Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reducerea saptamanii de lucru prin decizia angajatorului. Suspendare contract. Studiu de caz

19-Mai-2020
6948

In contextul reducerii activitatii (generat de pandemie) dorim sa reducem timpul de lucru al angajatilor de la 5 zile la 4 zile cf art 52 alin (3).



Care este modalitatea practica prin care se face acest lucru?

(Decizie interna urmata de operare in revisal a suspendarii contractului pt 1 zi/saptamana pentru fiecare salariat afectat de aceasta decizie sau modificarea in revisal la pozitia tip norma -32 ore/saptamana care implica modificare a contractului de munca prin act additional sau altceva?)

Raspunsul consilierului juridic Gabriela Dita:

Conform art. 52 alin. (3) din Codul muncii, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.


Angajatorul emite decizia privind reducerea programului de lucru care va cuprinde si ziua din saptamana care se reduce precum si perioada totala in care, in fiecare saptamana se reduce ziua respectiva.

De exemplu: incepand cu data de 1 mai pe o perioada mai mare de 30 de zile lucratoare programul de lucru se reduce de la 5 la 4 zile pe saptamana. Programul de lucru va fi Luni - joi de la 9,00 - 17,00.
Astfel, ziua redusa din saptamana se stabileste anticipat mentionandu-se in decizie.
Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile pe saptamana se dispune de angajator fara a fi necesar acordul salariatului. Prin urmare, decizia emisa unilateral se aduce la cunostinta salariatului.

Textul art. 52 alin. (3) are in vedere exclusiv reducerea activitatii (nu si intreruperea acesteia), stabilindu-se clar motivele ce determina aceste reduceri (economice, tehnologice, structurale sau similare), motive ce isi produc efectele pe o perioada de cel putin 30 de zile lucratoare.

In aceste ipoteze posibilitatea angajatorului de a reduce programul de lucru, de la 5 la 4 zile pe saptamana, trebuie aplicata intocmai, legea nepermitand un mod alternativ sau similar de reducere a programului de lucru (spre exemplu, reducerea programului normal de 5 zile pe saptamana, la 7 ore pe zi, sau cumularea zilelor suspendate intr-o singura saptamana).

In practica, angajatorul procedeaza la consultarea sindicatului reprezentativ sau a reprezentantilor salariatilor cu privire la intentia sa de a reduce programul de lucru (inainteaza acestora o informare scrisa, solicitandu-le punctul de vedere sau ii convoaca la o sedinta in acest scop); in absenta sindicatului reprezentativ si a reprezentantilor salariatilor angajatorul poate realiza o informare scrisa adresata tuturor salariatilor, solicitandu-le acestora sa isi exprime punctul de vedere.

Dupa primirea opiniei partenerului de discutie, aceasta opinie fiind doar consultativa, angajatorul va raspunde acestuia si apoi poate proceda la aplicarea masurii. Nimic nu impiedica partile acestei consultari ca, in masura in care ajung la un punct de vedere comun, sa incheie un acord referitor la modalitatea de aplicare a masurii reducerii programului de lucru.

Reducerea programulului de lucru, de la 5 la 4 zile pe saptamana se transmite in Revisal, temeiul legal este art. 52 alin. (3) din Codul muncii.
Hotarare a Guvernului nr. 905/2017 privind registrul de evidenta a salariatilor (Revisal), publicata in Monitorul Oficial nr. 1005 din 19 decembrie 2017, prevede termenele in care trebuie inregistrata modificarea anumitor elemente contractuale.

Astfel, atat suspendarea cat si incetarea suspendarii se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii / datei incetarii suspendarii.
Angajatorul, saptamanal va opera suspendare si incetarea suspendarii contractelor de munca. Prin eliminarea unei zile din programul saptamanal de lucru se va diminua si venitul salariat implicit. Pentru ziua eliminata nu se platesc drepturi salariale deoarece nu se presteaza activitate.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016