
Raportul Special
realizat de specialisti
Tema sesiunii de asistenta de miercuri, 3 octombrie, "Case de marcat - facilitati, obligatii, termene" a starnit un mare interes in randul contribuabililor care au avut o multime de intrebari pentru specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
Specialistii ANAF au incercat sa raspunde zecilor de intrebari venite din partea contribuabililor, iar pentru ca procesul sa fie mai putin ingreunat, acestia au rugat participantii la discutii sa parcurga si intrebarile si raspunsurile adresate la sesiunea de asistenta din data de 1 august a.c. care a avut acceasi tema.
Iata ce raspunsuri au primit unii contribuabili, in functie de intrebarile adresate.
Intrebare contribuabil
Buna ziua.
1. In luna august am pus in functiune casa de marcat cu jurnal electronic. In luna septembrie cand s-a dorit exportarea fisierului pentru a se depune declaratia la A4200, s-a constatat ca AMEF este defecta. A fost luata de societatea furnizoare in service si nici pana astazi nu au inapoiat-o. Cum se procedeaza in astfel de cazuri? Trebuie anuntat ANAF, in vreun mod despre acest fapt? Daca da, cine este responsabil pentru aceasta informare? La restituirea aparatului cum se declara veniturile din lunile anterioare, de functionare a aparatului? Dar daca datele din memoria aparatului au fost pierdute din cauza defectiunilor si a reparatiilor? Cum se procedeaza?
2. Daca in luna august s-a folosit casa noua de marcat cu jurnal electronic si s-a omis depunerea declaratiei A4200, care este sanctiunea pentru nedepunere in termen? Se pot depune in luna octombrie doua declaratii A4200, una pentru august 2018 si una pentru septembrie 2018? Care este sanctiunea pentru depunere cu intarziere a declaratiilor A4200 si F4109?
Raspuns ANAF
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
1. In situatia defectarii aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii consemneaza in cartea de interventii a aparatului de marcat electronic fiscal, data si ora la care au anuntat defectarea acestuia si pastreaza notificarea efectuata conform celor convenite de partile contractante.
Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, utilizatorii, cu exceptia taximetristilor, inregistreaza toate operatiunile efectuate in aceasta perioada in registrul special, care se completeaza fara stersaturi si fara spatii neutilizate.
La repunerea in functiune a aparatului tehnicianul unitatii de service acreditate, denumit in continuare tehnician de service, consemneaza in registrul special, dupa ultima inregistrare a operatiunilor efectuate de utilizator, data si ora inceperii functionarii aparatului, sub semnatura si numele in clar ale tehnicianului de service.
Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, utilizatorii emit chitante pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientilor, in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
In momentul constatarii defectarii sau umplerii memoriei fiscale, precum si in alte cazuri care necesita inlocuirea memoriei, utilizatorul este obligat sa notifice distribuitorul autorizat si/sau unitatea de service acreditata, dupa caz.
Facem urmatoarele precizari:
a) La inlocuirea memoriei fiscale datele inregistrate pe intreaga perioada de functionare, incepand cu operatia de fiscalizare a memoriei fiscale, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din OUG 28/1999, vor fi tiparite, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din aceeasi ordonanta vor fi inregistrate la nivel de an, luna, zi pe un suport electronic si pastrate la utilizator. Pe suportul electronic se vor inscrie si toate jurnalele electronice ce au fost initializate pe perioada de functionare a memoriei fiscale inlocuite.
b) Atunci cand natura defectiunii nu permite citirea memoriei fiscale sau a oricarui jurnal electronic, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale, cu aparatul de marcat electronic fiscal, distribuitorii autorizati sunt obligati ca, in maximum 7 zile de la inlocuirea memoriei fiscale, sa asigure citirea acestora prin mijloace proprii.
c) in cazul si in intervalul de timp prevazute la pct. 2) utilizatorii sunt obligati sa indeplineasca cerintele mentionate la pct. 1).
In cazul in care natura defectiunii nu permite distribuitorului autorizat citirea prin mijloace proprii a memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta notifica in scris, prin posta electronica sau fax, organul fiscal competent, in termen de 24 de ore de la efectuarea interventiei. in situatia in care natura defectiunii nu permite distribuitorului autorizat citirea prin mijloace proprii a memoriei fiscale sau a jurnalului electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta inregistreaza informatia in registru in termen de maximum 2 zile lucratoare de la efectuarea interventiei.
Pentru mai multe informatii referitoare la situatia descrisa de dvs, va rugam sa ne transmiteti o solicitare prin intermediul formularului de contact ce poate fi accesat la urmatorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/
2. Agentia Nationala de Administrare Fiscala Atat A4200 cat si F4109 intra sub incidenta art. 59 CPF. In consecinta, in conformitate cu prevederile art.336 lit h) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, se sanctioneaza nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit art. 59. Precizam ca aceste contraventii intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017.
Intrebare contribuabil
1. Pentru bonurile fiscale emise pentru servicii de make-up, care aplicatie pentru transmiterea declaratiei fiscale trebuie folosita?
2. In luna in care nu s-a emis vreun bon fiscal cu casa de marcat, se mai transmite declaratia?
Raspuns ANAF
Dvs. transmiteti A4200 pentru lunile in care sunt emise bonuri fiscale si F4109 pentru lunile in care aparatele de marcat electronice fiscale nu sunt utilizate.
Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).
Intrebare contribuabil
Buna ziua. Am facut o comanda catre un distribuitor autorizat in data de 25 septembrie pentru o casa de marcat ce era pe stoc,in urma comenzii am primit o factura proforma, iar casa urmeaza sa fie trimisa catre mine prin curier. Pana acum insa nu au reusit sa o trimita. Ce se intampla in cazul unui control dupa 1 noiembrie daca:
1.Nu primesc casa pana atunci?
2. Primesc casa, insa nu se reuseste fiscalizarea ei?
Raspuns ANAF
Asa cum se arata in Nota de fundamentare a HG 701/2018, ca urmare a introducerii contraventiilor referitoare la "nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic" (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, organele cu atributii de control conform prevederilor legale pot analiza situatia de fapt a operatorului economic, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:
a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplica sanctiuni,
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt,
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare,
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a facut comanda la distribuitorul autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt,
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activitatii sale, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Achizitionare case de marcat fiscale. Deducerea contravaloarii din impozitul pe profit (Legea 153/2020)Noile CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONIC trebuie sa fie avizate tehnic. Iata conditiile!Inregistrarea noilor case de marcat: Din 800.000 estimate, au fost puse in functiune sub 120.000 (date MFP)Controale masive la casele de marcat: ANAF a aplicat amenzi de peste 4 milioane de lei! Ce e mai rau, de acum urmeaza!ANAF transmite prin SPV atentionari privind utilizarea noilor case de marcat. Ce trebuie sa stiiUltimele articole
Criterii in functie de care cumperi o casa de marcatHG 1027/2020. Operatorii economici vor fi sanctionati cu amenda si cu suspendarea activitatii daca nu utilizeaza CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONICATENTIE! Controale intensificate de la ANAF: Amenzi uriase pentru operatorii economici fara CASE DE MARCAT CU JURNAL ELECTRONICMFP: Firmele care nu achizitioneaza AMEF din motive independente, nu vor fi sanctionateMFP: Nerespectarea termenului de dotare cu noile aparate de marcat intra sub incidenta Legii preveniriiArticole similare
PFA fara activitate. Achizitionarea AMEF la reluarea activitatiiANAF se intalneste cu contribuabilii pentru discutii privind casele de marcatCalendarul intalnirilor ANAF: Peste 100 de intrevederi cu contribuabilii, in luna decembrieArticole similare
ONG: Care sunt OBLIGATIIle cu privire la plata impozitului pe profit?Rambursare TVA din alte state membre. Cum inregistram bonurile fiscale fara CUI?Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a OBLIGATIIlor fiscalePrestari servicii intracomunitare si societate neplatitoare de TVA. Ce OBLIGATII avem privind codul de TVA?Documentar fiscal pentru Declaratiile 392 si 393Ultimele articole
Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografiaImpozitul pe venit. OBLIGATII fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaCodul CAEN 6920 si activitatile permise in cadrul unui PFA. Ce trebuie sa stii in 2025Taxe PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?Articole similare
Care sunt declaratiile fiscale cu TERMENE in luna aprilie 2014?ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna APRILIE 2022ANAF cere simplificarea procesului de administrare a impozitului pe veniturile persoanelor fiziceANAF: Depunerea declaratiilor pana la 25 octombrieAtentie! Legea privind combaterea spalarii banilor a fost modificata! Au fost introduse obligatii noi, care va privesc in mod directUltimele articole
Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografiaSAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemD177 in 2025. Rectificativa sau depunere cu suma zero in cazul unei eroriCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerata[Declaratia unica rectificativa] TERMENE de depunere, reglementari cheie si studii de cazArticole similare
"Case de marcat - obligatii si termene". ANAF, despre incasarile ocazionale, fiscalizarea intarziata si incasarea dupa scoaterea raportului ZSfaturi de la experti
Refacturare cheltuieli. Regim TVA
Intrebare: Am achizitionat un serviciu intracomunitar, reprezentand cheltuieli cu comisioane si onorarii agent. Am aplicat taxare inversa. Prin contractul de mandat incheiat cu o filiala a noastra, refacturam acest comision. Intrebare:...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Stabilire rezultat din lichidare
Intrebare: O societate comerciala doreste dizolvarea si lichidarea voluntara. In vederea inchiderii, efectueaza la ONRC demersurile pentru prima etapa si primeste incheierea cu data de 24.04.2025. La aceasta data, soldurile din contabilitate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile
Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative
Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025
Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit
Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA