
Raportul Special
realizat de specialisti
Ordinul nr. 2989/2020 privind aprobarea Procedurii de implementare a masurii "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile" din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 902 din 05 octombrie 2020.
Conform actului normativ care intra in vigoare in data de 5 octombrie 2020, a fost aprobata procedura de implementare a masurii "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile" din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene.
Masura este valabila pana la 31 decembrie 2020, iar platile in cadrul masurii vor fi efectuate pana la 31 decembrie 2021.
Bugetul este in valoare totala de 100 milioane euro. 85 milioane euro se aloca din bugetul POC 2014-2020 si 15 milioane euro din cofinantarea de la bugetul de stat.
Numarul maxim de beneficiari: 50.000.
Microgranturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat cu urmatoarele categorii de beneficiari:
a) intreprinderile mici si mijlocii care fac dovada prin situatiile financiare depuse ca nu detin salariati cu contract individual de munca la data de 31 decembrie 2019;
b) PFA, ONG-uri cu activitate economica in unul din domeniile de activitate prevazute in anexa nr. 1 la OUG 130/2020;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
c) PFA/CMI, daca au fost implicate in transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea si tratamentul pacientilor diagnosticati cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor masuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a raspandirii coronavirusului COVID-19, pe perioada starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicarii in activitatile legate de COVID-19, dar si pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unei adeverinte-formular si incarcarea acesteia in aplicatia de inscriere, emisa de unitatea sanitara unde a prestat serviciul beneficiarul/directia de sanatate publica judeteana, dupa caz.
Microgranturile se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
-au desfasurat activitate curenta/operationala pe perioada a cel putin unui an calendaristic inainte de data depunerii cererii de finantare, cu exceptia PFA/CMI pentru care inceperea activitatii poate sa fi avut loc pana la data de 1 februarie 2020;
-respecta conditia de la art. 6, lit b) din OUG 130/2020, cu exceptia beneficiarilor ajutorului de stat prevazuti la art. 3.2 alin (1), lit. b) si c);
-isi mentin activitatea pe o perioada de cel putin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub forma de microgrant;
-nu erau in dificultate la 31 decembrie 2019;
-nu depasesc plafonul de 800.000,00 euro pe Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de catre Comisia Europeana;
Prin aceasta masura se finanteaza in ordinea primul venit – primul servit, in urmatoarele conditii: ajutor financiar nerambursabil sub forma forfetara – maximum 2000 euro/beneficiar, la cursul InfoRegio valabil in luna deschiderii inscrierii, suma care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente masurii.
Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe dintre urmatoarele categorii eligibile:
-cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
-datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati potrivit contractelor incheiate;
-cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;
-cheltuieli privind achizitia de servicii si reparatii necesare activitatii curente de baza, cu exceptia serviciilor de consultanta, studii si alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curenta;
-cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV- 2;
-cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activitatii curente;
-cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru reluarea activitatii;
-cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.
Beneficiarii de microgranturi vor da o declaratie pe proprie raspundere in aplicatia de inscriere prin care isi vor asuma faptul ca utilizarea microgranturilor in alte scopuri decat cele prevazute de aceasta OUG atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.
Nu sunt eligibile cheltuielile aferente achizitiilor de bunuri second-hand, nu sunt permise achizitiile in sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile. Cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata este eligibila daca este nerecuperabila. Pentru decontarea datoriilor sunt eligibile facturile emise anterior semnarii contractului care vor fi achitate din micrograntul acordat in cadrul masurii, dupa data semnarii contractului. Cheltuielile cu consultanta nu sunt eligibile in cadrul acestei masuri.
Cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata este eligibila daca este nerecuperabila.
Pentru decontarea datoriilor sunt eligibile si facturile emise anterior semnarii contractului care vor fi achitate din micrograntul acordat in cadrul masurii, dupa data semnarii contractului;
Cheltuielile cu consultan?a nu sunt eligibile in cadrul prezentei masuri.
Procedura de inscriere in cadrul Masurii 1- Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile
Inscrierea in program, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line pe link-ul https://granturi.imm.gov.ro Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la masura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare contract, depunere documente decont, incarcare documente cheltuieli, efectuare plati, monitorizare, raportare), precum si in contul creat la inscriere (front office).
Inscrierile in cadrul masurii se vor realiza in doua etape distincte:
-Etapa 1 de creare profil, user si parola, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica atat datele reprezentantului legal/imputernicit cat si datele IMM/PFA/ONG/CMI eligibile conform art 3.2, alin (1) din procedura.
-Etapa 2 de inscriere in cadrul masurii „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile” in care aplicantii, cu profilul, user, si parola generate in prima etapa, vor completa si transmite formularul de inscriere conform Anexei 1.
Data de la care este activa prima etapa de creare profil, user si parola se comunica pe site-ul institutiei inainte de data inceperii procesului propriu zis. Data de la care este activa a doua etapa de inscriere se comunica pe site-ul institutiei cu cel putin trei zile inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu zis.
Aplicatia electronica de inscriere aferenta primei etape de creare profil, user si parola va ramane deschisa pe toata perioada inscrierilor in cadrul tuturor masurilor instituite prin OUG nr.130/2020, cu completarile si modificarile ulterioare.
Aplicatia electronica de inscriere aferenta celei de a doua etape de inscriere va fi deschisa incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de cinci zile lucratoare de la demararea inscrierii in Program, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.
Pentru participarea la masura 1-Microgranturi fiecare solicitant trebuie sa se inregistreze cu user si parola in prima etapa, generand prin aceasta actiune un cont de utilizator. Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare a masurii, vor putea accesa documentatia transmisa si vor avea posibilitatea semnarii contractului, descarcarii si incarcarii de documente diverse aferente platii si/sau raportarii, in mod electronic. Adresa de e-mail trebuie sa apar?ina beneficiarului si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa va fi folosita pentru toata corespondenta pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a programului. Aplicatia va trimite, pe toata perioada de implementare si monitorizare a masurii, automat, pe adresa de e-mail a solicitantului, mesaje de avertizare asupra corespondentei cu MEEMA/AIMMAIPE, corespondenta prin care aplicantii vor fi informati asupra actiunilor ulterioare inscrierii, precum contract aprobat, clarificari, mesaje de incarcare documente, raport de progres, etc.
Aplicantii care nu au depus situatiile financiare contabile aferente anului 2019 pina la data inscrierii vor primi decizie de respingere.
In momentul trimiterii formularului de inscriere online, aplicatia electronica va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, mesaj care se va regasi in front office (FO).
Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia.
Dupa trimiterea formularului aplican?ii vor avea posibilitatea vizionarii in timp real pe site-ul MEEMA a listei cu solicitantii inscrisi in vederea verificarii administrative si a eligibilita?ii in cadrul masurii. Ordinea la contractare in cadrul masurii se va face conform principiului ”primul venit-primul servit”. Dupa aceasta etapa, aplicatia electronica va genera un numar de identificare pentru fiecare proiect in Registrul Unic Electronic, denumit numar RUE.
ATENTIE! Documentele ilizibile, incomplete sau neincarcate in aplica?ie pot fi solicitate prin clarificari. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificari in termenul solicitate atrage dupa sine decaderea solicitantului din dreptul de a beneficia de prevederile masurii 1 –Microgranturi.
Pentru toate documentele provenite din strainatate vor fi prezentate traduceri autorizate.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Inscrierile pentru accesarea masurii -Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile- incep de luni, 12 OCTOMBRIE 2020 (Anunt MEEMA)Articole similare
Noi masuri de SPRIJIN PENTRU FIRME. Indemnizatie pentru reducerea timpului de lucru si plata unei parti din salariu pentru profesionisti, zilieri si sezonieriLegea care ofera 2.500 lei angajatorilor in vederea achizitionarii de laptopuri pentru telesalariati, publicata in Monitor. Documente necesare ( Ordinul 1376/2020)A inceput plata datoriilor statului catre firmele carora li s-au promis bani in anii trecutiProiecte de SPRIJIN PENTRU FIRME si cetateni. Care sunt cele 4 masuri anuntate de finanteSfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA