
Raportul Special
realizat de specialisti
Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice a fost adoptata in sedinta de astazi, 23 octombrie a.c., a Guvernului Romaniei. Documentul strategic impune o schimbare fundamentala a viziunii in acest domeniu. Astfel, accentul este pus pe raportul calitate-pret obtinut in urma incheierii unui contract de achizitie publica (nu doar pe valoarea propriu-zisa a contractului) si pe costul intregului ciclu de viata al proiectului aferent, pe o reglementare supla, insotita de ghiduri coerente si actualizate, dar si pe stimularea competitiei intre posibilii ofertanti si pe responsabilizarea autoritatilor contractante.
"Noua Strategie in domeniul achizitiilor publice schimba radical abordarea in acest domeniu prin accentul pus pe eficientizarea reglementarilor si pe rezultatul final al procedurilor de achizitii. Aceasta este logica reformei sistemului national de achizitii publice: sa eficientizam cat mai mult cu putinta modul in care sunt cheltuite fondurile publice, indiferent daca este vorba ca acestea provin din bugetul de stat sau din fonduri europene nerambursabile”, a declarat ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici.
Directiile de actiune pentru reformarea sistemului de achizitii publice sunt urmatoarele:
Modificarea cadrului legislativ: transpunerea noilor Directive in legislatia nationala; realizarea unui sistem online interactiv de ghiduri pentru autoritatile contractante; corectarea legislatiei actuale care contravine prevederilor legale in materie de achizitii publice pentru a evita riscurile de infringement;
Asigurarea coerentei generale si a eficientei cadrului institutional: reforma functiilor centrale din sistemul de achizitii publice; operationalizarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP); stabilirea unui mecanism de colaborare inter-institutionala pentru a asigura o interpretare uniforma a reglementarilor legale in achizitii (mecanism care va include ANAP - MFP - Ministerul Fondurilor Europene/ Autoritatile de Management ale programelor operationale - Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor - Consiliul Superior al Magistraturii - Curtea de Conturi - Autoritatea de Audit);
Regularitatea si calitatea procesului de achizitii publice: dezvoltarea controlului intern; eficientizarea controlului extern ex-ante ?i ex-post; extinderea sistemelor pentru a preveni conflictele de interese;
Intarirea capacitatii administrative a autoritatilor contractante: documentatii de atribuire standardizate; profesionalizarea personalului cu atributii specifice; utilizarea achizitiilor centralizate; lista operatorilor economici certificati in sectorul rutier; trecerea integrala la proceduri online din octombrie 2018;
Imbunatatirea functiilor de monitorizare ?i supervizare ale sistemului de achizitii publice din Romania: indicatori de monitorizare relevanti; structuri dedicate pentru monitorizare si supervizare - ANAP; masuri corective aplicate ca urmare a actiunilor de supervizare a sistemului de achizitii publice.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice va fi insotita de pachetul legislativ in acest domeniu, format din patru legi. Proiectele acestor acte normative sunt finalizate, formele rezultate in urma dezbaterii publice fiind publicate pe site-ul MFP la urmatorul link.
Cele patru proiecte de legi sunt:
- proiectul de Lege privind achizitiile publice;
- proiectul de Lege privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica si a contractelor de concesiune si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor;
- proiectul de Lege privind achizitiile sectoriale;
- proiectul de Lege privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
Sursa: MFP
achizitii publice, concesiune, reforma, achizitii sectoriale, concesiunile de servicii
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
MFP incepe implementarea guvernantei corporative cu selectarea membrilor Consiliului de Administratie al CEC BankNoul Guvern: Control financiar fiscal de fond o singura data la 3 ani pentru IMM-uriFirmele nu trebuie sa beneficieze de contractele trucateCombaterea fraudelor din domeniul achizitiilor publice. Noi masuri luate de autoritatiModificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventivUltimele articole
E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024E-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileE-Factura. Cum sa procedezi daca ai primit prin sistem o NOTA DE CREDITCum ajuta comunitatile achiziile publiceArticole similare
Ministrul de Finante dezminte informatiile din presa cu privire la schimbarea cotei unice de impozitareProgramul Kogalniceanu, o noua transa: 1.200 milioane leiRaportari ale operatorilor economici cu capital de stat. Noul Ordin al MFAnunt: MINISTERUL DE FINANTEMecanismul platilor defalcate de TVA s-ar putea aplica de la 1 septembrie. Peste 10 masuri noi TVA!Ultimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniEste oficial! Tichetele de masa vor fi impozitate cu CASS de 10%, insa NU vor mai putea fi acordate si in baniGuvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATEContabilii vor plati taxe la stat pentru fiecare CIM part-time daca nu cumuleaza o norma de 8 ore/ziMFP si UiPath aduc in administratia fiscala din Romania cele mai noi tehnologii de automatizare a proceselor repetitiveArticole similare
1,18 miliarde de euro disponibili in perioada 2014-2020, prin POR, pentru cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat publicBugetul pe 2015 prezentat de Ministerul de FinanteAccesati fonduri europene. Deschiderea inregistrarii pentru sesiuni de instruire in utilizarea MySMIS2014Zeci de firme din Romania vor fi obligate sa restituie fondurile europene primitePropuneri de masuri pentru elaborarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2016Ultimele articole
Deschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareProiect adoptat de Camera Deputatilor! PFA-urile pot opta, dupa cel putin un an de functionare, sa devina SRL-uriPROIECTE de sprijin pentru firme si cetateni. Care sunt cele 4 masuri anuntate de finanteNoi masuri de sprijin, adoptate de Guvern: extindere stimulente fiscale, plafonare tarife RCA, promovare amnistie fiscalaFinantele propun extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltareArticole similare
Colectie de inregistrari contabile - Volumul I 2013Sistemul e-Factura si e-Transport. Aspecte fiscalePana pe 6 octombrie va incepe utilizarea platformei E-Facturare. Sistemul ramane OPTIONAL pentru firmeE-Factura pentru cabinetele de avocatura. Cand trebuie folosit sistemul in relatia B2G?Regimul fiscal al dreptului de folosinta adus ca aport la capitalul socialUltimele articole
Planul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiDin 1 iulie 2022 devine OBLIGATORIE utilizarea E-factura in relatia dintre firme si institutiile statuluiSistemul RO E-Factura inca NU este eligibil pentru toate achizitiile publice din taraOUG 25/2021. Noi prevederi in domeniul achizitiilor publice. Persoane fizice si juridice excluse din procedurile de atribuireRectificarea bugetara pe anul 2019 a fost publicata in M. Of.Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 26-31 mai 2008Sinteza: Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori in 2013Studiu de caz: Deductibilitatea cheltuielilor in conditiile OUG 34/2009Detii o firma de leasing? Iata cum sa procedezi in cazul clientilor rau-platnici!Ghidul caselor de marcat a fost actualizat. Noi informatii adaugate de ANAFUltimele articole
GHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internDecontare SERVICII turistice in 2025. Conditii, documente si implicatii fiscaleDeclaratia 107. Cine si pana cand va depune formularul in 2025Cartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Sfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile
Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA