
Raportul Special
realizat de specialisti
ORDIN
pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita
Avand in vedere prevederile art. 119 alin. (4), art. 141, 145 si art. 178 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. ? Se aproba Procedura privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. ? (1) Creantele fiscale restante aflate in sold la data de 31 decembrie a anului, mai mici de 10 lei, se scad din evidentele fiscale in primele 7 zile ale anului urmator.
(2) Creantele fiscale restante ale unui debitor reprezinta suma totala a obligatiilor fiscale datorate si neachitate de catre acesta.
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2025
(3) Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii, somatiile si titlurile executorii se vor emite, potrivit prezentului ordin, dupa aplicarea prevederilor alin. (1).
Art. 3. ? La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea prevederile ordinului presedintelui Agentiei Nasionale de Administrare Fiscala, nepublicat, pentru aprobarea Procedurii privind emiterea semestriala prin aplicatia informatica a Sistemului de administrare a creantelor fiscale a somatiei si a titlului executoriu in cazul in care valoarea obligatiilor fiscale scadente ale debitorului, persoana fizica/persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica, nu depaseste 100 lei, respectiv 500 lei, precum si comunicarea acestora.
Art. 4. ? Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, administratiile finantelor publice pentru contribuabilii mijlocii, administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti si directiile generale ale finantelor publice judetene vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. ? Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Sorin Blejnar
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 2.289.
ANEXA
P R O C E D U R A privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita
CAPITOLUL I
Procedura privind emiterea si comunicarea deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale accesorii sub o anumita
limita
1. Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii se emit, trimestrial, pentru tosi debitorii, cu exceptia celor care inregistreaza obligatiifiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata.
2. Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand penalitati de intarziere se emit o singura data, trimestrial, pentru obligatiile fiscale principale care au implinit 90 de zile de la scadenta, cu exceptia situatiei in care acestea au fost stinse partial sau total, dupa caz.
3. Prin exceptie de la pct. 1 si 2, in vederea emiterii deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii, organul fiscal competent va evalua, trimestrial, obligatiile fiscale accesorii ale unui contribuabil persoana juridica, iar in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste o anumita limita, emiterea deciziilor referitoare la obligatiile de plata accesorii se realizeaza astfel:
3.1. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 1.500 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil se emite prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale restante;
3.2. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 1.000 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.3. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 500 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru celelalte categorii de debitori se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.4. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 100 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru contribuabilul persoana fizica se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.5. in situatia in care la implinirea termenului de 180 de zile prevazut la pct. 3.1 se constata ca exista obligatii fiscale principale restante in aceasta perioada, care nu au depasit 90 de zile de la scadenta, pentru acestea nu se vor emite decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand penalitati de intarziere, cu exceptia situatiei in care acestea au fost stinse partial sau total, dupa caz.
4. Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii se poate emite si comunica debitorului ori de cate ori acesta solicita achitarea obligatiilor fiscale accesorii, cu conditia ca decizia sa fie confirmata de primire, iar datele din confirmarea de primire sa fie introduse in sistemul informatic, precum si atunci cand se constata pericolul prescrierii dreptului de a stabili obligatii fiscale. 5. Sumele reprezentand obligatii fiscale accesorii se rotunjesc la un leu pentru fracsiunile de peste 50 de bani inclusiv si se neglijeaza fracsiunile de pana la 49 de bani inclusiv.
6. Dupa emitere, deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii se comunica potrivit art. 44 din Ordonan.a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL II
Procedura privind emiterea si comunicarea somatiei si a titlului executoriu pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita In vederea emiterii somatiei si titlului executoriu, organul fiscal competent va evalua, lunar, obligatiile fiscale neachitate de catre debitori.
1. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 1.500 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil se emit prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale restante.
2. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 1.000 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
3. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 500 lei, somasia si titlul executoriu pentru celelalte categorii de debitori se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
4. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 100 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul persoana fizica se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
5. Prin exceptie de la prevederile pct. 1?4, somatia si titlul executoriu se emit si se comunica debitorului ori de cate ori se constata pericolul prescrierii dreptului de a cere executarea silita.
6. Dupa emitere, actele de executare mensionate la pct. 1?4 se comunica potrivit art. 44 din Ordonan.a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Ce consideram obligatii fiscale restante? Noutati fiscale si OG 17/2015Important: reducerea penalitatilor de intarziere pentru OBLIGATIILE FISCALE RESTANTE la 31 august 2011Lista rusinii publicata de ANAF isi mareste cuantumul datoriilorConditiile in care se poate esalona plata obligatiilor fiscale restanteCum aplicam OG 30 din 2011 pentru impozite si taxe localeUltimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscaleANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale restante la 30 iunie 2024Fiscul a publicat contribuabilii cu obligatii fiscale restante la 31 martie 2024Verificare datorii ANAF (lista alba vs lista datornici). Cum poti verifica daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISCSfaturi de la experti
Intrebare: Dezvoltatorul imobiliar a construit, in perioada 2020?2022, apartamente de locuit, care au fost apoi vandute persoanelor fizice prin promisiune de vanzare?cumparare (implicit factura), cu plata in rate. Apartamentele de locuit au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA