defectiunii nu permite distribuitorului autorizat citirea prin mijloace proprii a memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta notifica in scris, prin posta electronica sau fax, organul fiscal competent, in termen de 24 de ore de la efectuarea interventiei. in situatia in care natura defectiunii nu permite distribuitorului autorizat citirea prin mijloace proprii a memoriei fiscale sau a jurnalului electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta inregistreaza informatia in registru in termen de maximum 2 zile lucratoare de la efectuarea interventiei.
Pentru mai multe informatii referitoare la situatia descrisa de dvs, va rugam sa ne transmiteti o solicitare prin intermediul formularului de contact ce poate fi accesat la urmatorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/
2. Agentia Nationala de Administrare Fiscala Atat A4200 cat si F4109 intra sub incidenta art. 59 CPF. In consecinta, in conformitate cu prevederile art.336 lit h) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se sanctioneaza nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit art. 59. Precizam ca aceste contraventii intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017.
Intrebare contribuabil
1. Pentru bonurile fiscale emise pentru servicii de make-up, care aplicatie pentru transmiterea declaratiei fiscale trebuie folosita?
2. In luna in care nu s-a emis vreun bon fiscal cu casa de marcat, se mai transmite declaratia?
Raspuns ANAF
Dvs. transmiteti A4200 pentru lunile in care sunt emise bonuri fiscale si F4109 pentru lunile in care aparatele de marcat electronice fiscale nu sunt utilizate.
Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).
Intrebare contribuabil
Buna ziua. Am facut o comanda catre un distribuitor autorizat in data de 25 septembrie pentru o casa de marcat ce era pe stoc,in urma comenzii am primit o factura proforma, iar casa urmeaza sa fie trimisa catre mine prin curier. Pana acum insa nu au reusit sa o trimita. Ce se intampla in cazul unui control dupa 1 noiembrie daca:
1.Nu primesc casa pana atunci?
2. Primesc casa, insa nu se reuseste fiscalizarea ei?
Raspuns ANAF
Asa cum se arata in Nota de fundamentare a HG 701/2018, ca urmare a introducerii contraventiilor referitoare la "nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic" (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, organele cu atributii de control conform prevederilor legale pot analiza situatia de fapt a operatorului economic, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:
a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplica sanctiuni,
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt,
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare,
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a facut comanda la distribuitorul autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt,
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activitatii sale, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
MFP: Nerespectarea termenului de dotare cu noile aparate de marcat intra sub incidenta Legii preveniriiAvizarea tehnica a noilor CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONIC. Termen 31 august 2015Criterii in functie de care cumperi o casa de marcatCasele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFProiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscaleUltimele articole
HG 1027/2020. Operatorii economici vor fi sanctionati cu amenda si cu suspendarea activitatii daca nu utilizeaza CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONICAchizitionare case de marcat fiscale. Deducerea contravaloarii din impozitul pe profit (Legea 153/2020)ANAF transmite prin SPV atentionari privind utilizarea noilor case de marcat. Ce trebuie sa stiiControale masive la casele de marcat: ANAF a aplicat amenzi de peste 4 milioane de lei! Ce e mai rau, de acum urmeaza!ATENTIE! Controale intensificate de la ANAF: Amenzi uriase pentru operatorii economici fara CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONICArticole similare
ANAF se intalneste cu contribuabilii pentru discutii privind casele de marcatPFA fara activitate. Achizitionarea AMEF la reluarea activitatiiCalendarul intalnirilor ANAF: Peste 100 de intrevederi cu contribuabilii, in luna decembrieArticole similare
Cota majorari si penalitati debite restante. Care vor fi implicatiile fiscale?E-TVA: OBLIGATIIle privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025Comertul online NEFISCALIZAT, sub atentia inspectorilor ANAF Antifrauda. Se vor efectua verificari drasticeTitlul III, Capitolul XI pct. 182 - 189Depune la timp formularul 104 aferent trimestrului I 2012Ultimele articole
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Impozit pe dividende 2025. Poate fi solicitata esalonare la plata pentru impozitul pe dividende?Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieDiurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareArticole similare
Sistemul RO e-Transport: 9 schimbari importante propuse de Ministerul Finantelor (Proiect de OUG)Document. Institutiile publice ar putea dispune concedieri si taierea salariilor in sectorul public!Sustinerea examenului de consultant fiscal noiembrie 2022. Mod de desfasurare, tematica, bibliografie si documente necesare pentru inscriereAnulare datorii fata de furnizori. Impozitarea veniturilor rezultateOrdinul 2518/2022. Anumite firme mici NU vor mai transmite D406 din 2025 ci din 1 ianuarie 2023Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaArticole similare
"Case de marcat - obligatii si termene". ANAF, despre incasarile ocazionale, fiscalizarea intarziata si incasarea dupa scoaterea raportului ZSfaturi de la experti
Marfa importata neconforma. Retur
Intrebare: Firma noastra returneaza un lot de marfa achizitionata in anul 2024 de la un furnizor din Serbia. Furnizorul accepta returnarea acestor produse, dar doreste sa emita o nota de credit pentru contravaloarea produselor. Firma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Un avocat incaseaza in contul bancar o despagubire pentru un client in suma de 400.000 lei. El isi va opri onorariul de 40.000 lei si va vira persoanei fizice diferenta de 360.000 lei. Daca avocatul, datorita incasarii sumei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA