Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Document. Institutiile publice ar putea dispune concedieri si taierea salariilor in sectorul public!

21-Iun-2019
2797

REMINDER!

Ministrul Finantelor a transmis o instiintare catre toate ministerele din Romania in care acestea sunt somate sa reduca cheltuielile de personal.

Informatia nu a fost dezmintita de ministrul Finantelor Publice, Eugen teodorovici, ba din contra.

Instiintarea transmisa de Ministerul Finantelor Publice, la mijlocul lunii aprilie, institutiilor publice, prin care se cere impunerea unor masuri de reducere a salariilor sau chiar a unor posturi, a fost prezentata de un senator USR pe pagina sa de facebook.

”Orlando Teodorovici a trimis tuturor institutiilor publice din tara, inclusiv institutiilor de cultura si a institutelor de cercetare, o notificare prin care cere, in mod expres, «reducerea numarului de angajati si/sau reducerea cuantumului unor drepturi salariale»”, scrie senatorul USR Vlad Alexandrescu pe pagina sa de Facebook. 

Din documentul transmis de senatorul USR reiese ca banii prevazuti pentru plata salariilor pentru trimestrul al IV-lea nu sunt suficienti pentru acoperirea cheltuielor cu personalul din sectorul public. Ministrul Finantelor reaminteste obligatia ordonatorilor principali de credite de a se incadra in cheltuielile aprobate prin buget, si ii roaga sa ia masurile necesare, inclusiv prin reducerea numarului de salariati sau a drepturilor salariale ceea ce ar insemna fie o restructurare de personal fie o reducere corspunzatoare a salariilor.

In final, ministrul roaga Ministerul Muncii sa i se comunice saptamanal masurile luate pentru incadrarea in cheltuielile de personal prevazute. Cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018. Pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi aplicate sanctiuni cu amenda de la 50.000 de lei la 100.000 de lei care se aplica persoanelor fizice (!) care au indeplinit functia de ordonatori economici.

Mai jos redam instiintarea transmisa de Ministerul Finantelor. Documentul poate fi descarcat de AICI >>

“Potrivit art. 46 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, MFP aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor bugetare, in functie de termenele legale de incasare a veniturilor, de termenele si posibilitatile de asigurare a surselor de finantare a deficitului bugetar si de perioada in care este necesara efectuarea cheltuielilor.

In acest temei legal, MFP a aprobat si comunicat, cu adresa nr. 462804/2019, repartizarea pe trimestre a prevederilor bugetare aprobate pe anul 2019. In ce priveste cheltuielile de personal, MFP a aprobat repartizarea pe trimestre conform propunerilor transmise, chiar daca, din modul de repartizare a acestora, sumele propuse pentru trimestrul IV nu acopera plata integrala a salariilor.

In vederea respectarii plafoanelor cheltuite de personal ale bugetului general consolidat, aprobate prin OUG nr. 14/2019, plafoane de cheltuieli care sunt obligatorii si nu pot fi depasite, conform art. 17 alin. (2)1 si art. 26 alin (4)2 din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, nr. 69/2010, republicata, MFP revizuieste repartizarea pe trimestre a cheltuielilor de personal pentru trimestrele III si IV, in sensul asigurarii unei ditributii echilibrate a sumelor pe aceste doua trimesttre. Totodata, precizam ca sumele aferente voucherelor de vacanta trebuie asigurate din prevederile aprobate pe semestrul I a.c.

Obligatia ordonatorilor principali de credite, stabilita prin:

  • Legea nr. 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare,
  • Legea nr. 69/2010, republicata,
  • Legea-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare,

este de a dispune masurile necesare in vederea incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Astfel, la art. 3, alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 se prevede: “Ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, sa sigure promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.”

De asemenea, la art.18 din Legea nr. 69/2010 se prevede: “Pentru incadrarea in limitele trimestriale ale cheltuielilor de personal, ordonatorii de credite au posibilitatea sa diminueze drepturile salariale care sunt stabilite prin lege in cuantum variabil si pe cele a caror acordare este facultativa, potrivit legii.”

In acest sens, supunem atentiei si prevederile art. 34 alin. (2) si (3) din OUG nr. 114/2018 cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, in masura in care persoanlul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, iar ordonatorii de credite raspund in conditiile legii de stabilirea nivelului sporurilor si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget pe anul 2019.

