
Raportul Special
realizat de specialisti
Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
asist. univ. drd. Cosmin Flavius Costas
Facultatea de Drept, UBB Cluj-Napoca
Avocat, Baroul Arad
1. In doctrina s-a spus ca notiunea de ?securitate juridica? evoca, cel putin pentru juristi, chestiuni familiare, precum retroactivitatea, teoria aparentei, legalitatea incriminarii si a pedepsei sau chiar obscuritatea textelor de lege1. In esenta, ceea ce caracterizeaza acest principiu este faptul ca el trebuie sa protejeze cetateanul ?contra unui pericol care vine chiar din partea dreptului, contra unei insecuritati pe care a creat-o dreptul sau pe care acesta risca s-o creeze?2. S-a sugerat, in context, ca o notiune mai potrivita decat cea de ?securitate juridica? fi cea folosita de doctrina olandeza ? Rechtzekerheid ? ?fiabilitatea dreptului?3.
2. Initial, securitatea juridica si-a gasit expresia clasica in neretroactivitatea legii, consacrata de pilda in art. 2 din Codul civil Napoleon (1804): ?Legea nu dispune decat pentru viitor; ea nu are niciun efect retroactiv?. Din momentul in care s-a observat insa ca legea nu este in masura sa regleze toate situatiile aparute in practica, a fost invocat principiul securitatii juridice4. Practic, exigentele acestui principiu nu se limiteaza la interzicerea retroactivitatii legii, ciele sunt mult mai largi si implica:
a) Accesul la legislatia aplicabila si previzibilitatea acestei legislatii.
Cu alte cuvinte, contribuabilul trebuie sa aiba in primul rand acces la reglementarile care ii sunt aplicabile, pentru a lua cunostiinta de continutul acestora. In acest context, in dreptul european se vorbeste despre o veritabila publicitate in materie fiscala5, care este de natura sa intareasca considerabil securitatea juridica in acest domeniu si sa amelioreze raporturile dintre administratia fiscala si cetateni.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Pe de alta parte, legea aplicabila trebuie sa fie previzibila. Contribuabilul are in mod indubitabil dreptul de a fi informat in avans asupra consecintelor actelor pe care le efectueaza, intr-o maniera care sa-i permita sa se comporte in deplina cunostinta de cauza. Sub acest aspect, trebuie admis ca adagiul ?nimeni nu poate invoca necunoasterea legii? este din ce in ce mai greu de aplicat, in conditiile unei inflatii legislative evidente in materie fiscala, dublata de un vocabular care ar putea fi uneori caracterizat drept ezoteric6. Simplu spus, contribuabilul trebuie sa cunoasca legislatia de asa maniera incat sa poata actiona preventiv.
b) Obligatia administratiei fiscale de a-si defini in mod clar exigentele si de a-si respecta angajamentele luate. Sub acest aspect, principiul securitatii juridice se identifica sub unele aspecte cu principiul increderii legitime.
De pilda, in jurisprudenta instantelor belgiene, dreptul contribuabilului la securitate juridica a fost afirmat consecvent:
c) Dreptul la interpretarea unitara a legii. In fine, exista o anumita marja de incertitudine generata si de puterea de interpretare a legii de catre instantele de judecata, precum si de evolutia jurisprudentei acestor instante. Mai ales intr-un ?domeniu favorit? al insecuritatii juridice, materia fiscala, o jurisprudenta unitara, solida, argumentata, este cu atat mai importanta9.
3. In acest cadru si in conditiile in care jurisprudenta fiscala a instantelor din Romania poate fi cu greutate calificata drept unitara, chiar si la nivelul instantei supreme, nu putem sa nu remarcam o hotarare recenta din practica Curtii Europene a Drepturilor Omului ? hotararea din 6 decembrie 2007 in cauza Beian c. Romania (nr. 1)10 ? prin care s-a consacrat un veritabil drept la jurisprudenta unitara. Mai exact, Curtea s-a pronuntat in sensul ca jurisprudenta trebuie sa fie unitara mai ales la nivelul instantei supreme, care are rolul evident de mediator al divergentelor jurisprudentiale11. In opinia noastra, aceasta concluzie este aplicabila, mutatis mutandis, si in domeniul fiscal.
4. Principiul securitatii juridice a fost consacrat pe cale jurisprudentiala la nivel european.
Astfel, la nivel comunitar, Curtea de Justitie Europeana a indicat faptul ca principiul securitatii juridice face parte din ordinea juridica comunitara si trebuie respectat atat de institutiile comunitare12, cat si de statele membre, atunci cand acestea isi exercita prerogativele conferite de directivele comunitare13.
Pentru ca principiul securitatii juridice sa fie respectat, este necesar ca, in lipsa unei prevederi contrare, orice situatie de fapt sa fie apreciata in lumina regulilor de drept care ii sunt contemporane14.
5. Curtea a statuat in mod constant ca, in general, principiul securitatii juridice interzice ca o masura comunitara sa produca efecte inainte de publicarea ei. In mod exceptional, Curtea a decis ca se poate deroga de la aceasta regula atunci cand scopul masurii impune acest lucru si daca increderea legitima a celor interesati este respectata. Aceasta jurisprudenta este aplicabila chiar si atunci cand retroactivitatea nu este expres prevazuta de actul normativ in cauza, ci este rezultatul aplicarii continutului actului15.
6. De asemenea, Curtea a indicat faptul ca o masura comunitara trebuie sa fie certa, neechivoca, iar aplicarea ei trebuie sa fie previzibila pentru cei carora li se adreseaza. Amanarea intrarii in vigoare a unei masuri de aplicare generala, desi data initiala a intrarii in vigoare a trecut, este in masura sa submineze acest principiu. Daca scopul amanarii este acela de a priva particularii de remediile legale ce le-ar fi fost conferite de intrarea in vigoare a normei juridice, se pune chiar problema validitatii legii care amendeaza prevederea initiala16.
7. Pentru materia fiscala prezinta o importanta deosebita o constatare a Curtii de Justitie Europene: asigurarea securitatii juridice trebuie observata cu mai mare strictete in cazul regulilor susceptibile sa produca consecinte financiare, astfel incat cei vizati de aceste reguli sa cunoasca precis intinderea obligatiilor impuse de asemenea reguli17.
8. In dreptul european al drepturilor omului, principiul securitatii juridice este analizat de obicei in contextul dreptului de acces la o instanta si este considerat de Curtea Europeana a Drepturilor Omului unul dintre elementele fundamentale ale preeminentei dreptului.
S-a decis astfel ca securitatea raporturilor juridice civile impune ca solutia data in mod definitiv de catre tribunale unui litigiu sa nu fie repusa in discutie18. De asemenea, un sistem judiciar national care permite presedintelui Curtii Supreme si Procurorului General sa atace in permanenta, pe calea unui recurs in anulare (?protest?), o hotarare judecatoreasca definitiva a fost considerat incompatibil cu principiul securitatii juridice19. Este contrara acestui principiu curgerea termenului de recurs de la data pronuntarii unei hotarari judecatoresti, cat priveste partile care nu au participat la judecarea cauzei si la pronuntarea hotararii20.
9. In fine, unele instante nationale au procedat la o recunoastere explicita a principiului securitatii juridice.
Consiliul Constitutional francez a recunoscut implicit existenta principiului securitatii juridice, prin decizia nr. 455/200121. In Belgia, Curtea de arbitraj a proclamat acest principiu printr-o decizie din 11 februarie 1993, iar Curtea de Casatie a confirmat aceasta orientare22.
10. In aceasta ambianta, apreciem ca principiul securitatii juridice ar trebui consacrat si in Romania, in materie fiscala, la o viitoare modificare a Codului fiscal. In mod cu totul evident, daca legiuitorul nu ar proceda la recunoasterea expresa a acestui principiu, le revine instantelor judecatoresti rolul de a se racorda la orientarea instantelor europene si de a-l consacra.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Masurile fiscal-bugetare propuse de Guvern vor fi aplicate! Sesizarea opozitiei pe pachetul de legi a fost respinsa de CCRArticole similare
Normele UE de simplificare a succesiunilor transfrontaliere au putere de legeCota de TVA de 5% se va aplica doar locuintelor care indeplinesc 3 dotari minime esentialeNoua lege ONRC se aplica din 26 noiembrie 2022. TOATE modificarile aduse Registrului ComertuluiMFP: Justificarea transportului intracomunitar pentru aplicarea scutirii de TVA, de la 1 ianuarie 2020Masuri noi pentru protectia marcilor la nivelul UESfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA