Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

11-Oct-2024
1838
Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla.

Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care trebuie sa le stii inainte de a incepe procedura.

Ce trebuie sa stii inainte de a radia o intreprindere individuala

Inainte de a radia o intreprindere individuala trebuie sa stii mai multe detalii despre legislatia aferenta.

  • Conform art 27 OUG 44/2008, intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale isi inceteaza activitatea si este radiat din registrul comertului in urmatoarele cazuri:

a) prin deces;

b) prin vointa acestuia;

c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale! Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz, AICI>>

  • Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

-este necesar sa depuneti declaratia unica prin care se recalculeaza taxele datorate pentru anul in curs pentru perioada de activitate. Declaratia unica se depune in termen de maxim 30 de zile de la data rezolutiei de radiere eliberata de ONRC.

-dupa obtinerea certificatului de radiere se va depune si formularul 700 in care se va completa date cu privire la starea contrbuabilului, avand in vedere reglementarile din Instructiunile de completare a D700 aprobate prin OPANAF 1699/2021, in care se prevede ca D700 se depune si pentru radierea inregistrarii fiscale a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale! Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz, AICI>>

  • In cazul depunerii declaratiei de radiere prin mijloace electronice de transmitere la distanta actul doveditor cu privire la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, se va anexa in format electronic, iar certificatul de inregistrare fiscala va fi transmis organului fiscal competent, fie prin posta, cu confirmare de primire, fie prin depunerea la organul fiscal competent, in vederea anularii acestuia.
  • Din punct de vedere TVA, in cazul incetarii desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere a taxei sau in cazul incetarii activitatii sale economice, orice persoana inregistrata in scopuri de TVA va anunta in scris organele fiscale competente in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente in scopul scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidenta si procedura aplicabila.
  • Odata radiat un I.I., toate contractele de munca vor inceta in baza art. 65 din Codul muncii (desfiintarea postului), urmand ca angajatii respectivi sa aiba dreptul la indemnizatia de somaj, in functie de fiecare situatie in parte. Indiferent daca o angajata se afla in concendiu maternal sau cineva este in concendiu crestere copil, odata radiat I.I., in Revisal se va opera incetarea contractului de munca in baza art. 65 din Codul muncii. 
  • Data la care angajatorul si-a incetat existenta conform legii va fi data radierii din Registrul Comertului.

Acte necesare pentru radierea unei intreprinderi individuale

Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului a radierii persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale sunt prevazute pe site-ul ONRC:

https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-fizice/ghid-desfiintari-pfa-ii-if

Cererea de radiere si inscrisurile prevazute de lege, indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la sediul oficiului registrului comertului din raza judetului unde se afla sediul profesional direct, prin posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire sau prin mijloace electronice. 

Cererea transmisa in forma electronica, prin portalul de servicii https://portal.onrc.ro/, va avea incorporata, atasata sau logic asociata semnatura electronica calificata. 

Cat costa sa inchizi o intreprindere individuala?

Atunci cand inreprinderea individuala este la zi cu plata taxelor si impozitelor, nu exista costuri pentru radierea ei, procedura fiind gratuita la Registrul Comertului. Daca obligatiile fiscale nu sunt indeplinite, s-ar putea sa existe anumite penalitati de intarziere, etc.

In cazul in care apelezi la serviciile unei firme pentru a va inchide intreprinderea individuala, costurile variaza intre 300-400 lei.

Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale! Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz, AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016