Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 51/2020: Rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020

21-Apr-2020
2885

In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 323 din 14.04.2020 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 51/2020 pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.

OUG 51/2020 a intrat in vigoare de vineri, 17 aprilie 2020.

Guvernul a adoptat aceasta Ordonanta in contextul evolutiei situatiei epidemiologice internationale determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de tari, precum si a situatiei epidemiologice de pe teritoriul Romaniei care indica o crestere a numarului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2.

De asemenea, s-a tinut cont de necesitatea mentinerii locurilor de munca pentru salariatii din domeniile de activitate afectate de epidemie si evitarea concedierilor colective, precum si prevenirea cresterii somajului.

Extras din OUG 51/2020

Avand in vedere:

- evolutia situatiei epidemiologice internationale determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de tari, precum si situatia epidemiologica de pe teritoriul Romaniei care indica o crestere a numarului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2;

- necesitatea luarii unor masuri urgente, cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii cu coronavirusul SARS-CoV-2 in randul populatiei;

- aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, prin care s-a aprobat ca, in anul 2020, promovarea rectificarii bugetare sa se realizeze in primul semestru al anului;

- necesitatea mentinerii locurilor de munca pentru salariatii din domeniile de activitate afectate de epidemie si evitarea concedierilor colective, precum si prevenirea cresterii somajului;

- necesitatea asigurarii sumelor pentru plata indemnizatiei care se acorda, potrivit Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;

- necesitatea asigurarii sumelor pentru plata indemnizatiei pentru somaj si a indemnizatiei care se suporta, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul asigurarilor pentru somaj;

- prevederile art. 94 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, potrivit carora Guvernul Romaniei efectueaza, in regim de urgenta, rectificarea bugetara, in vederea asigurarii resurselor financiare necesare,
si tinand seama de faptul ca nepromovarea in regim de urgenta a prezentului act normativ ar avea drept consecinte negative urmatoarele:

- neasigurarea fondurilor necesare pentru siguranta sociala si economica a populatiei pe perioada starii de urgenta decretate;

- neasigurarea sumelor pentru plata indemnizatiei care se acorda unuia dintre parinti pentru supravegherea copilului pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu impact negativ asupra bunastarii persoanelor afectate de masurile luate pentru limitarea infectarii populatiei cu coronavirusul SARS-CoV-2;

- neasigurarea sumelor pentru plata indemnizatiei de care beneficiaza angajatii pe perioada intreruperii temporare a contractului individual de munca, cu impact deosebit de grav asupra activitatii economice a tarii noastre;

- riscul pierderii locurilor de munca pentru salariatii din domeniile de activitate afectate de epidemie;

- riscul unui impact negativ asupra ocuparii fortei de munca ceea ce ar putea conduce in perioada urmatoare la cresterea numarului de someri in cautarea unui loc de munca,
in considerarea faptului ca elementele sus-mentionate vizeaza interesul general public si definesc un context exceptional care nu putea fi previzionat si a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, si al prevederilor art. IX alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1. -
Bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul asigurarilor pentru somaj pe anul 2020, aprobate prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 6 ianuarie 2020, se modifica si se completeaza potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

Art. 2. -
Influentele asupra veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020, detaliate pe capitole si subcapitole, sunt prevazute in anexa nr. 1.

Art. 3. -

(1) Bugetul asigurarilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2020 se diminueaza la venituri cu suma de 6.042.376 mii lei, subventia acordata de la bugetul de stat majorandu-se cu aceeasi suma.

(2) Sistemul de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale pe anul 2020 se diminueaza la venituri cu suma de 13.541 mii lei, excedentul diminuandu-se cu aceeasi suma.

Art. 4. -
Influentele asupra veniturilor si cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj pe anul 2020, detaliate la venituri pe capitole si subcapitole, iar la cheltuieli pe capitole si titluri, pe credite de angajament si credite bugetare, sunt prevazute in anexa nr. 2.

Art. 5. -

(1) Bugetul asigurarilor pentru somaj pe anul 2020 aferent sistemului asigurarilor pentru somaj se majoreaza la venituri cu suma de 1.346.270 mii lei, iar la cheltuieli se majoreaza cu suma de 4.091.500 mii lei la credite de angajament si credite bugetare.

(2) Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale instituit prin Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, se diminueaza la venituri cu suma de 3.323 mii lei, iar la cheltuieli se majoreaza cu suma de 1.500.000 mii lei atat la credite de angajament, cat si la credite bugetare.

(3) Sistemul asigurarilor pentru somaj se stabileste cu un deficit de 2.488.300 mii lei, iar Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale cu un deficit de 256.131 mii lei.

Art. 6. -

(1) Deficitul sistemului asigurarilor pentru somaj se acopera din disponibilitatile inregistrate de acest sistem in anii precedenti.

(2) Deficitul Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale se acopera din disponibilitatile inregistrate in anii precedenti, conform prevederilor art. 5 alin. (6) din Legea nr. 200/2006, cu modificarile ulterioare.

Art. 7. -

(1) Influenta de 1.500.000 mii lei prevazuta la cap. 64.04 "Cheltuielile Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale", titlul 59 "Alte cheltuieli", este aferenta platii indemnizatiei prevazute de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Pentru angajatorii care nu sunt institutii publice, plata sumelor aferente indemnizatiei prevazute la alin. (1) se realizeaza in conturi deschise la institutii de credit.

(3) Se autorizeaza ordonatorul principal de credite al bugetului asigurarilor pentru somaj sa introduca in cursul anului 2020 la capitolul 64.04 "Cheltuielile fondului de garantare pentru plata creantelor salariale" titlul 30 "Dobanzi" si sa efectueze virari de credite de angajament si credite bugetare de la alte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol.

Art. 8. -
Se autorizeaza ordonatorul principal de credite sa detalieze influentele aprobate si sa introduca modificarile prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta in bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul asigurarilor pentru somaj si in anexele la acestea pe anul 2020 si sa comunice Ministerului Finantelor Publice, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, detalierea influentelor aprobate.

Art. 9. -
Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. b) si c), art. 24 si art. 26 alin. (5) din Legea responsabilitatii fiscal- bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 3 alin. (5) si (6) din Legea nr. 238/2019 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020:

a) pentru anul 2020, plafonul nominal al cheltuielilor exclusiv asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori pentru bugetul asigurarilor pentru somaj este de 6.629 milioane lei;

b) plafonul nominal al soldului bugetului asigurarilor pentru somaj pe anul 2020 este de -2.744,4 milioane lei;

c) plafonul nominal al soldului bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 este de 10,9 milioane lei.

Art. 10. -
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016