De asemenea, potrivit art. 38 din acelasi act normativ, in anul 2019, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Precizam ca nerespectarea de catre ordonatorii de credite a prevederilor art. 34 alin. (3) si art. 38 consituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 de lei la 100.000 de lei care se aplica persoanelor fizice care au indeplinit calitatea de ordonator de credite la data savarsirii faptei. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre organele de inspectie economic-financiara din cadrul MFP si de Curtea de Conturi.

Prin adresa nr. 473352/2019, MFP a solicitat ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat si bugetelor de asigurari sa comunice masurile ce urmeaza a fi dispuse, astfel incat sa se incadreze in cheltuielile de personal aprobate prin buget asa cum stipuleaza actele normative mai sus citate.

Mentionam ca in raspunsurile transmise pana la aceasta data majoritatea ordonatorilor principali de credite au precizat ca nu au identificat masuri de reducere a cheltuielilor de personal, respectiv reducerea numarului de angajati si/sau reducerea cuantumului unor drepturi salariale conform prevederilor legale mai sus mentionate si, in consecinta, vor solicita fonduri suplimentare cu ocazia rectificarii bugetare.

Precizam ca MFP nu poate fi de acord cu majorarea cheltuielilor de personal cu ocazia rectificarilor bugetare intrucat acest lucru s-ar putea realiza numai cu afectarea procesului institutional (reducerea cheltuielilor de investitii)”.

MFP a transmis institutiilor publice modificarea repartizarii pe trimestre a prevederilor bugetare aprobate la titlul “Cheltuieli de personal” pe anul 2019 si a rugat “a dispune masurile pe care le considerati necesare pentru incadrarea in prevederile trimestriale aprobate.
Totodata, va rugam sa ne comunicati saptamanal masurile intreprinse pentru incadrarea in cheltuielile de personal aprobate
. MFP va monitoriza si va informa Guvernul in legatura cu stadiul implementarii acestora”.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Document. Institutiile publice ar putea dispune concedieri si taierea salariilor in sectorul public!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2022
    • Update ianuarie 2022: Declaratia 230- Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, conform OPANAF 15/ 07.01.2021, a fost actualizata in data de 13.01.2022. Formular 230 ANAF in 2022 Pentru a descarca Soft A, click AICI>> Pentru a descarca Soft J, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021: Declaratia 230 Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE ianuarie 2022 ANAF a actualizat, in data de 20 ianuarie 2021, PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei 100, Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, conform OPANAF nr.51/18.01.2021, valabil incepand cu 12/2020 - publicat in data de 20.01.2021. Pentru a descarca Soft A, actualizat pentru anul 2022, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021 Pentru a descarca Soft A, click AICI. In M.Of. nr. 59 din 19 ianuarie 2021 a fost publicat OANAF nr. 51/2021 privind...» citeste mai departe aici

  • Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%
    • ANAF propune reclasificarea societatilor, printr-un nou Proiect de ordin. Firmele nu vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50% in anul 2020 fata de anul 2019, au declarat obligatii fiscale mult mai mici, iar numarul de salariati a scazut in mod semnificativ. ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021...» citeste mai departe aici

  • Taxarea inversa va mai fi valabila doar pana pe 30 iunie 2022. Produse pentru care se aplica masura
    • Mecanismul optional de taxare inversa va mai fi valabil doar pana pe 30 iunie 2022, conform Consiliului Uniunii Europene. Masura este aplicata pentru operatiunile cu bunuri si servicii care reprezinta risc de frauda. Astfel, livrarile de bunuri/prestari de servicii realizate in interiorul tarii sunt supuse taxarii inverse pana la 30 iunie 2022. Reamintim ca in septembrie 2018 a fost prelungita perioada de aplicare a acestui mecanism. Bunurile si serviciile pentru care se aplica taxarea inversa...» citeste mai departe aici

  • Impozite REDUSE pentru firme, conform OUG 153/2020. Termene pentru depunerea declaratiilor aferente
    • In Monitorul Oficial nr. 817/04.09.2020 a fost publicata O.U.G. nr.153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. Noul act normative reduce impozitele pentru firme si prelungeste termenele limita pentru depunerea declaratiilor aferente. I. Principalele prevederi referitoare la reduceri de impozite: 1. Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016